Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri korkkasi lupaa kysymättä kosmetiikkatuotteen

Vierailija
19.10.2022 |

Kaverini oli kylässä ja meni käymään jossain vaiheessa vessassa. Siinähän ei ole mitään ihmeellistä mutta hänen lähdettyään huomasin että Italiasta ostamani kallis paikallisesta oliiviöljystä valmistettu käsisaippua, jota olin tarkoituksella säästänyt, oli otettu käyttöön.
Vieressä oli kaksi palasaippuaa mutta hän valitsi siis avata kalliin käsisaippuan (pumppupullon).
Miten toimisitte tässä tilanteessa? Olen tosi yllättynyt ja vihainen että hän kehtasi tehdä näin. Tapasin kaverin tänään ja otin asian puheeksi. Ensin hän kielsi kaiken ja sanoi käyttäneensä palasaippuaa. Sitten hän sanoi ettei muista mitä oli käyttänyt. Lopuksi hän sanoi että oli tietenkin käyttänyt pumppupullossa olevaa käsisaippuaa koska se on hygieenisin. Hän sanoo että pumppupullo oli jo ollut avattu, mutta tiedän ettei se ollut, koska en ollut avannut sitä. Hän väittää vaan painaneensa pumppua normaalisti. En tiedä mitä uskoa. Tiedän ettei se aukea itsestään. Jos aukeaisi niin pullo olisi auennut lentolaukkuun kotimatkalla. Kerroin että harmittaa pahasti koska saippua on kallis ja uuden tilaaminen Italiasta maksaa 35 eur jo postikuluissa plus tuotteen hinta.

Asiassa nyppii myös kaverin reaktio eli eka kiertely, se ettei pyydä anteeksi, ja se ettei tarjoudu (edes hyväntahdon eleenä) korvaamaan tuotetta. Ja olen myös pettynyt kaveriini koska en tiennyt että hän tekee tällaista.

Pitkä teksti mut pakko oli avautua ja kuulla teiltä muilta miten itse toimisitte tilanteessa.

Kommentit (310)

Vierailija
41/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Ihan hyviä pointteja monilla. Joku esiintyy minuna tuolla aiemmin mutta samapa tuo. Olen nyt miettinyt asiaa tarkemmin ja suurin ongelma mulle ei lopulta ole tuo kallis käsisaippua.

Ongelma on se että kaveri alkaa kierrellä eikä ole rehellinen. Hänen kanssaan on ollut viime aikoina pari muutakin vastaavaa tapausta. Esim lainasi kynää, laittoi sen (arvatenkin vahingossa) laukkuunsa ja kun itse ihmettelin ääneen mihin ehdin hävittää kynäni (luulin et olin itse hukannut sen), hän sanoi heti, en tiedä minä käytin toista kynää. Hetken päästä kävi ilmi että kynä oli hänen laulussaan.

Toisella kertaa kaveri auttoi siirtämään sänkyä. Siirtämisen jälkeen huomasin että seinässä oli pitkä naarmu ja sanoin jotain oho mikä naarmu, no ei se haittaa maalaan sen myöhemmin. Kaveri huudahti heti että hän ei seissyt siellä päinkään. Vaikka sekään ei pitänyt paikkaansa koska hän oli ollut juuri siinä nurkassa.

Ongelma tässä on se että entä jos hän sattuu vahingossa hajottamaan jotain isompaa, ja suhtautuminen on tuo ettei myönnä osuuttaan. Kyseessä aika uusi kaveri. Erikoista käytöstä minusta.

Vierailija
42/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kyllä erikoista, ettei kaverisi kysynyt palasaippuat ja avaamattoman pumppusaippuan kohdattuaan, että saako pumppusaippuan avata. Kyllähän sen siinä huomaa, että on kiinni, jos ei eka pumppaisusta toimi. Itse olisin huikannut vessasta että onko ok että käytän, aivan kuten kysyn, onko ok kuivata mihin pyykeeseen jne. Kyse kuitenkin toisen kodista. Ei olisi itsellä tullut mieleenkään lähteä availemaan kenenkään pumppusaippuoita kysymättä lupaa. Ei vaikka olisivat olleet esillä. Piiloonko kaikki pitäisi laittaa?

