Jos teille tarjottaisiin tonni enemmän palkkaa muualta, vaihtaisitteko työpaikkaa?
Merkkaako teille enemmän palkka vai työolot? Vaihtaisitteko palkan perässä yritykseen, jossa työolot ovat huonommat?
Itse en vaihtaisi. Oma työyhteisöni on niin loistava, ettei paremmasta väliä. Arvotan ihmissuhteet (ystävyyden) palkan edelle. Lisäksi olen jo aiemmin uuvuttanut itseäni paikoissa, joissa on liikaa kiirettä, huonot esimiehet ja vanhanaikainen johtamiskulttuuri.
Kommentit (82)
Riippuu tosi paljon, mikä on palkkataso. Jos nyt vaikka 5500€ ja jatkossa olisi 6500€ , niin en vaihtaisi. Verotus syö myös ison osan. Jos rooli ja työ muuttuu selvästi ja nykinen ympäristö ongelmallinen, niin sitten voisin vaihtaa.
Jos tonni kuussa lisää bruttoa ja puhutaan ns. asiantuntija-tehtävistä, niin hyvä muistaa että lapaseenhan tuosta korotuksesta jää sitten semmoinen vajaa 500 euroa. Sitä vasten kannattaa peilata riskiä siihen suuntaan, että uusi duuni onkin huonompi ja/tai pomo aivan syvältä.
Siis olisiko työ muuten samanlaista, samat edut, työkulttuuri, tehtävät? Totta kai vaihtaisin. Siis tonnin kuussa, oletan? En minä mitään ihmisiä jäisi kaipaamaan, töissä tehdään töitä, vapaa-ajalla voi edelleen nähdä niitä, joita tulisi nykyiseltä työpaikalta ikävä, tosin enpä usko että pitkään jatkuisi ystävyyssuhteet, koska kaikki tietää, että työkavereiden kanssa on harvoin muuta yhteistä kuin tekeminen. En ole mitenkään lojaali yhdellekään yritykselle tässä mielessä, vaikka toki lakisääteisellä tavalla olenkin. Myyn työtäni, en elämääni yritykselle, joka siitä on valmis maksamaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tonni kuussa lisää bruttoa ja puhutaan ns. asiantuntija-tehtävistä, niin hyvä muistaa että lapaseenhan tuosta korotuksesta jää sitten semmoinen vajaa 500 euroa. Sitä vasten kannattaa peilata riskiä siihen suuntaan, että uusi duuni onkin huonompi ja/tai pomo aivan syvältä.
500 euroa kuussa on helvetin hyvä pesämuna vaikka säästöön lapsille tai mihin tahansa. 6000 euroa vuodessa. Haloo, mikä työpaikka on niin eeehana ja työkaverit niin superhienoja tyyppejä, että ei kannattaisi siirtyä uuteen paikkaan. Mitä ihme oikeistolaispropaa tämä taas on? Työpaikka ei ole perhe.
Vierailija kirjoitti:
Bruttona vai nettona? Ensin laskisin jäisikö minulle yhtään enempää rahaa koska asumistuki laskisi tai lähtisi kokonaan. Todennäkösesti siis en vaihtaisi.
Asumistuki?! Missä hommissa on niin pieni palkka, että jää oikeus asumistukeen? Vai ootko joku osa-aika talonmies yms.?
En vaihtaisi.
Ensinnäkin tonnin korotuksesta jää marginaaliveron jälkeen käteen 400-500€.
Toiseksi, nykyisessä firmassa on harvinaisen hyvät kasvumahdollisuudet, ja jos hoidan työni hyvin ja olen hieman onnekas, niin uskon pystyväni nostamaan palkkaani useamman tonnin verran seuraavien vuosien aikana.
Jos olisin jumissa jossain sellaisessa firmassa missä ei olisi urakehitysmahdollisuuksia, niin silloin kyllä vaihtaisin paremman liksan perässä.
Mulla on tällä hetkellä niin kuormittava työ, että vaihtaisin jo samalla palkalla pois nykyisestä työstä.
Olen vaihtanutt paikkaa paremman palkan takia. Olen nyt telakalla töissä ja tienaan sellaiset nelisen tonnia. Rakennan jäänmurtajia usaan. Olen nyt ollut telakalla viitisen vuotta. Olen välillä turun telakalla ja rauman telakalla. Turussa olen rakentanut risteilijöitä.
Nykyistä työtä en vaihtaisi. Se on sen verran kevyttä ja monipuolista että jaksan sitä eläkkeelle asti luultavasti tehdä ilman että kovalevy kärähtää tai joku ruumiinosa kosahtaa. Olen etätöissä eli sekin vaikuttaa ja lähityöhön en enää menisi. Ihana kun saa aloittaa päivän luontaisen unirytmin mukaan jne.
