Kukaan asunut Pariisissa/lähiymp.?
Tässä on mielen päällä pyörinyt viime aikoina välillä enemmän, välillä vähemmän, muuto Ranskaan perheen kanssa (aviomies, kaksi lasta). Miehen työllistyminen olisi siellä taatumpi kuin täällä Suomessa ja ympyrät on hänelle tutut. Suurin ongelma tässä taitaa olla kielimuuri; en puhu ranskaa muuta kuin tarvittavat tervehdykset, kiitokset, ym. mutta siihenpä se sitten jää. Mies puhuu ranskaa täydellisesti. Lapsista kumpikaan ei ole vielä koulussa, toinen puhuu suomea, toinen vasta jokeltelee. Englannin kielellä pärjään kyllä. Mietinkin onko se riittävä että pärjää Pariisin kaltaisessa kaupungissa? Turistirysissä kyllä mutta oman kokemukseni pohjalta siellä ei muualla niin kovin paljon englantia puhuta?
Toinen, mitä olen miettinyt, on kaupungin suuruus ja levottomuus. Miten lapsia uskaltaa kasvattaa niin suuressa ja menevässä kaupungissa kuin Pariisi? Tietenkin voisi muuttaa muutaman kymmenen km:n päähän muuttaa (junat ja metrot kulkee) mutta kyllä ne sinnekin tiensä ovat huligaanit ja poliisit löytäneet. Myös asuntojen hinta-/laatusuhde hirvittää. Mihinkään kovin pahaan mörskään en haluaisi perheeni kanssa muuttaa mutta toisaalta ainakaan alussa ei varmaan vuokraan ole laittaa hurjia summia.
Paljon pyörii mielessä asioita mutta mistä vastauksia? Helpottaisikin suuresti jos jollain olisi kertoa omakohtaisia kokemuksia miten muutto Pariisiin (tai lähelle) on sujunut ja miten eläminen siellä lähtenyt käyntiin. Kiitos suuresti jos joku jaksaa vastailla!!
Kommentit (7)
Englannilla pärjäsi, kunhan kohteliaisuussyistä opetteli heti alkuun ne tärkeimmät kohteliaisuudet ranskaksi. Itsellä ei jäänyt kaipuuta palata Ranskaan ja lapsia en haluaisi siellä kasvattaa.
Ulkonäöllisesti näyttää ihan ok mutta siellä taitaa tapahtua just aika paljon näitä levottomuuksia?
Yhteydet kuitenkin hyvät RER junilla. Itse olen asuunut Pariisin keskustassa, Pariisilaiset ovat kyllä kopeaa väkeä, palvelukulttuuri usein aika ala-arvoista, mutta olihan siellä hyvätkin puolensa:)Paljon tekemistä, mukava kahvilakulttuuri jne. No itse en sinne en sinne perheellisenä muuttaisi, muualle Ranskaan kylläkin.
Lasten kanssa voi olla kivempi asua esikaupunkialueella, ja kyllä niitä on sellaisia, jotka eivät ole slummeja ja joissa polttopullot eivät lennä, ainakin juuri siellä eteläpuolella Versaillesiin päin mentäessä. Mutta kyllä kaupungissakin voi lapsia kasvattaa, jos valitsee asuinpaikakseen hyvän kaupunginosan.
Olimme tosin onnekkaita, että saimme suhteilla (työpaikan kautta) asunnon loistavalta alueelta keskustasta (Saint Germain de Pres). Asuntojen ja kaupunginosien tutkimiseen kannattaa käyttää paljon aikaa ja vaivaa, sillä alueilla on valtavasti eroja ja näkyy hinnoissa - niinkuin missä tahansa kaupungissa tietysti. Mutta yllättävää saattaa olla tosiaan se hinta-laatusuhde. Kalllis asunto kun ei takaa esim. että keitttiö olisi juuri mitenkää varusteltu! Siis malttia ja paljon selvitystyötä.
Jonkun mielestä ei ole hyvä paikka kasvattaa lapsia - olen hieman eri mieltä. Kaupungissa on kaikkea mahdollista tekemistä, ja varsinkin jos näkee hieman vaivaa, niin lapsille kaupunki on aivan ihana. Tutkimista ja nähtävää löytyy moneksi kuukaudeksi ja vuodeksi. Eri asia tietysti on, jos ei ole sielultaan kaupunki-ihminen alunperinkään - silloin varmasti Pariisin ruuhkat, levottomuus ja joskus arjen takkuileminen (esim. ah niin epäluotettavat bussit, kärttyisät lihakauppiaat...) varmasti vie voiton. Lapsia joutuu konkreettisesti kuljettamaan itse joka paikkaan, se on joskus rasittavaa, kun Suomessa on tottunut siihen, että voi päästää kouluikäisen itse harrastuksiin tms.
Englannilla pärjää loistavasti, koska Pariisissa asuu paljon englanninkielisiä. Mutta suosittelen kielikursseja paikan päällä - itse sain siellä hyviä ystäviä, joiden kanssa kaupunkiin tutustuminen oli hauskaa! Varsinkin jos miehesi taitaa kielen, ei teillä ole hätäpäivää. Suomi-Ranska-seuran kautta löytyy paljon linkkejä ja kontakteja - suosittelen kyselemään sitä kautta rohkeasti kokemuksia (itse sain monta hyvää käytännön vinkkiä sitä kautta!)
Muutto voi hyvinkin olla edessä ja kaikki tieto sekä kokemukset ovat tarpeen. Itse pidän kaunpungista ja jos lapsia ei olisi, en epäilisi lähteä hetkeäkään mutta onhan siellä muutkin lapsensa kasvattaneet joten miksipä ei mekin. :)
Lisää kommentteja otan mielellään vastaan.
ap
Tai edes tutuntuttua jonka tietäisi muuttaneen? Että kuinka on pärjäillyt tmv.?
ap