Mutta joo olen kyllä törmännyt siihen omassa kodissa, että suht henkilökohtaisiakin tavaroita jotkut lähtevät hipelöimään kysymättä. Esim. kokeilemaan kipukoukkuani tai niskahierontalaitettani, kuulokkeitani, jotka tulevat suoraan iholle. Mielestäni ei kuuluisi joutua keräilemään kaikenlaisia tavaroita pois, jos joku tulee kylään. Kyläilijällä pitäisi olla tajua siitä, mitä toisen kodissa voi tehdä ja mitä ei. Ja esim. henk.koht tavarat ovat henk.koht tavaroita.

Tuossa tapauksessa, jos olet asiasta ystävältä kysynyt, ja on väittänyt palasaippuaa käyttäneensä ja tarina sittemmin muuttunut, niin häviäisi kyllä luotto kyseisen ystävän rehellisyyteen. Jos kerrot saippua-asian vaivaavan ja että olet sitä kallista saippuaa säästänyt, niin luulisi kaverin vähintään olevan pahoillaan ja pyrkivän korvaamaan asian jotenkin sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että on vähän outoa pitää lavuaarin vieressä käsisaippuaa jota ei ole avattu, ja tavallaan miksi sitä säästelisi. Mutta tuo oli minulle todella tärkeä reissu ja halusin nimenomaan pitkittää sitä muistoa lykkäämällä saippuan avaamista, jos sen näkemisestä tuli hyviä Italiamuistoja mieleen. Nyt siitä tulee vaan paska fiilis ja olen laittanut sen takaisin kaappiin.

Mitä jos menisit vaikka junaradalle makoilemaan?

Vierailija
44/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja nro 42, juuri näin! Juuri tuo on se pointti, etten halua joutua keräämään tavaroita tai tarkastamaan kylpyhuonetta ennen kuin joku kavereistani menee sinne! Oletan tietenkin että ihmisillä on tilannetajua ja kunnioitusta toisten tavaroita kohtaan. Ja sitten tuo kiertely ja valehtelu, oikeasti WTF. Itse olisin sanonut että ohhoh anteeksi, pullo oli sopivasti esillä niin en tajunnut, korvaan sinulle sen hinnan. Jolloin tietenkin toinen vastaisi ettei tarvitse.

Ap

Vierailija
45/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä junaratakommentoija, jos yhtään helpottaa niin istun parhaillaan puistossa juomassa kahvia ja viereen istui jotain hörhöjä jotka piereskelee kammottavia löyhkääviä kaasuja, melkeinpä mieluummin olisin siellä raiteella!

Ap

Vierailija
46/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nestesaippua on lavuaarin vieressä, se tarkoittaa sitä, että sitä saa käyttää. Laita pois näkyviltä sellaiset tuotteet, joihin ei saa koskea. Yksinkertaista.

Vierailija
47/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä junaratakommentoija, jos yhtään helpottaa niin istun parhaillaan puistossa juomassa kahvia ja viereen istui jotain hörhöjä jotka piereskelee kammottavia löyhkääviä kaasuja, melkeinpä mieluummin olisin siellä raiteella!

Ap

Just do it! Pääset niistäkin murheista, ei tuollaista taakkaa suo kenenkään kantavan.

Vierailija
48/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin pessyt lerssinikin sillä pumppusaippualla.

Vierailija
49/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että noi kaasut tekee tehtävänsä :S

Testamenttaan sen mun avatun käsisaippuan sille sen avanneelle kaverille :-(

Vierailija
50/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaja nro 42, juuri näin! Juuri tuo on se pointti, etten halua joutua keräämään tavaroita tai tarkastamaan kylpyhuonetta ennen kuin joku kavereistani menee sinne! Oletan tietenkin että ihmisillä on tilannetajua ja kunnioitusta toisten tavaroita kohtaan. Ja sitten tuo kiertely ja valehtelu, oikeasti WTF. Itse olisin sanonut että ohhoh anteeksi, pullo oli sopivasti esillä niin en tajunnut, korvaan sinulle sen hinnan. Jolloin tietenkin toinen vastaisi ettei tarvitse.

