Mitä palkalla pitäisi saada?
Millaiseen elämään ja mihin konkreettisiin asioihin mielestänne keskiansioiden pitäisi riittää? Jos ajatellaan että ei ole perintöä eikä muutakaan ulkopuolista tukea.
Entä mitä vähemmän saa minimipalkalla? Mitä vähintään tulisi saada?
Ja mitä saat työttömänä?
Kommentit (27)
Siihen että saa katon pään päälle, ruokaa, tarvittaessa uusia vaatteita ja ehkä toisinaan jotain ektraakin johon on hieman saanut säästettyä.. Ihmisillä on nykyisin kauhean väärät olettamukset siitä mikä on normaalia ja mitä pitäis saada.
Mulla palkka riittää asumiseen ja ruokaan, töissä käymiseen, rikkinäisten vaatteiden korvaamiseen uudemmilla tarpeen vaatiessa sekä pienimuotoiseen sijoittamiseen. Toki voisin halutessani silloin tällöin käydä jossain tapahtumissa tai ravintolassakin mutta tälleen korona-aikana kasvata mieluummin puskuria.
Katto, lämpö, ruoka, vesi. Loput on extraa.
En tiedä mitä tarkoitat keskiansioilla mutta sen tiedän että ihminen joko osaa käyttää rahaa järkevästi tai sitten ei. Kunhan menoja on vähemmän kuin tuloja niin asiat ovat hyvin. Monta kertaa etelänreissu vuodessa ei ole normaalielämää
Keskipalkalla pitäisi pystyä asumaan kaupungin keskustassa tai omakotitalossa. Omistaa pari autoa ja pystyä matkustamaan ulkomaille pari-, kolme kertaa vuodessa. Lisäksi rahaa pitäisi riittää ravintoloissa käymiseen, harrastuksiin ja lisäksi jäädä säästöön pari tonnia kuussa yllättäviin menoihin. Ylimenevät voisi sitten tallettaa osakesäästötilille tai rahastoihin, siten että eläkkeelle jäädessä säästöjä olisi noin miljoona euroa.
Tai siis tällaisena minä näen keskituloisen toivottavan elintason.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa nämä ja vain nämä, niin mikä erottaa pienituloisesta? Ja mikä työttömästä? Pitääkö noihin tosiaan tyytyä?
Opintolainan lyhennyksiin 500 e/kk, vuokraan paikallisen hintatason mukaan, minulla n. 700e, ruoat 350 e /kk harrastukset ym. 100 e/ kk, bussiliput, puhelin, netti, sähkö jne. 200 e/kk.
Olisi kiva säästää omaan asuntoon, ajokorttiin, autoon ja puskuria lisäksi.
Terveellistä ruokaa eli kaloja ja monenlaisia vihanneksia ja hedelmiä sekä myös herkkuja.
Kulttuuririennot ooppera ym
Säännölliset matkat Euroopassa.
Riittävän kokoinen koti muussa kuin 70-luvun neukkukuutiossa tai 80-luvun hometalossa.
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkalla pitäisi pystyä asumaan kaupungin keskustassa tai omakotitalossa. Omistaa pari autoa ja pystyä matkustamaan ulkomaille pari-, kolme kertaa vuodessa. Lisäksi rahaa pitäisi riittää ravintoloissa käymiseen, harrastuksiin ja lisäksi jäädä säästöön pari tonnia kuussa yllättäviin menoihin. Ylimenevät voisi sitten tallettaa osakesäästötilille tai rahastoihin, siten että eläkkeelle jäädessä säästöjä olisi noin miljoona euroa.
No ei ole, paitsi ehkä jos veroja ei tarvisi maksaa. Et taida ymmärtää että pari tonnia vain jää käteen keskipalkasta verojen jälkeen. Ei sitä riitä mitenkään noihin kaikkiin.
Woltilla ruokaa ainakin kolmena päivänä viikossa ja lisäksi biletykset ja jauhot ym. Muut maksaa isä.
