Milloin juhlitte Halloweenia tänä vuonna?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu Halloween Suomeen. Meillä on kekrijuhlat. Kirjoitellaanpa niistä.
Kekri vastaa joulujuhlaa.
Hohhoijaa kun olette tylsiä. Meillä on lasten suosikkijuhla. En kysynyt kuka viettää halloweenia vaan milloin vietätte? T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu Halloween Suomeen. Meillä on kekrijuhlat. Kirjoitellaanpa niistä.
Kekri vastaa joulujuhlaa.
Kekriä vietettiin satokauden päätteeksi mikkelinpäivän tienoilla. Samoihin aikoihin alkoi myös palkollisten friiviikko, jolloin hummailtiin ja vaihdettiin usein pestipaikka.
Halloween tulee käsitteestä all hallows' eve, kaikkien pyhien aatto. Halloweenia siis vietetään kaikkien pyhien aattona, eli 31.10. Monissa muissa maissa pyhäinpäivä on edelleen 1.11., kuten Suomessakin oli alunperin. Suomessa se vaan piti siirtää tietyn viikon lauantaille, varmaan siksi ettei vaan olisi liikaa juhlia keskellä viikkoa.
Olen suomalainen, en ikinä juhli Trumpin juhlia!
Koristeet on jo nyt, eiköhän Halloweenia edeltävinä viikonloppuina ja itse oikeana päivänä 31.10 tule vietettyä :)
Spruittaan ektoplasmat jonkun naisen rinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Spruittaan ektoplasmat jonkun naisen rinnoille.
Ainoa mihin spruittaat on se paperinpalanen ja huokaat masentuneena ennenku taas häpeä ja itseinho nostaa päätään ku sullahan ei naista oo eikä tuu
Naurettava muka juhla. Vain junteille.
Tänä vuonna jo su 30.10 koska varsinaisena päivänä ma 31.10 on lasten harrastuksia.
Lauantaina 29.10 juhlitaan kaveriporukalla. Muksujen karkkikierroksiin varaan herkkuja 31.10 jos silloin kukaan ilmestyy ovelle. Jos ei ilmesty, syödään karkit itse. Jostain ihmeellisestä syystä Suomessa tuntuu tenavatkin kiertelevän aivan muulloin kuin oikeana Halloweenina. En ymmärrä miksi.
Istun pimeässä huoneessa veisaamassa virsiä ja paheksumassa. Sitten vien kynttilän haudalle.
Eli samalla kaavalla mennään, kuin kaikissa suomalaisissa juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva, että olisi joku selkeä päivä milloin oven takana saattaa pyörähtää karkkikeräilijöitä.
Meillä on nyt neljänä edellisenä vuonna käynyt niitä ja vaihtelevina päivinä. Ja ei ole mitään heitä vastaan, mutta olisi kiva, että tosiaan olisi yksi selkeä päivä, eikä osa tulisi 31.10 edeltävänä lauantaina, osa 31. 10 ja osa pyhäinpäivänä.
Halloween on joka vuosi, aina ja ikuisesti lokakuun 31. paiva. Mutta tietysti Suomessa sita voi viettaa vaikka heinakuussa.
En oikeasti tajua, miksi joku haluaa viettää tuollaista juhlaa, kaikenmaailman kuolemaa yms
Eli ei juhlita, ei.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaina 29.10 juhlitaan kaveriporukalla. Muksujen karkkikierroksiin varaan herkkuja 31.10 jos silloin kukaan ilmestyy ovelle. Jos ei ilmesty, syödään karkit itse. Jostain ihmeellisestä syystä Suomessa tuntuu tenavatkin kiertelevän aivan muulloin kuin oikeana Halloweenina. En ymmärrä miksi.
Meilla aukeaa ovi ja tarjotaan karkkia 31.10 klo. 3PM - 7PM. Seitseman jalkeen ei ole sopivaa ketaan hairita.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tajua, miksi joku haluaa viettää tuollaista juhlaa, kaikenmaailman kuolemaa yms
Eli ei juhlita, ei.
Oletko tutustunut meksikolaisten Kuolleiden paivaan, Dia De Los Muertos?
10.10-5.11. Suosikkijuhlani. Päättyy kekripukin polttoon 5.1. pyhäinpäivänä.
Ensimmäinen viikko sisältää valmistautumista ja koristeiden hankkimista. Leipomista.
Seuraava viikko elokuvien katsomista (Halloweenit ja kaikki mahdolliset kauhuelokuvat).
Viimeiset 10 pvää pihatöitä (lehtien haravoimista 🎃 tunnelmavalaistuksessa, äänikirjojen [dekkarien]kuuntelua siinä samalla, hämärässä).
Sitten pihan koristelua ja muutamat kutsut. Joka vuosi käyn myös Tallinnan tai Tukholman vanhasssakaupungissa tunnelmoimassa. Ja nykyään myös Suomen kartanoissa jos järjestetään joku kummituskierros. Sitten tosiaan marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna on kekri ja hautausmaalla vierailua.
Sanoinko jo että rakastan lokakuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei juhlita, ei.
Oletko tutustunut meksikolaisten Kuolleiden paivaan, Dia De Los Muertos?
Minä olen. Aivan ihana. Suomessa pyhäinpäivä ilmeisesti tämä?
Olen suomalainen ja asun Suomessa, jonka kulttuuriin Halloween ei lainkaan kuulu, joten on itsestään selvää, että moista ameriikkalaista hömpötystä vietä. Pyhäinpäivän aattona vien kynttilät läheisten haudoille.