Jos teille tarjottaisiin tonni enemmän palkkaa muualta, vaihtaisitteko työpaikkaa?
Merkkaako teille enemmän palkka vai työolot? Vaihtaisitteko palkan perässä yritykseen, jossa työolot ovat huonommat?
Itse en vaihtaisi. Oma työyhteisöni on niin loistava, ettei paremmasta väliä. Arvotan ihmissuhteet (ystävyyden) palkan edelle. Lisäksi olen jo aiemmin uuvuttanut itseäni paikoissa, joissa on liikaa kiirettä, huonot esimiehet ja vanhanaikainen johtamiskulttuuri.
Kommentit (61)
Kuussa ei tee palkalla mitään, piste!
Jokainen miettii asiaa omasta tilanteesta käsin, joten vastauksia on ei-juu-vaarinjousut laidasta laitaan. Itse kuulun niihin, jotka vaihtaisi työpaikkaa välittömästi jos joku tarjoaisi tonnin nykyisen palkan päälle. Käteen jäisi vähintäänkin 600e/kk enemmän. Sillä rahalla sietää vähän heikompiakin eroja ja säästää puskuria pahan päivän varalle. Jos työ on ihan mahdoton niin samalla voi hakea uutta työtä. Palkkatoive tietenkin tonnin tai kaksi uuden työn palkan yli. Eli vuodessa, parissa ollaan jo 2000-3000e paremmissa tuloissa. Todella kannattaa vaihtaa!
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdollista että työ ja varsinkin joustojen puute (joku 1970-luvulle jämähtänyt firma jossa pikkupomot kyyläävät avokonttorilla istumista 9.00-17.00) on sellainen etten vaihtaisi edes paria tonnia kovemmalla liksalla.
Kuulostaa täysin työpaikalta, jossa itse olen, enpä olisi osannut tätä paremmin kuvailla.
No jos pääkaupunkiseudulle pitäisi muuttaa niin en lähtisi edes 2000€/kk korotuksella
Minulle tarjottiin 800€ enemmän toisessa paikassa. Vaihdoin. Jos edellinen työpaikka olisi ollut unelmien täyttymys, olisin ehkä harkinnut jääväni. Mutta en oikeasti edes viihtynyt tuossa huonommin palkatussa työssä.
En vaihtanut viime vuonna vaikka olisin saanut 1500 € enemmän kun uusi työtehtävä ei ollut yhtä monipuolinen kuin nykyinen.
Kyllä se työpaikan vaihtaminen on sellaista arpapeliä, että jos on jo olemassa vähänkään siedettävä työpaikka, niin kyllä kynnys vaihtoon on itselläni melko suuri. On tullut jo nähtyä niitä ojasta allikkoon-ratkaisuja, joten en ihan helpolla lähde vaihtamaan, koska mitenkään ei voi olla varma mitä työpaikasta todellisuudessa paljastuuTyöpaikoissahan on aina asioita, jotka ovat vturallaan, ja olennaista onkin, että juuri ne sinulle tärkeimmät asiat kuitenkin toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työpaikan vaihtaminen on sellaista arpapeliä, että jos on jo olemassa vähänkään siedettävä työpaikka, niin kyllä kynnys vaihtoon on itselläni melko suuri. On tullut jo nähtyä niitä ojasta allikkoon-ratkaisuja, joten en ihan helpolla lähde vaihtamaan, koska mitenkään ei voi olla varma mitä työpaikasta todellisuudessa paljastuuTyöpaikoissahan on aina asioita, jotka ovat vturallaan, ja olennaista onkin, että juuri ne sinulle tärkeimmät asiat kuitenkin toimivat.
Näin on!
En vaihtaisi. Pidän työstäni ja palkka on jo tarpeeksi hyvä yksin asuvalle ja lisäksi asun lähellä työpaikkaa ja voin vielä tehdä etätöitä kolme päivää viikossa. Niin ja mukavat työkaverit siihen päälle.
Olen kerran tehnyt tuon vaihdoksen ja työsuhde purettiin koeajan viimeisenä päivänä. Vanha työpaikkani oli ehditty jo antaa toiselle. Seurasi parin vuoden työttömyys. Ainut ilo tästä oli se, että palkan nousun takia sain paremman ansiosidonnaisen...
Vuosi sitten vaihdoin. Edellinen työ oli mieleistä ja työporukka mukava, mutta työolosuhteet, arvostus ja palkan pienuus alkoivat kaihertaa vuosien varrella.
Nyt työ ei ole ihan niin kiva, mutta nuo muut osa-alueet koheni, joten olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni.
Sain sen tonnin keväällä siitä syystä etten vaihda. Tykkään työstä ohjelmistosuunnittelijana, mutta kun samaa koodia plärää riittävän kauan, niin se alkaa käydä pitkästyttäväksi.
On tarjottu ja en vaihtanut. Käteen olisi jäänyt vaan vähän yli puolet tuosta.
Oli liian iso riski kun työporukka on nykyään tosi hyvä ja työnkuva on hyvä. Saan myös suunnitella työni aika vapaasti.
Reilu tonnilla enemmän vaihdoin työpaikkaan jonka tiesin olevan ankean kankea. Muutama vuosi takana ja termi kultainenhäkki tullut tutuksi kun toiseen työpaikkaan vaihtaessa tippuisi palkka radikaalisti.
Jonkin verran saanut työyhteisöä kehittymään, mutta organisaation luoma peruskankeus ahdistaa lähes jatkuvasti. Toisaalta ei juurikaan stressiä, ja normi työpäivät riittää hyvin. Työn imua ei juurikaan ole.
Jos olisi nykytiedoilla uudelleen tuossa tilantessa tekisin vaihdon silti. Ero käteen jäävässä 50% marginaaliverosta huolimatta niin merkittävä. Lisäksi eläke kertymässä myös merkittävää kasvua + saanut omaa varallisuutta kasvatettua kriisi tilanteiden tai eläkkeelle.
Vaihtaisinko ketterämpään työpaikkaan jos palkka pysyisi edes lähes samana? Kyllä.
Sitten kun lapset maailmalla ja velat kuittattuna tulee eteen kysymys mitä nytten?
Vaihtaisin. Saan noloa palkkaa psyykkisesti erittäin raskaasta työstä.
Vaihtaisin. Eniten inhoan sitä, että minun pitää antaa vastine rahalle, koska monien ei tarvitse, enkä tarkoita sairaita, vanhoja tai työttömiä. Ihan sama, missä sen työaikansa viettää. En tee työtäni ilolla kuitenkaan.
Olen tehnyt tuollaisen vaihdon kerran, kannatti. Tällä hetkellä en tekisi koska nykyinen työyhteisö on todella hyvä, ja todennäköisesti uudessa paikassa tilanne huononisi. Plus oma elämä on sen verran kuormittava tällä hetkellä, että en halua lisäkuormitusta työpaikan vaihdon myötä.
Sehän kaksinkertaistaisi palkkani, varmasti lähtisin.
Kyllä asiat ovat nykyisessä duunissa niin perseellään että työpaikka vaihtuisi vaikka samalla palkalla toiseen jos voi aidosti vastata "kyllä" esitettyyn kysymykseen.
Minä voin vastata "kyllä" vain siihen että tutustuisin varmasti tarjottuun paikkaan ihan sen tiedon varassa että saan tonnin enemmän kuussa.
Täysin mahdollista että työ ja varsinkin joustojen puute (joku 1970-luvulle jämähtänyt firma jossa pikkupomot kyyläävät avokonttorilla istumista 9.00-17.00) on sellainen etten vaihtaisi edes paria tonnia kovemmalla liksalla.