Onko järkeä leipoa itse
jos ajattelee säästää sähköä. Sähköä kuluu leipomoissa joka tapauksessa, joten eikö ole parempi ostaa leivät, sämpylät jne kaupasta. En ajattele siis omaa sähkölaskua vaan kokonaiskulutusta koko Suomessa.
Kommentit (27)
No ajattele ihan rauhassa koko Suomen sähkönkulutusta. Pidätä hengitystä myös, ei tule niin nopeasti ilmastonmuutosta.
Säästät, kun jätät leivän ostamatta ja leipomatta. Leivän syöminen on vain laiskan ihmisen oppima tapa. Kun leipä jää kauppaan sinne jää myös levite, juusto ja leikkele. Eli ruokavaliosta jää ihan hirvittävä määrä turhaa suolaa pois.
Jos ajattelet sähkön säästöä, niin joo, osta kaupasta.
Mutta jos haluat säästää rahaa, niin leivo itse. Sähköä kuluu aika vähän jos paistat tunnin jotain uunissa.
Te mitä lystää.Leipominen on jo terapiaa kuten ruuan laitto.
Eihän leipominen mitään sähköä vaadi. Meillä tehdään ainakin leivinuunissa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Säästät, kun jätät leivän ostamatta ja leipomatta. Leivän syöminen on vain laiskan ihmisen oppima tapa. Kun leipä jää kauppaan sinne jää myös levite, juusto ja leikkele. Eli ruokavaliosta jää ihan hirvittävä määrä turhaa suolaa pois.
Kerro ihmeessä, miksi leivän syömättömyys jättää juustot pois?
Joku "levite" saa jäädäkin, mutta voi ja juusto on hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
No ajattele ihan rauhassa koko Suomen sähkönkulutusta. Pidätä hengitystä myös, ei tule niin nopeasti ilmastonmuutosta.
Pidätä pieruja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän leipominen mitään sähköä vaadi. Meillä tehdään ainakin leivinuunissa kaikki.
Okei. Voinko tulla teille leipoon.
Vierailija kirjoitti:
Äläkä käy vessassa, ajattele sitä vesimäärää, minkä huuhtelet päivittäin pöntöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Voinko tulla teille leipoon.
Tule vaan, ja leivo samalla meillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläkä käy vessassa, ajattele sitä vesimäärää, minkä huuhtelet päivittäin pöntöstä.
Arkisin vedän pöntön vain kerran 2-3 päivässä. Pelkästään kusella käyn. Paskalla sitten töissä. Pönttöön voi laittaa aineita mitkä poistaa kusen hajun.
Jos ostaa leipänsä tarjouksesta, esim. euron per pussi, saa vaihtelevaa leipää edullisesti. Kuinka moni leipoo siemenleipiä, rouheleipiä jne. sen halvimman vehnähötön sijaan? Niinpä.
Kaupan leivät ovat mautonta jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä, miksi leivän syömättömyys jättää juustot pois?
Joku "levite" saa jäädäkin, mutta voi ja juusto on hyvää ravintoa.
Voi ja juusto ei ole hyvää ravintoa.
[/quote]
Arkisin vedän pöntön vain kerran 2-3 päivässä. Pelkästään kusella käyn. Paskalla sitten töissä. Pönttöön voi laittaa aineita mitkä poistaa kusen hajun.[/quote]
Hyi helkkari!
Tuorepuuroa ja keksitaikinaa. Näin saa käytettyä viljaa sähköttömästi.
Järjestä en tiedä, mutta kyllä omat leipomukset kaupan kuivat sokerikäntyt voittaa. Leipää en kyllä jaksaisi alkaa vääntämään.
Ap voisi kokeilla ja laskea itse miten paljon itseleipoen säästää. Leivon kauraleipäseni itse, käytän niissä mm. siemeniä, leseitä, hunajaa ja laskin, että silti on 3x halvempaa kuin ostaa lempisämpylöitäni kaupasta, joissa ei mitää ed. mainittuja hyviä juttuja. Kiertoilmauunissa menee vielä kerralla 2 peltiä eli sekin tuo säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Apukouluun!
Itse leivotut ovat 80% halvempia, sähkn osuus olematoon.
Apukouluun opettelemaan lukemista.
Apukouluun!
Itse leivotut ovat 80% halvempia, sähkn osuus olematoon.