Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teen, mikä saa ihmiset holhoamaan ja "auttamaan" mua yli kolmekymppistä?

Vierailija
20.10.2022 |

Eli mikä aiheuttaa sen, että ihmiset alkaa todella usein neuvomaan ja yrittämään auttaa. He jättävät kuuntelematta mitä sanon, kun tahtovat auttaa "enemmän". He kohtelevat kuin holhottavaa, joka ei itse tiedä mitä haluaa tai tarvitsee, vaan jolle toisen pitää näyttää tai tarjota "parempi" vaihtoehto (mikä on yleensä huonompi). Kun sanon, että ei kiitos, toinen olisi hyvä, niin se menee kuin kuuroille korville.
Tätä siis tapahtuu monissa eri yhteyksissä. Ruokailuista (mitä haluan, mitä en, otanko lisää) tapaamisiin (haluanko nähdä vai en, missä, milloin) ja siihen tarvitsenko apua johonkin (ilmeisesti tarvitsen aina mikä on sekoittanut jo monta asiaa oma-aloitteisten avuntarjoajien toimesta) ym. ym. Kuin en itse tietäisi edes onko mulla kylmä vai kuuma vai sopiva.

Mikä saa tämän aikaan? Sanon kyllä mielipiteeni, mutta en huuda tai tiuski, vaan kohteliaasti aina. Ottaako ihmiset kohteliaan ja rauhallisen puheen jonain avuttomuutena?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustelu olisi aloitettu toisin päin "kerroin mielipiteeni kaverin matosta, hän loukkaantui" niin siinä varmasti ruodittaisi että miksi joku on niin juntti että puhuu pahaa toisen kodista. Apn mielipide vaikuttaa aina siihen miten keskustelu etenee. Tärkeintä on olla eri mieltä kuin ap.

Aloittaja kysyy, mikä saa ihmiset holhoamaan häntä. Hän ei kysy, miksi jotkut yksittäiset ihmiset hänen elämässään kertovat hänelle kysymättä mielipiteitä hänen mattovalinnoistaan ym. Hän sanoo "ihmiset", eli sopii olettaa, että useat eri ihmiset toimivat hänen kohdallaan noin, ei vain aina äiti tai vaikkapa ilkeä Einari-serkku.

Olen eri mutta mulla neuvojia enemmän tai vähemmän ovat omat vanhempani, miehen vanhemmat ja yksi isovanhempi. Eli lähipiiristä löytyy jo viisi neuvojaa. Ihan hyvin voisin sanoa että ihmiset neuvoo. Nämä neuvovat tietysti myös muita kuin minua.

Ei toki kaikki ihmiset, mutta jotkut. Ja nimenomaan ihmiset, jotka eivät tunne minua niin hyvin kuin pidempään tuntemani ihmiset.

Vierailija
62/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä lapsellisia törppöjä nyt riittää lähes jokaisen lähipiiriin. Olkaa onnellisia, että me muut sitten opastetaan ja autetaan teitä. Ja todellakin noudattakaa neuvoja, niin saatte edes kohtuullisesti tämän elämänne elettyä.

Sä oot trolli mutta tämä on just se meininki miten noi "auttajat" ajattelevat.

Trolli tai ei, mutta tosiaan joka tuttavapiirissä on se tyyppi joka on hengissä ihan tuurilla,koska on niin kertakaikkisen kädetön elämän suhteen.

Kysehän ei ole tästä. Neuvojat ja auttajat enemmän sotkevat asioita tai aiheuttavat turhaa juupas-eipäs-toistamisen tarvetta kuin oikeasti ovat hyödyksi.

Minulla, kuten meillä kaikilla, on omat tavoitteet ja tarpeet, jotka eivät useimmiten ole samoja kuin muilla. Jonkun toisen mielestä hyvä idea ei siis usein toimi toisen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä lapsellisia törppöjä nyt riittää lähes jokaisen lähipiiriin. Olkaa onnellisia, että me muut sitten opastetaan ja autetaan teitä. Ja todellakin noudattakaa neuvoja, niin saatte edes kohtuullisesti tämän elämänne elettyä.

Sä oot trolli mutta tämä on just se meininki miten noi "auttajat" ajattelevat.

Trolli tai ei, mutta tosiaan joka tuttavapiirissä on se tyyppi joka on hengissä ihan tuurilla,koska on niin kertakaikkisen kädetön elämän suhteen.