Marginaaliverotuksella käteen jää viisi sataa kuussa.
Väittäisin että puolet Suomalaista on niin vittuuntunut nykyiseen duuniinsa että lähtisivät riemusta kiljuen uuteen paikkaan jossa työ, duunin sijainti (tai etätyömahdollisuudet) ja työyhteisö on mukavampi vaikka käteen jäisi puoli tonnia vähemmän kuussa.
Kysymys oli muutenkin typerästi muotoiltu koska kahden tonnin liksalla se tonni lisää on 50% palkankorotus mutta viiden tonnin kohdalla enää 20%.
Riippuu ihan tehtävästä ja toimenkuvasta, esim. sellainen työ, jossa pitää olla tavoitettavissa 24/7/365 ja kakkaa sataa niskaan sen saman 24/7/365, ei ole sen muutaman käteen jäävän satasen arvoinen. Samoin jos pitäisi alkaa käydä toimistolla viitenä päivänä viikossa, niin vaihtamatta jäisi, koska miinukselle menisi, jos laskisi matkalippuihin menevät rahat ja niille noin 40(!) työmatkaan haaskaantuneelle tunnille edes kohtuullisen korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 euroa kuussa on helvetin hyvä pesämuna vaikka säästöön lapsille tai mihin tahansa. 6000 euroa vuodessa. Haloo, mikä työpaikka on niin eeehana ja työkaverit niin superhienoja tyyppejä, että ei kannattaisi siirtyä uuteen paikkaan. Mitä ihme oikeistolaispropaa tämä taas on? Työpaikka ei ole perhe.
Jos joku on oikeistolaispropaa niin sinun juttusi jonka mukaan ainoastaan raha merkitsee ja pitää juosta euronkuvat silmissä vaikka millaiseen persläpeen jossa vapaa-aika hukkuu työmatkoihin ja kuuppa hajoaa jos vaan siitä tienaa roposenkin lisää. Millään muulla ei ole arvoa kuin rahalla.
Ja kyllä, minäkin käyn töissä ainoastaan rahan takia mutta osaan laskea kovan hinnan myös omalle ajalleni ja mielenterveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on oikeistolaispropaa niin sinun juttusi jonka mukaan ainoastaan raha merkitsee ja pitää juosta euronkuvat silmissä vaikka millaiseen persläpeen jossa vapaa-aika hukkuu työmatkoihin ja kuuppa hajoaa jos vaan siitä tienaa roposenkin lisää. Millään muulla ei ole arvoa kuin rahalla.
Ja kyllä, minäkin käyn töissä ainoastaan rahan takia mutta osaan laskea kovan hinnan myös omalle ajalleni ja mielenterveydelle.
Höpö höpö, olen nimenomaan sitä mieltä, että mikään työpaikka ei ole sitoutumisen arvoinen. Työnantajasi ei välitä sinusta yhtään missään työpaikassa, miksi sinä olisit hänelle lojaali, jos joku tarjoaa parempaa liksaa? Ihme uhrautumista jossain työelämässä. En sanonut, että mitä tahansa pitäsi tehdä rahan eteen eikä aloituksessakaan niin lukenut. Työnantajasiko sinut on aivopessyt kuvittelemaan, että vain teidän työpaikka on hyvä paikka? Kuulostaa kummalliselta ajatukselta. Nyt sanottiin vain, että työstä saisi enemmän rahaa, muuten oletan kaiken säilyvän ennallaan. Minusta on työntekijän hyväksikäyttöä maksaa hänelle vähemmän kuin hänen oikean markkina-arvonsa.
En vaihtaisi. Eihän tuosta jäisi käteen edes kuin 500.
Omassa työpaikassa on niin hyvä etu käytössä , että en vaihtaisi.
Sama pätee vähän ikävästi asuinpaikkaan, ei voi muuttaa maalle, kun työ on kaupungissa.
Nykyisellä palkalla ja kulurakenteella jää sen verran säästöön, että pitää tarjota muutakin kuin lisää palkkaa.
Olen ajatellut vaihtaa "mökkipaikkakunnalle", yliopistokaupunki sekin. Nyt oli yksi ehdotus, johon olisin varmaankin päässyt jos olisin hakenut, mutta työnkuva ei vaan ole yhtä hyvä kuin nykyisessä, palkkaa en edes kysynyt. Jatkan pomon lämmittelyä että hankkkisi asiakkaita sieltä suunnalta....
Jos saisin 1000 euroa kuukadessa lisää palkkaa niin siitä jäisi käteen vain 320 euroa joten eipä taida olla järkeä vaihtamisessa.
Vaihtaisin ja vaihtaisin sitten takaisin nostaen palkkaa lisää. Totuus on ettei työnantaja nosta palkkaasi markkinatasolle ellei ole pakko.
Up