Mitä laitat leivän päälle, jos kurkusta, tomaatista, kinkkuleikkeestä, juustosta yms tulee liian kallista?
Itse taidan laittaa pelkkää Oivariinia. Onneksi sentään syön ruisleipää, niin saahan siitäkin jotain ravinteita, vaikkei mitään ylimääräistä leivän päälle laittaiskaan. 🤷
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kolesterolit paranevat, kun leivän päälle ei ladota voita, juustoja, leikkeleitä. Kilotkin karisevat. Täyteen em tuotteita lastattu voileipä on jo vähintään kokonainen ateria.
Niin, ateriana mä sen syönkin.
Oliiviviipaleita. Parilla eurolla saa kilon oliivipurkin.
Muna-anjovis voileivät ovat myös herkkua.
Ratatouille käy hyvin myös leivän päälle. Sipulia, kesäkurpitsaa, tomaattipyrettä paistetaan pikkukuutioina pannussa. Saa Rainbow pakasteenakin ison pussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain ihanaa kasvistahnaa, teen vaikka hummusta kikherneistä, herneistä tai pavuista, nam! ja on edullista.
Kiinnostavaa olisi tietää, miten tällaisia valmistetaan. Kuulostaa nimittäin hyvältä. 😋 Ap
Googlella löytää loputtomasti reseptejä. Mutta esim. soseutat vaikka sauvasekoittimella pussillisen sulatettuja pakasteherneitä, sekaan loraus oliiviöljyä, sitruunamehua, pieni valkosipulinkynsi, suolaa ja pippuria. Pavuista syntyy samaan tapaan ja näihin voi lisätä erilaisia yrttejä ja pähkinöitä mukaan.
Kiitos. Täytyypäs googlailla ja kokeilla. Ap
Kallen kaviaaria tai lohikaviaaria tuubista .Keitetty muna kaveriksi.
Varmaankin jotain halpaa tuorejuustoa. 🤔
Itse olen jo monta vuotta syönyt leipää margariinilla. Ei oo pitkään aikaan ollut varaa juustoon, leikkeleeseen jne ylimääräiseen
- köyhä
70-luvun lopussa nähtiin joskus nälkää kun kotona ei ollut ruokaa ,silloin jos kaapissa oli ruisleipää niin pistettiin voita päälle ja suolaa voi kuinka se olikin hyvää .joskus aiemmin kun ei ollut mitään syötävää niin lämmitettiin lihalientä .tämä on tosi eikä keksitty asia.
Juustoa pistäisin edelleen leivälle, sillä se on vielä ainakin suhteellisen edullista. Kilon saa kevyesti alle 8 eurolla. Kananmunaleipiä tulisi tehtyä ainakin aamuisin, sillä ruisleivän välissä se käy minulle hyvin ateriasta. Joskus saattaisin ostaa meetwurstia sinne kananmunaleivän väliin. Yksi siivu maustaa minusta ainakin leipää todella paljon. Näiden lisäksi tekisin erilaisia paputahnoja. Ruisleivän päälle kun pistää sellaista, saa todella tuhdin leivän, jolla jaksaa hyvin lounaaseen asti.
Tomaatista ja kurkusta en ole koskaan pahemmin välittänyt, joten niitä ei omasta ostoskärrystä löydy. Pistän leivälle maustekurkkuviipaleita, raakaa suikaloitua sipulia, jos löytyy halvalla kerä jäävuorisalaattia niin sen lehtiä tai sitten hienoksi raastettua porkkanaa. Porkkanaraasteidean bongasin jostain 1950-luvun lehdestä, jossa oli tehty valmiita esimerkkiruokasuunnitelmia parille viikolle. Idea kuulosti ihan syötävältä, joten toteutin sen kerran huvin vuoksi ja sitten se jäi tavaksi. Varmaan lanttukin toimisi, mutta en välitä siitä niin paljoa, että tekisi mieli kokeilla.
Euroopassa laajalti syödään leipää ilman mitään.
Toki usein tuoretta leipää.
Tehkää niinkun täällä etelässä, oliiviöljyä ja yrttiä ja valkosipulia.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkokuivatuista tomaateista saa hyvää tahnaa leivälle, kun soseuttaa sauvasekoittimella. Avokado tahna on myös tosi hyvää. Suolaa, sitruunaa ja valkosipulia.
Aurinkokuivattujen tomaattien öljyn voi käyttää ruoanvalmistukseen, marinointiin, salatinkastikkekesi ym.ym., mut älä kaada hukkaan! Mun leivällä on usein itsetehtyä coleslow-kaalisalaattia.....
Tuorejuustoa yleensä, niin olen laittanut aiemminkin eikä se mielestäni ole niin kallista. Ennen tein myös usein guacamolea, mutta enää ei raaski kun avokadot on niin kalliita ja välillä sattuu huonoja, jolloin menee rahat hukkaan.
Oivariini se vasta kallista onkin. Voisit ostaa vähän halvempaa levitettä, niin saat sen kurkunkin ostettua. Vitsit kun ihmiset ei osaa käydä kaupassakaan. Ei siis minkäänlaista hintavertailua osata tehdä. Mulla ei oo vielä kertaakaan paukkunu ruokabudjetit yli. Ei vieläkään, vaikka hirveesti ostettiin viikonlopulle herkkujakin.
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna keitettynä tai paistettuna
Oletko huomannut paljon kananmunien hinta on noussut?
En syö leipää niin ei ole tarvinnut tällaista murehtia. Joskus otan pari hapankorppua ja niille riittää ihan vaan suolattu voi.
Paputahna on hyvää, vaikken muuten edes pidä pavuista. Laitan siihen valkoisia papuja, aurinkokuivattuja tomaatteja, öljyä, sitruunamehua ja mausteita. Jos on tuoreita yrttejä, niin niitäkin, mutta pelkillä mausteilla tulee halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oivariini se vasta kallista onkin. Voisit ostaa vähän halvempaa levitettä, niin saat sen kurkunkin ostettua. Vitsit kun ihmiset ei osaa käydä kaupassakaan. Ei siis minkäänlaista hintavertailua osata tehdä. Mulla ei oo vielä kertaakaan paukkunu ruokabudjetit yli. Ei vieläkään, vaikka hirveesti ostettiin viikonlopulle herkkujakin.
Mut kun oivariini on hyvää ja muut ala-arvoista roskaa.
Raakaa sipulia ruisleivän päällä renkaina tai murskattuna. Tosi hyvää ja sitä kun syö elää tosi vanhaksi.