Joo lapsia ja vammaisia löytyy varmasti kaikkien lähipiiristä. Aikuisia ihmisiä ei silti tarvitse neuvoa, vaikka näemmä koetkin itsesi juuri tuollaiseksi ylivertaisen älykkääksi. Ajattele että pidät itseäsi syynä siihen että joku toinen aikuinen selviää hengissä :D etkä edes tajua miten kieroutunut ajatusmaailmasi on.

En tietenkään neuvo aikuisia täysjärkisiä ihmisiä. Olen hiljaa ja katson sitä kärsimistä ja ihmettelen mukana että mites nyt näin.

Puhutaan varmaan vähän eri asiasta. Nää neuvojat joita olen kohdannut neuvovat esim näin: kun olen pukeutunut punaiseen paitaan, niin se kommentoivat että eikö sininen olisi parempi. Kun olen ostanut uuden maton, he neuvovat että toisenlainen Matto olisi ollut parempi. Kun muutettiin, he neuvoivat ettei meidän suunnittelema huonojärjestys, ja huonekalujen järjestys ole yhtään hyvä vaan he tietävät paljon paremmin.

Nämä neuvojat myös hämmästyvät jos jostain asiasta tietää enemmän kuin he, sehän ei voi pitää paikkaansa. Ovat myös herkkiä loukkaantumaan jos joku toinen neuvoja neuvoo heitä :) kyse on siis ihmisistä joiden maailmassa asiat voivat olla vain yhdellä tavalla, heidän tavallaan.

Eli heillä ei ole ilmeisesti omaa elämää.

Juuri sellaiset ihmiset puuttuvat mitättömiin pikkuseikkoihin, joilla ei ole mitään merkitystä kokonaiskuvassa.

Vierailija
64/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti äänenkäyttösi on liian hentoa, monotonista. Äänesi ei viestitä jämäkkyyttä, itsevarmuutta, koska se ei ole sopivan voimallista ja rytmikästä.

Puheesi ei kerro, että olet emotionaalisesti SITOUTUNUT siihen mitä sanot, vaan syntyy vaikutelma, että suustasi "pääsee" heikosti tunnetun oloinen ajatus - ja että sinä olet lujaluonteisen vastakohta, ellet vain hetkellisesti uupunut tms.

Autettava olisit kuitenkin vain tietyin lisäehdoin.

Luultavaa on myös, että samalla kun viestittäisit heikkoa tahdonvoimaa, viestittäisit halua miellyttää olemalla viehättävä, esimerkiksi huoliteltu ulkonäkö (suuri ristiriita äänenkäytön kanssa). Miellyttämishalua voi viestittää myös hieman lässyttävällä, imelällä äänensävyllä muutoin latteassa puhetavassa, mutta tätä en pidä viehättävänä vaan päinvastoin oksettavana manipulointiyrityksenä, jota vsin sosiopaatit käyttävät; joku toinen sosiopaatti ehkä siihen lankeaa, ja näin sosiopaatit pääsevät vähäsen käyttämään toisiaan "autettavana ja auttajana". Toinen heistä sitten miettii, kuinka hyvin hänen olemuksensa avuttomuus toiseen uppoaa, ja vastapuoli miettii, kuinka mukavaa onkaan päästä tekemisiin avuttoman neidin kanssa hyvällä syyllä!

Monotonista silloin kun en ole innostunut vaan tyynen rauhallisessa mielentilassa. Introverttia. Kun on asiaa niin sanon sen. Puhun myös tuntemattomille ja small talkia eli voimakkaasti vetäytyvä introvertti en ole.

Vierailija
65/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt halutaan vääntämällä vääntää kaikki apn syyksi, muiden käytös ok ihan ok. Onneksi oikeassa elämässä ei ole ihan näin suosittua haukkua mielipiteen varjolla toisen kotia tms.

Minä en halua vääntää mitään kenenkään syyksi. Mutta jos kyse on siitä, että ihmiset aina uudestaan ja uudestaan holhoavat ja "auttavat" aloittajaa, joku hänen käytöksessään ja olemuksessaan aiheuttaa tuon reaktion. Tämä ei nyt ota kantaa siihen, onko se oikeutettua tai hyvää käytöstä.

