Mitä koirarotua suosittelette
Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.
Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.
Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Basenji, ei hauku ja sopii siksi kerrostaloon. Vai onko liian pieni.
Tuota. Ikävä rikkoa illuusio. Basenjit osaavat tahtoessaan haukkua. Puhumattakaan muista äänistä joita ko rotu pitää. Osaavat olla hyvin vokaalisia.
Tanskan dorkison kyllä niin lempeä rotu.Tosi IHANA.
Snautsereilla on epilepsiaa, trimmattavat koirat eivät haise muutakun shampoolle, ja niille pitää olla vaatetta syys/talvikeleille. Mitä pienempi koira, sen huonommat hampaat sekä haukkuherkkä, toki jotkut ovat muutenkin haukkuherkkiä joten se pitää kouluttaa pois heti pentuna.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeasti terve rotu?
Villakoirat on oikeasti kohtuullisen terveitä. Ja muutenkin älykkäitä ja kivaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakoirat on oikeasti kohtuullisen terveitä. Ja muutenkin älykkäitä ja kivaa seuraa.
Itseäni kiinnostaisi isovillakoira. Ovatko ne samanlaisia luonteeltaan ja terveydeltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi isovillakoira. Ovatko ne samanlaisia luonteeltaan ja terveydeltään?
Sama koira, mut supersized
Paras koirarotu on ehdottomasti suomenlapinkoira. Se on todella myötätuntoinen koirarotu.
Suomenlapinkoira haukkuu paljon
Vierailija kirjoitti:
Suomenlapinkoira haukkuu paljon
Ei muuten hauku
En yleistäisi, että trimmattavat koirat kaipaavat vaatteita. Meillä oli isovillakoira ja trimmasin sen itse. Ainoa vaate jonka laitoin sen päälle ulkoillessa oli sadetakki ja sekin pelkästään itsekkäistä syistä. En halunnut imuroida niin paljon hiekkaa lattioilta kuin mitä se olisi tuonut mukanaan ilman takkia.
Talven kylmä ilma ei haitannut ulkoiluhetkiä ja oli koira mukana myös lapin reissullakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin suositella isovillakoiraa jos älykäs ja aktiivinen koira kiinnostaa. Isoimpana tähän koiraan liittyvänä asiana nostaisin esille turkin huollon. Noin kuuden viikon välein pesu, föönaus ja trimmaus. Hieman riippuu minkälainen karva koiralla sattuu olemaan - olen kuullut joidenkin pystyneen hoitamaan tuon harvemminkin. Minulla aikaa meni tuohon noin 4 - 5 tuntia, mutta sen vastapainoksi koirasta ei lähde karvaa ja se ei haise "koiralle". Joku ei pidä tuosta ja toiselle se on ehdoton vaatimus... ;-)
Onko nyt varmasti lueteltu jokainen olemassa oleva koirarotu? Oliko tästä 'keskustelusta' jotain hyötyä kenellekkään? Jokainen vaan kehui omaansa.
Shetlanninlammaskoiria on tosi eri kokoisia. Sellainenkin voisi sopia
Dalmatialaisista monet kantavat kuurousgeeniä ja kasvattajat lopettavat kuurot pennut heti pikkupentuina. Ei mielestäni ihan eettisiin rotu sekään
Isovillis, labbis ja kultsi on loistava kerrostalokoiria, jos haluaa hieman isomman koiran.
Vierailija kirjoitti:
Cotton de tulear,tiedän monta yli 16 vuotiasta.Turkki on kyllä aika vaativa hoitaa.
Muuten olen samaa mieltä, mutta eikö koirat ole jalostuneet sudesta?
Voisi siis kuvitella, että terveimmät löytyvät suht läheltä suden perimää, näköä ja kokoluokkaa olevista alkukantaisista koiraroduista, kuten huskyista.
Käyttötarkoitus toki myös ratkaisee. Ympärivuotisessa kovassa työkäytössä harva koira elää niin vanhaksi kuin kotikoirana oleva satunnaisesti metsällä tai harrastuksessa käytettävä koira, vaikka perimältään olisikin tätä terveempi.