Sektio nukutuksessa??
Ensimmäinen lapseni syntyi hätäsektiolla-03 ja kokemuksena koko hässäkkä oli karmea. Itsehän en mitään muista niin aineissa kaikista kipulääkkeistä kun olin ja lopultahan minut nukutettiin. Lapseni näin eka kerran vasta 10t synnytkyksen jälkeen ja senkin tapaamisen muistan erittäin hämärästi. Tästä synnytyksestä jäi minulle myös ikuinen " vamma" vasempaan jalkaan( noin 10-20cm polven yläpuolella, ei tuntoa) mikä tuli epiduraalipuudutuksesta, sekun epäonnistui lääkärin mukaan. Eli tämä tyttö ei paljon enään juoksentele tai kovia treenejä vedä.
Nyt sitten on laskettu aika helmikuun alussa ja taas olisi sektio edessä sillä tällä kertaa istukka on kohdunsuun edessä eli se siitä " tavallisesta" synnytyksestä.
Nyt vaan on iskenyt pelko sektioon ja varsinkin siihen kun nukutetasan. Mitä jos en herää? Viimeksi kun en oikeen halunnut enään herätä...herättelivät minua aika kauan.
Miten se " tavallinen" sektio, pystykö siihen paniikkihäiriöni kanssa ja maiten se onnistuu sillä toista epiduraalipuudutusta en enää ikuna laita!
Jos joku teistä sielä´on samassa tilassa tai mennyt samaa läpi kirjoitelkaa ihmeessä ja kertokaa. Tämä tarvitsee tietoa ja apua tässä asiassa. Kiitoksia jo etukäteen. =)
Kommentit (4)
nukutettaisi. Mulle tehtiin kiirellinen sektio -03 ja ei nukutettu. Nyt olen kans synnytyspelon vuoksi menossa sektioon mutta ihan hyvillä mielin. Jäi leikkauksesta sinänsä hyvä kokemus. Älä pelkää, kaikki menee hyvin. Ja itse olen menossa pelkopolille, joten onko sulla mahdollisuutta etukäteen puhua jonkun kanssa tunteistasi?
Niin siis epiduraaliahan yleisemmin käytetään kun sektio tehdään. Mutta kun edellisen lapsen kanssa se epäonnistu niin lääkärit ovat sitä mieltä että tohtiiko tällä kertaa tehdä ja itsekkin olen sitä mieltä että uskallanko lähteä siihen rumbaan.
Nukutuksessa kuulema tehdään jos on paniikki, ja nytten lääkärit ovat siinäkin asiassa sitä mieltä että nukutuksessa turvallisin vaihtoehto sektio tehdä. Näinhän tehtiin myös ekassa synnytyksessä missä kyseseen tuli hätäsektio.
Muuten ei varmaan mitään pahaa siinä asiassa ole ja en sitä erityisen paljon pelkää loppujen lopuksi mutta kun se herääminen tuotti viimeksikin vaikeuksia ja sitten se että tunne herätä ja ett tiedä mitä on tapahtunut, elääkö vauvva jne... ainut minkä tiedät että " maha" on poissa.
olen ollut ja olen menossa pelkokliniikalle. joten asia on keskusteltu läpi mutta kaipaan tietoa onko joku ollut samassa tilassa kuin minä vain olenko tosiaan yksi tuhansista kenelle näin voi käydä.
Mulle tehtiin helmikuussa suunniteltu sektio nukutuksessa. Syynä oli alhainen trombosyyttien määrä. Eli lekurit katsoivat, että vuotoriski voitaisiin hallita paremmin nukutuksessa kuin epiduraalissa. Mutta harvinaistahan tämä siis on. Olin tosin ollut sairaalassa tarkkailtavana pari viikkoa ennen sektiota.
Käsittääkseni pyrkivät ainakin HUS:n alueella tekemään suunnitellut sektiot epiduraalilla...... En sitten tiedä... Itselläni kiireellinen sektio 2004 ja tehtiin epiduuralilla....