Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matemaattinen ongelma prosenttiyksiköissä - miten ratkaiset tämän paradoksin?

Vierailija
18.10.2022 |

Ajatellaan, että on 100 yksikköä kolikoita. Kymmenen prosenttia sadasta on kymmenen kolikkoa.

Kerrotaan 10% kolikoista 10% kolikoista ja tuloksena on 0.01 eli 1% kolikoista sillä 10% on 0.1. Kolikoiden määrä siis vähenee 10 kertaisesti.

Kuitenkin, 10% sadasta kolikosta on 10 kolikkoa ja kymmenen kertaa kymmenen on sata. Eli 10% kolikoita kertaa 10% kolikoita on 100 kolikkoa.

Tuossa syntyy matemaattinen paradoksi, jota kukaan ei pysty ratkaisemaan.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10% on kymmenen kolikkoa ei 0,1.

Ei tässä mitään paradoksia ole, pyöritelty käsitteitä ja lukuja vain mielivaltaisesti.

Vierailija
2/31 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vähenee kymmenkertaisesti" - tuommoisella ajattelutavalla yksinkertainenkin laskuoppi vaikeutuu mitäänymmärrettäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 3* 0.333

Ja 0,3'ja 1/3x3/1

Kaikissa tulos kaikkea muuta kuin yksi!

Meitä huijataan 1+1=2 paradoksilla mutta ykköstäkään ei todellisuudessa voida määrittää!

Vierailija
4/31 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla vihervasuri, perinteinen matematiikka on niin last season. Tarvitaan uusia tapoja ajatella ummehtuneita käytäntöjä, niin kuin marin ja mäkynen, nuo suuret ajattelijat!

Vierailija
5/31 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on sata senttiä kertaa sata senttiä? Kymmenen tuhatta senttiä eli sata euroa.

Paljon on euro kertaa euro? Yksi euro eli sata senttiä.

Looginen ristiriita.

Vierailija
6/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei matemaatikko oikein osannu.

100 cm x 100 cm= 10000 cm^2

Myös yksiköt kerrotaan keskenään

1€1€=1€^2

Vierailija
7/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

matematiikko kirjoitti:

Paljon on sata senttiä kertaa sata senttiä? Kymmenen tuhatta senttiä eli sata euroa.

Looginen ristiriita.

Et voi kertoa noita keskenään.. 🤦

8/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,1*0,1=0,01. Mikä täs on ongelma? 😄

Vierailija
9/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

matematiikko kirjoitti:

Looginen ristiriita.

Euro kertaa euro on yksi neliöeuro. Ja nyt saat ihan itse keksiä, mikä se on ja mihin sitä voisi käyttää käytännössä.

Vierailija
10/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro Euro = Euro

Vierailija
11/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on toinen paradoksi: jos kissa syö hiiren ja appelsiini on keltainen, niin miksi kurkku on käyrä?

Vierailija
12/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko tuo naisten prosenttilaskua lyhyen matikan pohjalta?

Vierailija
13/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikassa ei kerrota kolikoita vaan lukuja.

Vierailija
14/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaista se on, suljetulta ne matikkanerot löytyvät.

Vierailija
15/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon aloituksen ainakin kolmeen kertaan, enkä löytänyt paradoksia.

Vierailija
16/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla vihervasuri, perinteinen matematiikka on niin last season. Tarvitaan uusia tapoja ajatella ummehtuneita käytäntöjä, niin kuin marin ja mäkynen, nuo suuret ajattelijat!

suurten ajattelijoiden matematiikkaa. jos annetaan italialle ja saksalle miljardeja ja otetaan miljardeja velkaa, niin voidaan antaa hoitajille tonni lisää kk palkkaa, eikä tunnu missään. duunareilta saa lisää rahaa, kun nostetaan bensan ja sähkön hintaa.

Vierailija
17/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on toinen paradoksi: jos kissa syö hiiren ja appelsiini on keltainen, niin miksi kurkku on käyrä?

Gravitaatio kasvattaa kurkun käyräksi.

Vierailija
18/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentti ja prosenttiyksikkö ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
19/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

matematiikko kirjoitti:

Looginen ristiriita.

Tsiisus sä räjäytit mun tajunnan! Mulla meni aivot aivan oikosulkuun kun mä luin sun viestin, kiitti vaan kauheesti =)

Yöllä en saanut sängyssä unta kun piti kauan pohtia tuo että miten tuo on mahdollista. Mun piti kauan miettiä että tiedänkö mä matematiikasta yhtään mitään. Lopulta mä sain tuon arvoituksen ratkaistua, eli osasin ratkaista että välttämättä mä en ehkä olekaan täysi idioootti vaan tuo vain on loistava arvoitus! Mutta myös ratkaistavissa! Tuolle "loogiselle ristiriidalle" on olemassa hyvä selitys! Ja ehkä muut on pistänytkin jo selityksen muihin viesteihin, mutta mäkin nyt pistän. Pistän selityksen tuolle "loogiselle ristiriidalle" koska olen niin ylpeä itsestäni kun osasin tuon ristiriidan selvittää. En ole matikkanero, mutta en myöskään matikkaidioootti, siinä on mielestäni ylpeydenaihetta. Tässä se selvitys:

Jos rahaa todellakin olisi tapana laskea tyyliin "1€ * 1€" niin silloin tuo mainitsemasi älytön ristiriita todella olisi olemassa! Mutta ei, rahaa nyt ei vain koskaan lasketa niin! Tuo raha "mittayksikkö" ei sovellu sellaiseen, sitä ei voi laskea niin, se ei ole sen sortin mittayksikkö. Rahaa ei ikinä kerrota rahalla, eli euroja ei kerrota euroilla, se ei ole mahdollista. Vaan eurot kerrotaan kappalemäärällä eli montako niitä euroja on, eli "kpl". Eli: "1€ * 1kpl". Useimmiten matematiikassa vain on se käytäntö että "kappalemäärää eli kpl" ei merkitä! Eli merkitään: "1€ * 1". Sen "kappaleen" kyllä saisi merkitä. Kaiken matematiikan saisi halutessaan merkitä näin: "1kpl+1kpl+1kpl+1kpl=4kpl". Tuo "kappaleiden" merkkaaminen jokapaikkaan vain olisi vähän vaivalloista, joten on paljon helpompi jättää se pois, eli "1+1+1+1=4".

Niin, "erityylisiä" ns. "mittayksiköitä" tulee laskea eri tavoin. Euroja ei voi kertoa euroilla, vaan eurot tulee kertoa kappaleilla. Mutta esim metri - sitä saa kertoa kappaleilla ja metreillä. "1metri * 1kpl = 1metri". Mutta: "1metri * 1metri = 1neliömetri".

Joku matematiikan teoriaa tunteva ihminen osaisi varmasti selittää tämän asian paljon paremmalla sanastolla kuin minä. Minä käytin esim sanaa "mittayksikkö", mutta kenties matemaatikan teoreetikot käyttävät ihan eri sanaa. Me normaalit ihmiset osataan vain käyttää matematiikkaa. Mutta matematiikan teoreetikot osaavat myös selittää että miksi matematiikka toimii kuten toimii. Eli osaavat selittää logiikan matematiikan taustalla.

Vierailija
20/31 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen eräs Mustan Kyyn jakso, jossa Blackadder koettaa opettaa Baldrickille matematiikkaa.

- If I have two beans, and then I add two more beans, what do I have?

- Some beans.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi