Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pentulive Marraskuu 2022 Shiba Inut Official <3

Vierailija
19.10.2022 |

Voi miten ihanaa! Uusi pentulive on tulossa piristämään marraskuuta <3

Shiba Inu palleroisia <3

https://www.suomenshiba.fi/wordpress/rotu-2/rotu/

Kommentit (2803)

Vierailija
1621/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

shibat ovat luonteeltaan alkukantainen rotu, dominoivia ja reviiritietoisia. Niitä ei ehkä kannata verrata johonkin kultaiseen noutajaan. Tutulla sukulaisella oli saksanpaimenkoira ja heillä kävi pariin kertaan murtovarkaita kotona. Kummallakin kerralla vieraat toivotettiin koiran toimesta häntää heiluttaen sisälle, mutta ulos eivät sitten päässeet. EI tavaroiden kanssa eikä ilman niitä

meillä on ollut seurakoira (S) ja sitten alkukantaisen rodun edustaja (A) (eri aikoina). Suurin piirtein saman kokoisia olivat molemmat. Asumme maalla. Kun S kuuli suden ulvovan, se ryntäsi sisälle häntä koipien välissä uikuttaen ja piiloon peiton alle. Kun A kuuli suden ulvovan, se alkoi haukkua ulvonnan suuntaan ja pyrki koko ajan raivokkaasti irti ketjustaan ja saada ihmisiä mukaan, että mennään metsästämään se susi, nyt lähdetään, saalis on tuolla, minä hoitelen sen!

kaverillani irlannin susikoira ja sen sijaan että se olisi lähtenyt ihmisensä kanssa saalistamaan sutta, se tuli ihmisen lähelle näyttäen, että minä suojelen, jos tulee tarvis.

ja tietenkin koirarotujen sisälläkin voi olla eroja.

Vierailija
1622/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Möpsöä kun yksin joutuu vahtimaan kolmea kuritonta kakaraa,

kova homma noilla koiraäideillä.

Melkosia palleroita nuo pennut 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vähän ehkä lapsellinen ja huomionhakuinen.

Luulen kyllä että provoilisit tavalla tai toisella vaikka ketjun aihe olisi mustikkapiirakan leivonta.

Hauska huomio

Vierailija
1624/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

shibat ovat luonteeltaan alkukantainen rotu, dominoivia ja reviiritietoisia. Niitä ei ehkä kannata verrata johonkin kultaiseen noutajaan. Tutulla sukulaisella oli saksanpaimenkoira ja heillä kävi pariin kertaan murtovarkaita kotona. Kummallakin kerralla vieraat toivotettiin koiran toimesta häntää heiluttaen sisälle, mutta ulos eivät sitten päässeet. EI tavaroiden kanssa eikä ilman niitä

meillä on ollut seurakoira (S) ja sitten alkukantaisen rodun edustaja (A) (eri aikoina). Suurin piirtein saman kokoisia olivat molemmat. Asumme maalla. Kun S kuuli suden ulvovan, se ryntäsi sisälle häntä koipien välissä uikuttaen ja piiloon peiton alle. Kun A kuuli suden ulvovan, se alkoi haukkua ulvonnan suuntaan ja pyrki koko ajan raivokkaasti irti ketjustaan ja saada ihmisiä mukaan, että mennään metsästämään se susi, nyt lähdetään, saalis on tuolla, minä hoitelen sen!

kaverillani irlannin susikoira ja sen sijaan että se olisi lähtenyt ihmisensä kanssa saalistamaan sutta, se tuli ihmisen lähelle näyttäen, että minä suojelen, jos tulee tarvis.

Viime vuoden pentulive vs. tämän vuoden pentulive

Vierailija
1625/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Möpsö taitaa tietää, että pennut ovat tulleet äitiinsä ja ovat hankala luonteisia ja tarvitsevat kovaa kuria.

Luulen kyllä että provoilisit tavalla tai toisella vaikka ketjun aihe olisi mustikkapiirakan leivonta.

Täällähän sitä korostetaan jatkuvasti, kyllä möpsö tietää! Mikä muu syy voi olla kovaan kuriin, kuin hankala luonne? Ja luonne on peritty mistä?

Vierailija
1626/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska huomio

Kai se hauskuus täytyy jostain repiä, tapansa kullakin.

Vierailija
1627/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättäkää jo. :D 

"Eiiii se Möpsöli mitään tee, vika on Pikissä! Ei millään alistu!" vs. "Ei selälleen meno vielä kerro alistumisesta, ei Möpsöli mitään tarkoittanut..."

Kyllä, selälleen kellahtaminen ON alistumisen ensimerkkejä. Muita ovat mm. toisen kuonon nuoleminen ja ympärillä häslääminen innokkaasti mutta selkeästi vähän pelokkaasti. 

Selälleen meno on yksi alistumisen merkkejä. Selällään oleva koira ei kuitenkaan ole automaattisesti alistunut. Voi maata siinä vaikka tunnin ja silti uhmata koko ajan. Jokainen joka on tavannut koiranpennun tai lapsen joskus tietää että ne ovat erittäin hyviä tässä.

Siellähän sitä verrataan koiraa lapseen ja inhimillistetään oikein olan takaa ;)

-eri

Luulet olevasi kovinkin näppärä. ;)

Eiköhän täällä puoli ja toisin syytetä koiran inhimillistämisestä.sinä tässä taidat olla se näppärä. t, eri henkilö.

Koirat ja ihmiset tekevät monia samoja asioita. Esimerkiksi elävät laumoissa, käyttävät sanatonta viestintää, syövät, leikkivät, tuntevat iloa, surua jne. Ei ole koiran inhimillistämistä sanoa esimerkiksi että koiranpentu ja lapsi uhmaavat auktoriteettia, kun ne kerta molemmat tekevät niin. Sosiaalisina eläiminä kumpikin hakee paikkaansa laumassaan ja kokeilee rajojaan. 

Sen sijaan on koiran inhimillistämistä sanoa että koira "rankaisee" pentuaan (ei sillä ole sellaista motiivia kurinpitoon), tai estää emoa ojentamasta pentuja koska ihmiselle tulee paha mieli. On koiran inhimillistämistä sanoa että "pentu vinkuu, pentuun siis täytyy sattua" - tai että "Möpsö kurmuuttaa aina vain Pikiä, se on siis epäreilu äiti" - tajuamatta koirien eleistä ja äänistä tuon taivaallista. Siinä vedetään mutkat suoraksi ja tulkitaan omien tunteiden kautta se tilanne. 

Kyse on kahdesta aivan eri asiasta. Koiran ja ihmisen suhde on ainutlaatuinen ja meissä on paljon samaa. Koiran käytöstä ei kuitenkaan voi analysoida ihmisen tunteiden perusteella. T. myös eri

Vierailija
1628/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Näin juuri videon jossa (ilmeisesti kanadalainen) mies lähti hakemaan postia tajuamatta että pihamaallaan seisoi täysikasvuinen hirvi. Hirvi lähti hyökkäämään - jolloin miehen mäyräkoira ryntäsi täysillä hirveä päin välittämättä lainkaan omasta turvallisuudestaan. Oma terrierisukuinen koirani näki aikanaan hirven ja alkoi vapista ja halusi juosta saman tien suorinta tietä karkuun. 

Jokainen koira on erilainen. Pystykorvilla on usein erittäin terävä luonne ja sitä todella tarvitaan vaikkapa karhun metsästyksessä. Siinä ei mikään noutajan hempeily ja hellä sorsan pitely auta. Jokaisella koiratyypille on oma paikkansa ja omistaja jolle koira sopii. En tajua miksi yhdenlaista pitää näin täällä haukkua.

Vierailija
1629/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku japanin susigeeni näillä shiboilla!

Vierailija
1630/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Möpsö taitaa tietää, että pennut ovat tulleet äitiinsä ja ovat hankala luonteisia ja tarvitsevat kovaa kuria.

Täällähän sitä korostetaan jatkuvasti, kyllä möpsö tietää! Mikä muu syy voi olla kovaan kuriin, kuin hankala luonne? Ja luonne on peritty mistä?

Tiukka luonne ei ole sama asia kuin hankala luonne.

Vierailija
1631/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tässä taitaa olla kyse näkemyseroista. Minun ja monen muun näkökulmasta tiukka luonne on hankala, mitä kaikkea se pitääkään sisällään. Shibaa myydään pääasialliseti seura ja harrastekoiraksi, sellaiseen käyttöön  tuollainen luonne on hankala.

Vierailija
1632/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sööttiä kun ihmiset ei ymmärrä näkemäänsä lainkaan

Vierailija
1633/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sallita vinkata MOT:n koiradokumenteista täällä?

Vierailija
1634/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tässä taitaa olla kyse näkemyseroista. Minun ja monen muun näkökulmasta tiukka luonne on hankala, mitä kaikkea se pitääkään sisällään. Shibaa myydään pääasialliseti seura ja harrastekoiraksi, sellaiseen käyttöön  tuollainen luonne on hankala.

Niin sinun mielestäsi. Moni tykkää itsenäisestä ja terävästä koirasta. Itse rakastan sähäköitä terrierirotuja, joku toinen pitää niitä ärsyttävinä. Joku taas harrastaa laumanvartijoita, mä taas en ikinä edes harkitsisi. Vinttikoirat, metsästyskoirat, huskyt myös ehdoton ei minulle. Se ei tee niistä huonoja koiria, eikä edes hankalia.

