Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö paikkaansa, että kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä?

Vierailija
18.10.2022 |

Ovatko ihmiset pääsääntöisesti lähtökohtaisesti itseään ajattelevia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen on itsekäs.

Ei ole. Tämä on jotain mitä itsekkäät ihmiset hokee itselleen koska kuvittelevat että kaikki on samanlaisia hyeenoja kuin he itse.

Ahaa. No tuletko pesemään mun ikkunat vai oletko itsekäs?

Et edes tiedä mitä itsekkyys tarkoittaa. Ja tulisin jos olisit joku jonka tunnen.

Nyt se taidat olla sinä, joka ei ymmärrä mitä itsekkyys tarkoittaa. 

Yrität väittää että minun kieltäytyminen sinun ikkunoiden pesusta olisi itsekkyyttä, mikä tarkoittaa sitä että sinä manipuloit minua ja väität oikeutettua kieltäytymistäni itsekkyydeksi, mitä se ei olisi. Itsekkyyttä sen sijaan oli sinun ajatuksesi edes lähteä manipuloimaan minua. Mutta kuten sanoin pesisin ne ikkunat jos tunnen ihmisen.

Vierailija
22/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Tämä on jotain mitä itsekkäät ihmiset hokee itselleen koska kuvittelevat että kaikki on samanlaisia hyeenoja kuin he itse.

Et edes tiedä mitä itsekkyys tarkoittaa. Ja tulisin jos olisit joku jonka tunnen.

Yrität väittää että minun kieltäytyminen sinun ikkunoiden pesusta olisi itsekkyyttä, mikä tarkoittaa sitä että sinä manipuloit minua ja väität oikeutettua kieltäytymistäni itsekkyydeksi, mitä se ei olisi. Itsekkyyttä sen sijaan oli sinun ajatuksesi edes lähteä manipuloimaan minua. Mutta kuten sanoin pesisin ne ikkunat jos tunnen ihmisen.

Ymmärrätkö edes mitä on terve itsekkyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tutustutaan. Aloitetaan siitä mikä sun nimesi on ja sen jälkeen lisään sut facessa kaveriksi.

Ei kiitos. Olen jo eläkkeellä traumoista ja minua on käytetty ihan riittämiin muiden ihmisten iloksi ja rääkätty heidän huvinaan.

No onpas itsekästä. Nyt minun ikkunani jäävät likaiseksi. Voitko lähettää rajaa palveluun? Laita numerosi niin pistän mobilepaylla pyyntöä.

Vai joko ymmärrät mitä on terve itsekkyys?

Et sinä ymmärrä mitä on terve itsekkyys.

Vierailija
24/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tutustutaan. Aloitetaan siitä mikä sun nimesi on ja sen jälkeen lisään sut facessa kaveriksi.

Ei kiitos. Olen jo eläkkeellä traumoista ja minua on käytetty ihan riittämiin muiden ihmisten iloksi ja rääkätty heidän huvinaan.

No onpas itsekästä. Nyt minun ikkunani jäävät likaiseksi. Voitko lähettää rajaa palveluun? Laita numerosi niin pistän mobilepaylla pyyntöä.

Kerro minulle.

Vierailija
25/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman epäitsekkään ihmisen. Loput, kuten minä itsekkin olen jossain määrin itsekäs.

Mielestäni tietynlainen itsekkyys on normaalia ja tervettä, koska muutem joutuu helposti hyväksikäytetyksi, kuten tuntemani epäitsekkäät ihmiset.

Narsisti diagnoosia heitellään etenkin palstalla todella kevyesti. Riittää kun kuulet murto-osan jostain tarinasta kuulematta edes sen toisem osapuolen näkemystä, niin heti on 100 viestiä joissa keittiöpsykologit toteamassa narsistiksi.

On myös todella itsekkäitä ihmisiä, jotka ajaa oman perheensä etua, onko nekin narsisteja? Ei varmaan perheensä mielestä, mutta ulkopuolisen silmistä varmaankin.

Palstalla jos joku sanop narsistiksi toista ihmistä, niin en noteeraa tai ota tosissaan. Kaikkien exät ja anopit täällä tuntuu olevan narsisteja. Jos on itsellä päässä vikaa niin saattaa tuntua siltä että kaikissa muissa on vikaa paitsi itsessä.

Vierailija
26/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikki mun 15 exää on narsisteja

N38

Vierailija
27/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle.

Sinä tässä olet se joka vääräleukailet ja manipuloit mikä on luonnevikaista toimintaa, joten selitä sinä mitä sinulle merkitsee sana terve.

Vierailija
28/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, tuo aiempi kommentti oli ihan eri henkilöltä kuin tuolta ikkunan pesu-tyypiltä.

Itsekkyys on sitä että ajattelee itseäänsä. Sinä olet osoittanut jo täällä olevasi itsekäs. Itsekäs ei aina tarkoita negatiivisesti ihmistä, joka ei lainkaan ajattele muita, mutta itsekäs ihminen laittaa itsensä muiden edelle, minkä sinä olet jo täällä tehnyt.

Itsekkyydessä ei ole mitään väärää. Narsismi (eli itsekkyys&itsekkrakkaus) voi olla tervettä. Ja se on hyvä, että ihmisillä on tervettä narsismia. 

Vierailija
29/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikki mun 15 exää on narsisteja

N38

Varmasti. Sussa ei ainakaan ole mitään vikaa. Tunnen energiasi ja aurasi näyttää hyvältä ja kaikinpuolin täydelliseltä.

Vierailija
30/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle.

Sinä tässä olet se joka vääräleukailet ja manipuloit mikä on luonnevikaista toimintaa, joten selitä sinä mitä sinulle merkitsee sana terve.

Miten tästä saatiin tällainen riita aikaan?  Rauhottukaa ihmiset, osaatte varmaan keskustella ihan asiallisestikin.

Vierailija
31/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekeskeisyys voi olla tiettyyn rajaan asti OK, mutta sitten jos se menee itsekkyyden puolelle, se on huono juttu.

Vierailija
32/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, tuo aiempi kommentti oli ihan eri henkilöltä kuin tuolta ikkunan pesu-tyypiltä.

Itsekkyys on sitä että ajattelee itseäänsä. Sinä olet osoittanut jo täällä olevasi itsekäs. Itsekäs ei aina tarkoita negatiivisesti ihmistä, joka ei lainkaan ajattele muita, mutta itsekäs ihminen laittaa itsensä muiden edelle, minkä sinä olet jo täällä tehnyt.

Itsekkyydessä ei ole mitään väärää. Narsismi (eli itsekkyys&itsekkrakkaus) voi olla tervettä. Ja se on hyvä, että ihmisillä on tervettä narsismia. 

Itsensä ajattelu, edes itsensä priorisointi silloin kun se on välttämätöntä ei ole itsekästä toimintaa. Itsekkyys on aina perusteetonta itsensä muiden yli asettamista välittämättä niistä seurauksista mitä siitä valinnasta seuraa muille.

Vierailija
33/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle.

Sitä, että et tee kaikkea mitä muut keksii pyytää ja sääntelet tekemistäsi omien voimien mukaan. Terveesti itsekäs ei tule hyväksikäytetyksi eikä rääkätyksi muiden huvina. Sinulta selvästi puuttuu tämä kyky ja ymmärrys, kun härnäävä kysymykseni sai sinut käyttämään tuollaista kieltä minua (eli omaa tulkintaasi minusta) kohtaan.

Suosittelen sinulle vahvistamaan omanarvontuntoasi, löytämään ja kunnioittamaan omia rajoja ja voimavaroja. Vahva itseäänkunnioittava ihminen ei hermostu näin pienestä.

Sitä on terve itsekkyys. Rakkautta ja voimaa päivääsi.

Vierailija
34/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuntuu olevan yksillöllinen käsitys siitä mikä on tervettä itsekkyyttä ja mikä ei.

Vierailija
35/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi (saks. Narzissmus < kr. Narkissos) tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen. Terveessä narsismissa itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen. Narsismi voi olla myös patologista jolloin kyseessä on joko narsistinen persoonallisuushäiriö tai muihin persoonallisuuspatologioihin liittyvät narsistiset piirteet.

Vierailija
36/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä itsekkyyttä tarvitaan että selviäisi elämässä ylipäätään. Täysin epäitsekkäitä ihmisiä ei ole.

Narsisti haluaa hyötyä muista, välittämättä siitä mitä seuraamuksia muille koituu.

Vierailija
37/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervettä itsekkyyttä tarvitaan että selviäisi elämässä ylipäätään. Täysin epäitsekkäitä ihmisiä ei ole.

Narsisti haluaa hyötyä muista, välittämättä siitä mitä seuraamuksia muille koituu.

Terveessä narsismissa ei käytetä muita hyväksi

Vierailija
38/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs ei piittaa, jos aiheuttaa ympärilleen vahinkoa.  Jopa nauttii siitä.

Vierailija
39/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs ei piittaa, jos aiheuttaa ympärilleen vahinkoa.  Jopa nauttii siitä.

Kaikki ihmiset ovat tavalla tai toisella itsekkäitä.

Me esimerkiksi täällä suomessa ostetaan paljon niistä maista tavaraa, joissa on paljon orjatyötä ja lapsityövoimaa, huonot työolot ja olemattomat palkat. 

Me kaikki jollain tavalla olemme itsekkäitä ja teemme vahinkoa muille. 

Vierailija
40/47 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä on ostaa apteekki tyhjäksi joditableteista välittämättä siitä että muutkin tarvitsisivat niitä.   

Yleensäkin itsekäs ihminen ei ajattele asioita niin että kaikille riittää ja että kaikki auttavat toisiaan vaan itsekään maailmassa kaikkien kuuluu auttaa itsekästä, mutta itsekkäällä ei ole velvollisuutta auttaa ketään.  Hyötyy muiden hyvyydestä eikä anna itse takaisin muuta kuin pettymystä. Tämä on hänen mielestään järkevää selviytymistä.  Itsekäs saattaa siinä kohtaa tehdä yhteisön hyväksi asioita, mikäli se vahvistaa hänen omaa asemaansa tai hänen asema on vaarassa mikäli ei tee niin.