Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua yritettiin huijata. Yritykseksi jäi.

Vierailija
21.10.2022 |

Myin facebook-kirppiksellä lukion oppikirjaa muutamalla eurolla. Marketplacen kautta ottaa yhteyttä profiilikuvassaan isot tissit tyrkyllä oleva norjalaisnainen (profiili juuri luotu), joka kysyy, vieläkö myyn kirjoja. Kun kerron, että kirja on vielä kaupan, pyytää hän minun osoitettani ja puhelinnumeroani, jotta hän voi "tilata toimituksen kautta posti". Sanon, että en käytä moista palveluva vaan tarvitsen vain hänen osoitteensa ja sanon, että hänen pitää maksaa minun tililleni (numeroa en anna), jotta voi ostaa kirjan.

Sitten tuleekin kiukkuisen kuuloista viestiä: "Merkintä !!! että tämä ei ole normaali toimitus, vaan kuriiritoimitus ja toimitusehdot ovat erilaiset Teen tilauksen, joka sinun on vahvistettava (maksun kuitti) Sitten kuriiriyhtiö ottaa sinuun yhteyttä ja täsmentää päivämäärän ja kellonajan, jolloin sinulle sopii noutaa tilauksen (maksan kaikki toimituskulut) kuriiri pakkaa myös tavarat (tätä varten tarvitsen puhelinnumerosi ja osoitteesi)".

Mitähän olisi tapahtunut, jos tähän 6 e maksavan oppikirjaa hamuavan huijaukseen olisin suostunut?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuontyyppisestä huijauksesta:

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ttn_04032022

Vierailija
2/4 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin toki "ostajaehdokkaalle" hänen olevan huijari ja sitten estin hänet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, just sama tyyppi yritti ostaa äsken minultakin. Laitoin kyllä suorat sanat, ilmiannoin profiilin ja estin.

Vierailija
4/4 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, just sama tyyppi yritti ostaa äsken minultakin. Laitoin kyllä suorat sanat, ilmiannoin profiilin ja estin.

Oliko kyseessä Juliana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi