Työttömien 9 euron kulukorvaus pitää nostaa 12 euroon.
Käykää allekirjoittamassa kansalaisaloite!
9 euron kulukorvaus on ollut sama jo 13 vuotta, ja sinä aikana bensan hinta on noussut 50%
Kaikki te, jotka olette joskus saaneet 9 euron kulukorvausta, vaikuttakaa asiaan!
Kommentit (189)
Itse olin 2007 8 kulukorvauksella kunnan työssä 3kk. Sitten palkkatuettuna 2,5 kk ja sen jälkeen 1v 2kk pienryhmänvetäjänä. Erikoista porukkaa. Ei kiinnostanut yli 4. tunnin työpäivä. Sitten 8v 4kk kunnan työssä eläkkeeseen asti. Kiitos sille työkkärin nuorehkolle naiselle, joka sai rohkaistua alan vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen saivat 9 euron päälle ilmaisen aterian. Huonontuu vaan kokoajan, kun tämäkin etuus poistettiin.
oon työvoimakoulutuksessa tällä hetkellä aikuiskoulutuskeskuksessa!. koulun lounas maksaa 11.30€ !!. aika kallis jos joka päivä siihen sortuu...
Mä opiskelen amiksessa, mulle ruoka maksaisi kai jotain 5-6e, en ole koskaan käynyt syömässä. En tarvitse myöskään bussikorttia, niin itselleni onneksi jää se 9e käytettäväksi muuhun.
Koulun ruokalassa ruoka maksaa yleensä nykyään 2,4€ opiskelijoille, kyllä siellä kannattaa käydä syömässä.
Amiksessa ruoka on opiskelijoille ilmainen, paitsi meille työvoimakoulutuksessa oleville, jotka joutuimme maksamaan henkilökuntahintaa, eli 5,6e. En kyllä itse maksaisi tuota 2,4 euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 2007 8 kulukorvauksella kunnan työssä 3kk. Sitten palkkatuettuna 2,5 kk ja sen jälkeen 1v 2kk pienryhmänvetäjänä. Erikoista porukkaa. Ei kiinnostanut yli 4. tunnin työpäivä. Sitten 8v 4kk kunnan työssä eläkkeeseen asti. Kiitos sille työkkärin nuorehkolle naiselle, joka sai rohkaistua alan vaihtoon.
Sehän olisi aivan järjetontä olla yli minimiajan, siis 4h. Kulukorvaus pysyy samana eli ainoastaan tuntipalkka alenee.
Mitä enemmän ihmiset suostuvat noihin ilmaistöihin niin sen pidempään niitä jatketaan. Missä ihmisarvo? Tuossa paskassa ei ole työterveyttä, ei kerry eläke ja suurella osalla tuo 9e päivä ei todellakaan kata ruoka- ja matkakustannuksia. Itse en todellakaan ole ikinä suostumassa tuohon. 9 euron korvauksella voin korkeintaan mennä käskystä paskalle lukemaan Aku Ankkaa, en muuta.
N32
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän ihmiset suostuvat noihin ilmaistöihin niin sen pidempään niitä jatketaan. Missä ihmisarvo? Tuossa paskassa ei ole työterveyttä, ei kerry eläke ja suurella osalla tuo 9e päivä ei todellakaan kata ruoka- ja matkakustannuksia. Itse en todellakaan ole ikinä suostumassa tuohon. 9 euron korvauksella voin korkeintaan mennä käskystä paskalle lukemaan Aku Ankkaa, en muuta.
N32
Kyllä sinäkin suostut siihen, kun uhataan karenssilla.
Vierailija kirjoitti:
N32
Kyllä ne koulutukset jne. on monelle todella hyödyllisiä ja tärkeitä. Tässähän ei puhuta nyt pelkästään työkokeilusta tai edes kuntouttavasta työtoiminnasta, jotka nekin on monille erittäin tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen saivat 9 euron päälle ilmaisen aterian. Huonontuu vaan kokoajan, kun tämäkin etuus poistettiin.
Joo, tuosta yhdeksästä eurosta maksan kuukausilipun ja syömiset. Tosin en saa työpaikan ruokalassa alennusta kuten oikeat työntekijät, joten eineksillä ja eväillä mennään. Kyllähän se on vähän hassua kun rahaa tulee muutenkin vähemmän. Teen kyllä yhtä paljon töitä kuin oikeatkin työntekijät. Kyllähän siinä väkisinkin kokee itsensä kakkosluokan kansalaiseksi. T: maisteri
Vierailija kirjoitti:
työttömät töihin ja kaikki tuet pois, kummasti motivoittaa töiden haku kun rahahanat loppuu
Ei työttömät ole mikään homogeeninen joukko. Siellä on myös sairaita, joiden kuuluisi saada sairaslomaa tai peräti eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
N32
Haluatko sitten karenssin? Ei ole kysymys vapaaehtoisuudesta.
Miksi menet töihin, kun valtio maksaa kaiken, kysyi eräs espoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömällä on auto? Jos tarvii olla auto, hommaa töitä jotta on rahaa pitää se auto. Muuten voi muuttaa sinne missä julkiset kulkee.
Muutama työpaikka on jäänyt saamatta kun ei ole autoa. Pitäisi päästä kulkemaan vaihtuviin kohteisiin. Julkisilla menisi tunteja jos edes pääsisi perille. Hesaan en halua kun en näe järkeä asua niin kalliisti.
Miksi pitää hakea töitä, missä tarvii autoa ja sitä ei ole? En minäkään hae rekkakuskin hommiin, kun ei ole rekkakorttia. Vai pitäisikö sanoa, et moni työ meni sivu suun.
Vierailija kirjoitti:
N32
Samaa tekevät korkeakoulutetut, jopa asiantuntija- ja johtotehtävissä olleet, kun menevät esim. IT-alan työvoimakoulutukseen, jossa 9 euron kulukorvauksella työssä oppimassa vaikka puoli vuotta. Joihinkin IT-alan koulutuksiin on yhtä kovat vaatimukset kuin työpaikkoihin. Kivahan se on että ammattilaisia saa töihin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuosta yhdeksästä eurosta maksan kuukausilipun ja syömiset. Tosin en saa työpaikan ruokalassa alennusta kuten oikeat työntekijät, joten eineksillä ja eväillä mennään. Kyllähän se on vähän hassua kun rahaa tulee muutenkin vähemmän. Teen kyllä yhtä paljon töitä kuin oikeatkin työntekijät. Kyllähän siinä väkisinkin kokee itsensä kakkosluokan kansalaiseksi. T: maisteri
Olet siis työkokeilussa? Miten pitkään? Millä perusteella, kun olet noin korkeasti koulutettu?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tuo kirjoittamasi. Työkokeilu on yksi työttömien aktivointikeinoista samalla tapaa kuin kuntouttava työtoiminta. Työkokeilun maksimikesto on 12 kuukautta, minkä jälkeen yli 12-vuotiaalla on 12 kuukauden tauko ja alle 25-vuotiaalla 3-kuukauden tauko. Tauon aikana työtön voidaan ohjata esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan.
Mun kohdalla on nimenomaan kokeilu voinko tehdä töitä ja tutustua toiseen ammattiin. Mulla on työperäinen selkäsairaus, parantumaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Kyllä sinäkin suostut siihen, kun uhataan karenssilla.
Minulla on jo nk. "viiden vuoden karenssi" eli olen täydellä toimeentulotuella. :)
N32
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu nostaa. Työtön voi mennä töihin, jos haluaa lisää rahaa.
Mihin töihin mennään noin vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluun pääsee noin vaan. Ja lisäksi toki palkkatyöhönkin jos on kouluttautunut esimerkiksi lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluun pääsee noin vaan. Ja lisäksi toki palkkatyöhönkin jos on kouluttautunut esimerkiksi lääkäriksi.
Ei pääse työkokeiluunkaan firmoihin, monet ei halua kouluttaa turhaan ketään joka ei ole oikea työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin oikeista töistä enkä työkokeilusta.
Mikäli toteutuu, niin muutos parempaan nykytilanteesta.