Pieni vauva- pieni aikuinen? Ja toistepäin? Kokemuksia?
heips!
ihan mielenkiinnosta kyselen teiltä, joilla on ollut pienipainoinen/kokoinen vauva: jäikö hän suhteellisesti pienemmäksi myös lapsena ja/tai aikuisena myös? Entä jos vauva on ollut aina isokokoinen verrattuna ikäisiinsä- oliko kasvu jatkuvaa ts. kouluiässäkin muita isompi jne?
korreloiko pienikokoisuus vauvana pienikokoisuutta myöhemmin ja toisinpäin?
Meillä on pieni tyttö 4kk ja iso poika 2,5v. itse olemme suht keskimittaisia isän kanssa (166cm/184cm). Tyttö ja poika molemmat syntyivät 3-3,5-kiloisina, mutta poika alkoi kasvaa heti vauhdilla ja on nyt 17kg/100cm. (6kk iässä jo 10kg!)
Tyttö ei taas kasva millään ja on nyt 4kk ikäisenä 5,7kg/62cm.
olisi kiva kuulla kokemuksia!
sitruska ja muksut 4kk/2v5kk
Kommentit (4)
ja kasvanut aina alakäyrällä... (kouluss luokkansa pienimpiä ja tosi rimpula ollut)... mutta ihan mies siitä on tullut nyt 182cm ja 95kg. 17 vuotiaana vielä kasvoi ja 25 vuotiaana alkoi leviämään :D
Nyt meillä on pienenä syntynty (2300g poika) joka kasvaa -25 sd:lä, mutta en ole huolissani tietäen että isä on ollut hidaskasvuinen ja kun itse olen pienkokoinen (tosin vauvana keskikäyrällä kasvanut)
Itse olen ollut pieni syntyessäni, mitat 2820g/46,5cm ja kasvu kaiken aikaa alakäyrällä, vuoden ikäisenä minulla oli 72cm pituutta ja nykyään huimat nippa nappa yli 1,5m. ;D
Ensimmäinen tyttäreni oli suht tavallisen kokoinen vauva 3,4kg/48,5cm ja kasvu ollut aina reipasta, 3-4cm/kk ja painokin nousi hienosti täysimetyksellä aina 5kk:n ikään saakka. Nytkin reipas ja tomera 2-v. 89cm/14,5kg oli viimeiset mitat, kasvu vaihdellen +1/0 käyrällä. Mieheni on keskipituinen kooltaan n. 180cm. Toinen tyttäremme syntyi pienempänä: 2990g/47cm ja pituutta sekä painoa tullut lisää paljon vähemmän kuin ensimmäisellä tytöllä. Omalla -2 käyrällä pituuden puolesta kasva, paino noussut ihan hyvin. Saa nähdä, tuleeko toisesta tytöstä täältä minun näkökulmastani katsottuna pitkä, toisesta pätkä kuten äitinsäkin. :D
Tässäpä vielä mitat:
syntymämitat: 2990g, 47cm, 35cm
3vrk: 2830 g
1kk: 3560g, 50.9cm, 36.4cm
1.5kk: 4270g, 52.4cm, 38cm
2kk: 5000g, 55.6cm, 39.5cm
3kk: 5615g, 56.1cm, 40.8cm
Joku aika sitten kirjoittelin samasta aiheesta tänne näin ja sain pari vastausta, sekä linkin mielenkiintoisille sivuille nimimerkiltä Seibe,(kiitos vain vielä kerran :D) Yritän nyt laittaa sen tänne, siinä oli taulukkoa näistä kasvuasioistakin..http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms /id=631/sprog=4/grp=9/menu=1/
Saas nähdä, itsekin olen sen käsityksen saanut, etteivät ne pituusennusteet kai kovin luotettavia ole, suuntaa antavia kuitenkin.
Mukavaa marraskuuta teille!
t. Saraida ja pikkuruinen Mona
Ennusteita ja ennustuksia tehdään, mutta niin paljon on sattuman varassa. Joillakin lapsilla on huikeaa kasvua ekan vuoden aikana, joillakin myöhemmin leikki-iässä, joillakin murrosiässä.
Meillä on viikkoihin nähden pienipainoisena syntynyt tyttö, jonka mitat 4-kuisena olivat 56 cm ja 4660 g. Vaikka saavutuskasvu keskosilla tulee usein jo ekan vuoden aikana, 3-vuotiaallamme pituuskäyrän suunta on edelleen maltillisesti nousussa.