Vierailija
1635/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinun mielestäsi. Moni tykkää itsenäisestä ja terävästä koirasta. Itse rakastan sähäköitä terrierirotuja, joku toinen pitää niitä ärsyttävinä. Joku taas harrastaa laumanvartijoita, mä taas en ikinä edes harkitsisi. Vinttikoirat, metsästyskoirat, huskyt myös ehdoton ei minulle. Se ei tee niistä huonoja koiria, eikä edes hankalia.

Niinhän minä sanoinkin. Shiboja otetaan myös ensimmäisiksi koiriksi ja lapsen koiraksi tai nuoren koiraksi. Taitaa monelle tulla se " tiukka " luonne yllätyksenä. Sopivampi vaihtoehto olisi varmasti ollut se tylsä lapatossu noutaja.

Vierailija
1636/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Among all the original Japanese dog breeds, Shiba Inus are the ones that are genetically the most identical to wolves and it’s stated by National Geographic itself. Shiba Inus are more related to the chronological wolf antecedents. Also, Shiba Inus have a wolf-like thick body coat and pointy ears. [...] Shiba Inus are the closest to wolves in terms of genetics. They mostly are closest to their ancient wolf antecedents. Their DNA matched the most with the wolf’s DNA. [...] they are proven as the closest breed of dogs to wolves.

https://littlehappypaw.com/are-shiba-inus-related-to-foxes-akitas-wolve…

Vierailija
1637/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Among all the original Japanese dog breeds, Shiba Inus are the ones that are genetically the most identical to wolves and it’s stated by National Geographic itself. Shiba Inus are more related to the chronological wolf antecedents. Also, Shiba Inus have a wolf-like thick body coat and pointy ears. [...] Shiba Inus are the closest to wolves in terms of genetics. They mostly are closest to their ancient wolf antecedents. Their DNA matched the most with the wolf’s DNA. [...] they are proven as the closest breed of dogs to wolves.

Kiitos!

Vierailija
1638/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän minä sanoinkin. Shiboja otetaan myös ensimmäisiksi koiriksi ja lapsen koiraksi tai nuoren koiraksi. Taitaa monelle tulla se " tiukka " luonne yllätyksenä. Sopivampi vaihtoehto olisi varmasti ollut se tylsä lapatossu noutaja.

Ei, ei kaikkien ensikoiran tarvi olla lapatossu. Kirjoitit "Shibaa myydään pääasialliseti seura ja harrastekoiraksi, sellaiseen käyttöön tuollainen luonne on hankala." - tästä siis olen eri mieltä. Jollekulle omistajalle sopii seurakoiraksi tuollainen terävämpi, ja vaikka ihan ekasta koirasta lähtien.

Vierailija
1639/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toteamus tulee jossakin muodossaan aika nopeasti vastaan, kun alkaa etsiä tietoa rodusta. Alkuperäinen grafiikka on peräisin Science-lehden lähes 20 vuotta vanhasta tiedejulkaisusta Genetic Structure of the Purebred Domestic Dog (Parker ym., 2004).

Alkuperäisessä tutkimuksessa ei väitetä, että tulosten perusteella shiba olisi geneettisesti lähinnä sutta oleva koirarotu, että shiballa olisi lähes suden geenit, tai että vain shiballa olisi susimaiset geenit.

Sen popularisoinnit on vaan vedetty välillä överiksi, mistä legendat ovat arvatenkin syntyneet. Katsotaan, mitä tutkimuksessa on tehty ja mitä ei.

1. Tutkimuksessa ei ole suoraan vertailtu geenejä.

2. Tutkimuksessa on ollut mukana vain viisi shibaa.

3. Evoluutiopuussa shiba ei ollut lähimpänä sutta.

4. Tutkimuksen sudet olivat nykyisiä susia.

5. "Shibakäppyrän" idea ja rotujen omituinen järjestys.

Johtopäätökset

"Shiba on geneettisesti lähimpänä sutta." muuttui muotoon "Viiden tutkitun shiban geneettisistä markkereista (jotka ei ole geenejä) suurin osa luokiteltiin samaan geneettisten markkerien 1. ryhmään kuin useimmat nykysuden vastaavat geneettiset markkerit. Tosin chowien ja akitojen pitäisi olla kuvassa shibojen edellä, jos rodut olisivat järjestyksessä."

Vierailija
1640/2803 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä shiban kohdalla tarkoittaa "alkukantainen rotu" ja miten se ilmenee siinä muuten, kuin kovana rähinänä?

Ketju on lukittu.