Ap

Juu, kerroitkin että pumppusaippua oli lavuaarin vieressä. Myös meillä on kotona lavuaarin vieressä taso, missä on avaamattomia pumppusaippuoita, avaamaton käsidesipullo, lapsen hiusharja ja oma hiusharjani, hammasharjamme, hammastahna, hiuslenkkejä, avaamaton käsivoidepumppupullo jne. Kyllä olisin itsekin tuohtunut, jos joku vieras olisi siitä ottanut pullon ja avannut sen kysymättä lupia, saati että olisi muita tavaroita käyttänyt. Vaikka meillä ei järkyttävän kalliita tuotteita siinä olekaan. Mutta juuri tuo, että kyse toisen tavaroista. Kaikkea ei kuulu joutua keräämään pois, vieraiden pitäisi itse osata kunnioittaa toisen kotia ja tavaroita. Kaikista vähiten kuuluu valehdella asioista. Itse ottaisin luultavasti etäisyyttä kys. kaveriin enkä ainakaan pahemmin kotiini enää päästäisi.

Vierailija
51/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä harvinaisen pässi

Vierailija
52/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol, saippuaongelma kunnon draamaa!

Onneksi miehenä asun miehen kanssa, ei väliä kuka avaa minkäkin saippuapullon 2e saippualla pärjätään.

Vierailija
53/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista ongelmaa sitä onkin.

Vierailija
54/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan provolta koko aloitus.

Vierailija
55/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän samaa kategoriaa, kuin että olisin kauppakassin purkanut pöydälle, ja kaveri käynyt avaamassa ja nauttimassa siitä vaikka lapselle tarkoitetut välipalat kyselemättä onko ne tarjolla. Kun ne ovat siinä pöydällä. Mutta onko silti lupa koskea? Mun mielestä ei.

Mistä kaveris on voinut päätellä, että saippua ois käyttöön tarkoitettu? Oisithan sen voinu ajatella vaikka lahjaksi tai vaikka mökille vietäväksi. Kurjempi sellasta antaa tai kuljettaa, tai pidemmän aikaa säilyttää, jos on menty avaamaan. Jotenkin inhottava, kun ei edes sinulta kysynyt. Varsinkin, jos kyseessä ollut joku kalliimman ja erikoisemman näköinen saippua eikä marketin tavis saippuapullo.

Vierailija
56/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan meille käsisaippuaa pumppupullossa. Sitä on yksi litra ja maksaa 1,65 euroa.

Ei siis tarvitse itkeä, jos vieras on avannut tuon saippuapullon. Avatkoon vaikka kaikki, jos haluaa.

Vierailija
57/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa vouhkata jostain käsisaippuasta. Ihan tyhjästä nyhjäisty harmitus.

Vierailija
58/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan meille käsisaippuaa pumppupullossa. Sitä on yksi litra ja maksaa 1,65 euroa.

Ei siis tarvitse itkeä, jos vieras on avannut tuon saippuapullon. Avatkoon vaikka kaikki, jos haluaa.

Niin, no ei itseänikään varmaan haittaisi jokin halppissaippua. Mutta en kyllä sitä ymmärtäisi, jos useampi pullo olisi sellaistakaan tavaraa avattu. Tässä kyse kalliista saippuasta, ei mistään markettitavarasta. Itseänikin varmasti harmittaisi. 

Vierailija
59/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa järkevä tapa toimia olisi, että ystävä estäisi ap:n. Parasta päättää ystävyys ennen ap:n skitsofrenian puhkeamista.

Vierailija
60/310 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 55: näin itsekin asian näen. Saippua oli selvästi kalliimpaa laatua ja siinä luki italialainen paikannimi, lippu ja erityinen painettu etiketti.

On ihan eri asia korkata ulkomailta tuotu arvokas paikallisena käsityönä tehty tuote joita ei täältä saa, kuin joku Prisman tusinasaippua.

Kun otin asian puheeksi hänen kanssaan niin sanoin myös että olin aikonut antaa saippuan hyvälle ystävälle joululahjaksi. Okei, ei ihan totta koska en ollut päättänyt varmaksi, mutta tämäkään ei muuttanut tilannetta eli hän ei ollut mielestään tehnyt mitään väärää eikä ollut muka avannut tuotetta.

Noh opin läksyni ja tämän kaverin kanssa nähdään jatkossa muualla kuin minun kotonani, jos nähdään ollenkaan.

Ap