Tää on totta. Jokuhan AP:ssa on sellaista, joka huokuu muille, että kommentoikaa ja holhotkaa. Ehkä hän puhuu hiljaisella äänellä käyttäen epävarmuutta korostavia sanoja, kuten "ehkä, kenties, pitäisikö...".

Oma habitus on usein syyllinen siihen miten muut sinua kohtelee. Jopa kiusatuilla, vaikka tämä onkin epäsuosittu mielipide.

Käytän sanoja ehkä ja pitäisikö, liittyy pohdiskelevaan luonteeseeni. Se ehkä ei tarkoita, että tarvitsisin toisen apua, vaan, että mietin mielipidettäni ja usein jo seuraavalla sekunnilla se on kyllä tai ei. Tai asia tuli nopeasti tai on iso ja harkitsen asioita. Tai se on vain ääneen pohtimista millä ei ole mitään tarkoitusta, mutta se on asia mihin voin helposti vaikuttaa, joten taidan testata ja lopettaa ehkä-sanan käytön.

Vierailija
66/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla tapahtuu tätä jatkuvasti ja eri ihmisten kanssa, niin todennäköisyys sille, että muissa on vika on pienempi kuin se, että sussa olisi "vika."

Jotakin sun käytöksessä tai olemuksessa on siis sellaista, joka saa muut holhoamaan tai sitten itse tulkitset muiden käytöksen virheellisesti holhouksena.

Vierailija
67/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, mua kohdellaan myös edelleen usein tosi holhoten ja neuvoen ikäänkuin ylhäältä päin aikuiselta lapselle. Olen 46v-uotias, hyvä ura vakaalla alalla ja ok asemassa, raha-asiat tosi hyvin, kiva kolmio pk-seudulla mahtavassa paikassa ja pitkä (20 + v) parisuhde, paljon mielenkiinnon kohteita ja osaamista myös vapaa-ajalla. En tosiaan kaipaisi enkä enää jaksaisi kuunnella kenenkään neuvoja, mutta aina niitä saan. Häätkin olisi pitänyt muiden mieliksi järkätä, hiukset leikata, istua toisella tavoin tuolissa, lapsia tehdä, lihaa syödä, käyttää eri vaatteita, meikata enemmän, meikata vähemmän... näitähän riittää. 

Toisin kuin jotkut muut on sanoneet ketjussa, syy on aina siinä ylimielisessä neuvojassa, ei sinussa. Olet mahdollisesti kovin kiltti, kuten minä ja tällöin ihmiset kokevat olevansa sun yläpuolella, koska eivä arvosta muuta kuin kovia arvoja ja kilpailuja. Ratkaisua mulla ei ole, ainoastaan tsemppiä. 

Tiedoksi neuvojille: kukaan ei tarvitse tai halua neuvojanne. Muiden elämä tai valinnat eivät kuulu teille.

Tiedoksi neuvojille: kukaan ei tarvitse tai halua neuvojanne. Muiden elämä tai valinnat eivät kuulu teille.

Kunpa kaikki tajuais tän!

Vierailija
68/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ton tyyppiset neuvovat kaikkia, ainakin oman kokemuksen mukaan. Pitävät itsejään ylivertaisen nerokkaina eivätkä tajua että heidän tapansa ei ole ainoa oikea.

Kohteliaisuus ei auta. Rautalangasta vääntäminenkään ei aina auta.

No sitten ei ole varmaan pakko olla tällaisten henkilöiden kanssa? Eikö se ole ihan helppo juttu? Luulisi ap:n keksineen jo tämän ratkaisun ellei ole sitten oikeasti täysin avustettava.

Av-mammoille elämä on kyllä täysin mustavalkoista. Esim töissä on pakko olla tekemisissä epämieluisienkin ihmisten kanssa. Joissain muuten mukavissa ihmisissä voi olla myös ärsyttäviä puolia eikä silloin ekana ole mielessä välien katkaisu.

Mutta turhaahan tätä on teille koittaa selittää.

Mutta ei tohon ongelmaan auta muu kuin se että vetää omia rajojaan.