Omat tuloni (netto) 2200e riittävät peruskivaan elämiseen pikkukaupungin keskustakolmiossa. Olen kahden lapsen (7- ja 3-vuotiaat) vuoroviikkovanhempi, elareita ei makseta suuntaan eikä toiseen.
Tuolla 2200e kuussa maksan vuokran, sähköt ja vedet, auton kuöut, käyn töissä, kaikki muut juoksevat asiat ja isomman lapsen harrastuksen. Keväällä käyn yksin reissussa Keski-Euroopassa ja kesällä lasten kanssa jotain extraa. Säästöön jää kuukausittain 200-350e.
Vierailija kirjoitti:
Säästöön pari tonnia? Itse en edes tienaa noin paljoa. Pienestä palkastani saan kyllä 500 e/kk säästöön kun elän pihisti enkä osta mitään ylimääräistä. Ulkomaan reissuja teen 2-4 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöön pari tonnia? Itse en edes tienaa noin paljoa. Pienestä palkastani saan kyllä 500 e/kk säästöön kun elän pihisti enkä osta mitään ylimääräistä. Ulkomaan reissuja teen 2-4 vuodessa.
Me ollaan mieheni kanssa (kai) keskituloisia. Molempien nettopalkka on n. 3200e/kk. Asuntolainaan menee 900e/kk, autolainaan 500e/kk, vastike 900e/kk. Ruokaostokset 800e/kk, muut laskut 600 e/kk. Muut menot (harrastukset, vaatteet, ravintola) 500e/kk. Säästöön jää yht. 2000e/kk.
Kyllä saa iso palkka olla että riittäisi rahat ulkomaanmatkoihin. Me ei keskituloisena perheenä voida kuvitellakaan ulkomaanmatkoja.
Suoja, vaatteet ja ruoka eli ihmisen perustarpeet.
Kyllähän tuo on reilusti jo ylempää keskiluokkaa. Yli 3 tonnin netto siis per capita.
Minä en ole ikinä saanut edes 2000 nettoa 160h/kk työmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan mieheni kanssa (kai) keskituloisia. Molempien nettopalkka on n. 3200e/kk. Asuntolainaan menee 900e/kk, autolainaan 500e/kk, vastike 900e/kk. Ruokaostokset 800e/kk, muut laskut 600 e/kk. Muut menot (harrastukset, vaatteet, ravintola) 500e/kk. Säästöön jää yht. 2000e/kk.
Hyvätuloksia, keskituloisella on bruttopalkka n. 3000€ siitä ei jää käteen kuin n. 2000€. Itselläni on palkka n. 3800 ja siitä jää verojen jälkeen vain 2300€.
Tarvehierarkia pyramidin alin osa, vesi, lämpö, lepo ja ruoka. Kun ihmisellä on perustarpeet, jotka tulee tyydyttää riittävässä määrin ei välttämättä täydellisesti ennen kuin ihminen alkaa etsiä tyydytystä korkeammille tarpeille. tarvehierarkian eksistentiaalimmat osat ovat menettäneet arvokkuuttaan. Aivan kuin olisimme kadottaneet sen, mikä meidän oma arvomme oli. Siksi meidän on tarkistettava ja uudelleen järjestettävä tarpeemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa nämä ja vain nämä, niin mikä erottaa pienituloisesta? Ja mikä työttömästä? Pitääkö noihin tosiaan tyytyä?
No jos on pienituloinen, ei pienillä tuloilla pitäskään odottaa, että saa osteltua koruja ja käydä etelässä. Työtön saa perustarpeet, mikä pitää ihmisen hengissä.
On näitä työttömiäkin, jotka keksii syyksi maata kotona, ettei vaan huvita työt. Ei niiden kuulukkaan saada sitten bilerahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on perusasioita jotka on työttömilläkin. Kyllä palkalla pitää saada enemmän.
Mediaanipalkka taitaa olla n. 3500. Pariskunnalla tuolla tuloissa saa kepeästi asuntolainaa maksettua ja eleltyä ihan kohtuu mukavaa elintasoa. Kaikki kyllä taitaa mennä mitä tulee ainakin Helsingissä.