Miten ihmeessä suojaatte kotinne taaperolta?
Meidän taapero on alkanut avata kaappeja ja laatikoita. En kertakaikkiaan enää jaksa sitä, että kaikki ruuanlaittovälineet ja kipot ynnä muut tavarat mitä alakaapeista sattuu löytymään on kuolattu ja levitelty pitkin lattioita. En myöskään jaksa enää olla kieltämässä ja kuljettamassa taaperoa pois laatikoilta tuhat kertaa päivässä varsinkaan kun yritän tehdä kotitöitä. Omat lelut ja muut aktiviteetit ei vaan enää kiinnosta niin paljon kun olisi kaikenlaista jännää tutkittavaa kaapeissa. Vaarallisimmat ja särkyvät asiat on tällä hetkellä kasattu pöydille ja vapaille tasoille, koska muualle ei mahdu.
Olen kokeillut näitä lapsilukkoja mitä kaupoissa myydään, mutta lapsi tuhoaa ne hetkessä.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Taaperollekkin kannattaa keksiä muutakin tekemistä kuin kotona pyöriminen. Pari kertaa päivässä ulos vaikka hiekkalaatikolle, niin lakkaa kiinnostamasta ihan kaikki. Ja tuo on todell lyhyt hetki, muutama kuukausi lapsen elämästä. Ootappa kun murrosikä alkaa, ei ihan samalla lailla ole ohi hetkessä ja siinä sit todellakin joku laatikon tonkiminen on pientä..
Ei se murrosikäkään mikään peikko ole joka auttamatta ahmii lapsiuhreja.
Tälläkin ongelmalla on nimi ja sitä kutsutaan elämäksi. En tiedä mitä kuvittelit elämän sen lapsen kanssa olevan. Sukupolvea joka tuli valmiiseen pöytään ja kasvatettiin siihen, että on koko ajan kivaa?
Meillä on portti keittiön kynnyksellä. Lapsi ekana leikkin alkuun ja sitten hommiin.
Miten olisi niinkin yksinkertainen asia kun kieltäminen? Se toimi minulle kun olin lapsi ja se on toiminut seitsemälle omalle lapselleni.
Kielletty kiehtoo enemmän. Anna tutkia alalaatikoita rauhassa, äkkiä lapsi niihen kyllästyy. Sitä odotellessa saat itse vaikka kokattua tai sometettua samalla. Tuo vaihe menee äkkiä ohi, vaikka tuntuu pitkältä silloin kun sitä elää.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi niinkin yksinkertainen asia kun kieltäminen? Se toimi minulle kun olin lapsi ja se on toiminut seitsemälle omalle lapselleni.
Olet siis kehittänyt lapsityypin joka lähes poikkeuksetta tottelee käskyjä? Tuosta pitäisi antaa joku biologian nobel, sen verran mullistavasta keksinnöstä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estä taaperon pääsy keittiöön tai laatikoiden luokse aidoilla, porteilla ja/tai sulkemalla ovia haalla. Myös esimerkiksi leikkikehän ja syöttötuolin (jonka varustaa valjailla) avulla saa rajattua taaperon touhuja.
Tehdään lapsi ja pistetään se häkkiin?
No ei se nyt niin kauheaa ole. Näin sitä moralisoitiin jo 90-luvulla, kun omani olivat taaperoita. Kun paljon olin yksin, piti ajatella myös turvallisuutta. Isoveli yrittää helposti keskimmäiselle jotain testejä kehittää, kun olet vauvaa imettämässä. Ei siellä häkissä tuntitolkulla ketään pidetä. Ihan täyspäisiä on kaikista tullut.
Olisihan se kiva, jos lapset syntyisi valmiina, mutta kun sitä ihanne maailmaa ei ole joudumme yhtä sun toista jaksamaan. Onko sulla lähinnä tylsää? Töihin paluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis kehittänyt lapsityypin joka lähes poikkeuksetta tottelee käskyjä? Tuosta pitäisi antaa joku biologian nobel, sen verran mullistavasta keksinnöstä on kyse.