No jos töissä sinulla ei ole muiden kunnioitusta, vaan sinua kohdellaan kuin avutonta, niin sitten kannattaa todella miettiä sitä omaa osaamista ja ammattitaitoa. Minä olen 156 cm pitkä ja pienikokoinen, mutta nuoruuden jälkeen yksikään ihminen ei ole alkanut kyseenalaistamaan minun osaamistani. Teen keskiraskasta fyysistä työtä ja rautainen ammattitaitoni takaa sen, että minulle ollaan ystävällisiä ja kohdellaan erittäin hyvin.

Ihan kuin minä, pituutta myöten😊👍

Vierailija
69/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, paitsi että nää auttajat rajoittuu vaan sukulaisiin. Ajattelin tehdä radikaaleja siirtoja ja katkaista yhteydet. Kun ei sana mene perille, ei kohteliaasti, ei huutaen, ei rautalangasta vääntäen, niin en näe muuta vaihtoehtoa.

Suosittelen , minä katkaisin välit ja ylläri pylläri mitä olen kuullutkaan. Suuri osa  näistä "auttajista" elää erittäin huonoissa liitoissa kun taas minä en elä.

Vierailija
70/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedän tapauksen jossa toimittiin samoin "siis" pakko neuvottiin ja autettiin eikä ollut mitään viatonta touhua vaan ihan sellaisia juttuja tehtiin, mistä saisi linnatuomion jos jäisivät kiinni. Jos jjotain halutaan auttaa väkisin, kohtuullista olisi, että toimet jäisi vaikka keskustelun asteelle.

Eihän tuossakaan tuota muuten haitannut kuulemma mutta rahallisia korvauksia olisi halunnut törkyrikoksista. Katseli vain mielessään naureskellken (ulospäin toki totisena) muiden hullua pyörimistä, seuraamista ja esiintymistä "hänen" vuokseen. Onhan se meritti olla jonkun projektin kohde useamman henkilön toimesta.

Tuossa siis kyllä oli dissaamis pelleily yritykset taustalla, vaikka "auttaminen" motiivi varmaan upposi tyhmimpiin.

Vierailija
71/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö ihminen onko puettu iian lämpimästi? Eilen näin yhden joka oli topattu kun naparetkelle menossa. Ihmettelin vaan mielessäni. Toki ei oikeasti hirveästi haittaa jos jomu pukeutuu liian lämpimästi.

Vierailija
72/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, paitsi että nää auttajat rajoittuu vaan sukulaisiin. Ajattelin tehdä radikaaleja siirtoja ja katkaista yhteydet. Kun ei sana mene perille, ei kohteliaasti, ei huutaen, ei rautalangasta vääntäen, niin en näe muuta vaihtoehtoa.

Suosittelen , minä katkaisin välit ja ylläri pylläri mitä olen kuullutkaan. Suuri osa  näistä "auttajista" elää erittäin huonoissa liitoissa kun taas minä en elä.

En mä vasn haluaisi pakko autettavan kyseenalaisin tai jopa rikollisin keinoin siirä huolimatta, millainen liitto tai parisuhde on. En ole kuillutkaan että tuollaisern ryhdyttäisiin ja eihän se ole sopivaakaan. Saattaa tulla aika monia lakeja rikkoneeksi jo oikein kovasti ryhdytään auttamaa ilman kontaktia tai suostumusta autettavalta. Ihminenhän voi parantaa tai huonontaa suhdettaan miten haluaa ja olla hyvässä tai huonoissa suhteessa jos huvittaa. Monissa on välillä kumpaakin.

Ja mihin aina verataan? Toki joku omasta mielestään täydellisessä suhteessa haluaisi ehkä niin kovasti puuttua jonkun toisen suhteeseen. Silti ehkä tämä henkilö ei halua siihen puututtavan eikä srllaisern pitäisi olla oikeuksiakaan kellään ja ehkä se ei loppujen lopuksi ole niin kamala niistä epäkohdista huolimatta. Pitäisin rajana ehkä vakavaa toistuvaa väkivaltaa, mutta muuten ei ole toisten asia puuttua toisten elämään ollenkaan tai jos väkisin haluaa yrittää tekee sen virallista tietä.

Esim. poliisikäynneistä tulee lasu jos alaikäisiä taloudessa. Mutta jos ei tuon tapaista ole, on sairasta puuttua (ainakin rimollisin keinoin) ja aina ei puututa hyvällä vaikka se ovelasti verhotaankin niin...

Vierailija
73/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama "ongelma" minulla. Vaikka eihän se oikeasti ongelma ole. Avuliaat ihmiset ovat yleensä ystävällisiä. Ainoastaan väkisellä auttajat ovat rasittavia. Heitä ei onneksi ole paljon.

Ihmettelin itsekin pitkään, että miksi ihmisillä tulee tarve auttaa vaikka en pyydä enkä tarvitse apua.

Asia valkeni kun katsoin Extraordinary Attorney Woo sarjaa ja hoksasin että olen saman oloinen kuin Woo. Hänen kohdallaan itsellekin tuli olo, että tuo tarvitsee apua.

Vierailija
74/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy helposti kiltin oloisille ihmsiille. Mulle vaikka kun yrittää niin sanon kyllä tiukasti ja tarvittaessa vaikka huutamalla ja kiroillen jos ei muu auta että teen mitä itse haluan enkä halua apua tai neuvoja. Koska olen nainen miesvaltaisella alalla niin yrittäjiä on kyllä riittänyt, mutta olen taistellut asemani sellaisena joka ei ole poikien pikku auttelija vaan kova osaaja.

Vierailija
75/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ihminen onko puettu iian lämpimästi? Eilen näin yhden joka oli topattu kun naparetkelle menossa. Ihmettelin vaan mielessäni. Toki ei oikeasti hirveästi haittaa jos jomu pukeutuu liian lämpimästi.

Kyllä, aikuinen normaaliälyinen ihminen osaa pukea itsensä. Just tälläset ihmettelijät, jotka tosin menevät vielä pidemmälle että alkavat neuvoa kuinka heidän mielestään kuuluisi pukeutua, ovat hiton rasittavia.

Vierailija
76/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, toiset tykkää helteistä, toiset hikoilee tuskissaan silloin, kun toiset hytisee kylmästä. Se on ihan yksilöllistä ja riippuu mm. siitä onko nukkunut tarpeeksi, onko syönyt, millainen kehonkoostumus, onko sairauksia, urheileeko jne.

Vierailija
77/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama "ongelma" minulla. Vaikka eihän se oikeasti ongelma ole. Avuliaat ihmiset ovat yleensä ystävällisiä. Ainoastaan väkisellä auttajat ovat rasittavia. Heitä ei onneksi ole paljon.

Ihmettelin itsekin pitkään, että miksi ihmisillä tulee tarve auttaa vaikka en pyydä enkä tarvitse apua.

Asia valkeni kun katsoin Extraordinary Attorney Woo sarjaa ja hoksasin että olen saman oloinen kuin Woo. Hänen kohdallaan itsellekin tuli olo, että tuo tarvitsee apua.

Mitä teet jos asia on sellainen mihin apu on ihan väärää ja auttaja loukkaantuu, kun et halua apua?

Vierailija
78/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autettava ja auttaja samaa mieltä keinoista ja hyödyistä, niin ehkä jopa jonkinlainen puuttumnen on ok, mutta entä sitten jos autettava ja auttava eivät ole samaa mieltä ja on tehty asioita, mitkä enemmistön mielestä olisi myöskin kuitenkin aika pöristyttäviä ja ehkä rikollisiakin.

Saa olla varovainen. Ehkä raha on ainoa auttamisväline, mistä voi olla varma, että autettava ei pahastu, vaikka lakia rikottaiisiinkin. Tai ei ainakaan kaikki. On tietenkin niitäkin, jotka paiskaavat rahakasan roskiin ja tiuskivat, pidä rahasi. Varmaan vähemmistönä nuo.

Vierailija
79/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuosta keskustelun otsikosta tulee hieman avuton kuva. Et tiedä mitä tehdä ja kysyt apua, joten sinun täytyy vaan sitten sietää muiden antamia neuvoja, eikö totta?

Vierailija
80/96 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku luulee, että on niin topakka, että ei kukaan voi häiritä väkisin auttamisella tai puuttumisella niin suosittelisin miettimään sellaista vaihtoehtia, että jos sulle tehdään asioita, mitä ei kukaan uskoisi vaikka kuulisivat, mikä ei pitäisi olla mahdollista tai rikollista, väittäisin, että aika moni ei pystyisi välttämään tuollaista vain olemalla fiksu tai topakka. Ei ole normaalia olla varuillaan koko ajan ja miettiä, ettei vain joutuisi rikosten kohteeksi, esim. sairaalassa.