Kaikki lapset tottelevat käskyjä ja ohjeistuksia kun ne kertoo ja perustelee heidän iälleen sopivalla tavalla. Omat vanhempani käyttivät samaa periaatetta ja kuten sanoin, se on toiminut myös seitsemälle omalle lapselleni ihan siitä villeimmästä viikarista rauhalliseen yksin leikkijään.
Etuovelle barrikadi ja konekivääripesäke.
Piha miinoitetaan.
Katolla on kranaatinheitin.
Silloin, kun minun lapseni olivat tuossa iässä, kaupoissa myytiin sellaisia lapsilukkoja, joita voi kiinnittää keittiön kaappeihin ja laatikoihin. Niiden avaaminen oli niin haastavaa, että anoppikin lakkasi koluamasta kaappejani. Lapset oppivat kyllä ennen pitkää avaamaan ne lukot, mutta anoppi ei.
Täh? No en mitenkään. Kielsin ja estin, toista se kolmetuhatta kertaa sitten. Mitään tavaraa en siirtänyt yhtään mihinkään enkä vieraissakaan tätä edellyttänyt keltään. Vahtasin vieressä ja estin avaamasta kiellettyjä ovia. Tiukalla eillä ryyditettynä. Lapsen voi ohjata tekemään sallittua. Ja voi kuule, energinen tapaus oli mullakin mutta niitä lapsia vain pitää jaksaa kasvattaa.
Lapsi nyt 4v ja tämä into koskea kaikkeen ns. kiellettyyn loppui ehkä noin 2,5v.
En päästä niitä ovesta sisään ja käytän ehkäisyä.
Särkyvät ja vaaralliset vekottimet olen siirtänyt lasten ulottumattomiin yläkaappeihin tai lukkojen taakse. Alalaatikkoja lapsi saa penkoa ja mättää mielensä mukaan. Samalla kun teen kotihommia, juttelen ipanalle, että se on piparimuotti, se on pannunalunen, siinä on sitruunanpuristin, vau, löysit munakellon jne. ja välillä voin näyttää, miten niitä käytetään. Lapsi kehittelee niistä lattialla omia leikkejään, ja lopuksi kerätään ne yhdessä paikoilleen. Lapsen uteliaisuus on hyvä asia, ja se kannattaa hyödyntää oppimismielessä.
Muihin tuhotöihin pätee erinomaisesti viisaus, jonka kuulin yhdeltä hengenvaarallisesti sairastuneen lapsen äidiltä: ihanaa kun on joku piirtelemässä seiniin. Rempataan koti priimakuntoon ehkä sitten nuorimmaisen yo-juhliin :)
Nykyään perheistä tehdään tosi paljon lasuja, enkä kyllä haluaisi esitellä rikkilyötyä ja sotkuista kotia tarkastukselle tulevalle perhetyöntekijälle. Tietyt kulissit on pakko pitää ylhäällä jos meinaa välttyä vaikeuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään perheistä tehdään tosi paljon lasuja, enkä kyllä haluaisi esitellä rikkilyötyä ja sotkuista kotia tarkastukselle tulevalle perhetyöntekijälle. Tietyt kulissit on pakko pitää ylhäällä jos meinaa välttyä vaikeuksilta.
Ota huomioon se, että lasu ei myöskään katso hyvällä lapsen rajoittamista tai varsinkaan ns. kuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon se, että lasu ei myöskään katso hyvällä lapsen rajoittamista tai varsinkaan ns. kuria.
Mielivaltaista lasua ei voi voittaa, että se on sitten huonoa tuuria, jos sellaisen hampaisiin joutuu. Totuus on, että kaikissa lapsiperheissä on sekaista, eikä kukaan jatkuvasti uusi kaltoinkohdeltuja huonekalujaan jne.
Uskon kyllä pärjääväni taaperoa vastaan sellaisen mahdollisesti hyökätessä, joten en ole tehnyt mitään suojausvalmisteluja.
Onneksi en edes tykkää meidän tämänhetkisistä kalusteista. Voin kai siis lohduttautua sillä, että parin vuoden päästä saan uusia kaiken.
ap