Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sprii- vai kaasukeitin?

Vierailija
17.10.2022 |

Lähinnä veden lämmittämiseen sähkökatkon aikana.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän kaikkea, spriillä ja kaasulla toimiva trangia, polttimet vaan vaihtaa tilanteen Mukaan. Tykkään kaasusta enemmän siinä. Sprii on hidas . Sit on bensalla toimivaa painekeitintä ja risukeitintä.

Risukeitin on kaikista hauskin ja myös halvinkin. Keräät metsästä risuja ja saat vedet yms keitettyä. Pekonimunakkaat saat paistettua hyvin. Mut kannattaa kerätä risuja ja kuivata ne valmiiksi ja säilyttää muovikassis. Ottaa niitä kourallisen mukaan ja silloin saat niillä kuivilla aloitusrisuilla palon joka sytyttää myös juuri kerätyt kosteammat risut palamaan.

Vierailija
22/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spriikeitin palaa niin kauan kun polttoainetta riittää, kaasupolttimen saa heti kiinni kun ei enää tarvi.

Tai no, periaatteessa Trangian saa sammutettua, mutta on kohtuullisen jännää touhua eltata palavan spriin kanssa, jonka liekkiä ei näe.

Siis täh? Jännää kääntää liukukansi päälle ja liekki sammuu ja kun on jäähtynyt laitat korkin kiinni ja jäljellä oleva sprii säilyy siellä seuraavaan kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroliitti.

Vierailija
24/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasu on nopeampi koska palaa paljon kuumemmalla liekillä. Spriikeitin on halvempi.

Spriikeitin ei todellakaan ole halvempi.

Vierailija
25/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spriikeitin ehdottomasti. Siinä voi käyttää vaikka sytysnestettä, bensaa, lamppuöljyä, tms. Kaasukeittimen kaasutkin alkaa olla loppu, kun r y s s ä t poksautti kaasuputken.

Samaa keitintä voi käyttää myös retkillä, ja silloin paino on tärkeä. Ei kai spriikeittimessä sentään bensaa voi käyttää? Lamppuöljyä voi käyttää myös sellaisissa lämmittimissä, joitten päällä voi keittää.

Kaasukeittimissä käytetään sellaisin pikkuisia kaasupulloja, jota myydään tavallisissa kaupoissa ja huoltoasemillakin. Putkesta tuleva kaasu on eri asia, eikä sellaista hankita noin vaan mihin tahansa.

Vierailija
26/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän kaikkea, spriillä ja kaasulla toimiva trangia, polttimet vaan vaihtaa tilanteen Mukaan. Tykkään kaasusta enemmän siinä. Sprii on hidas . Sit on bensalla toimivaa painekeitintä ja risukeitintä.

Risukeitin on kaikista hauskin ja myös halvinkin. Keräät metsästä risuja ja saat vedet yms keitettyä. Pekonimunakkaat saat paistettua hyvin. Mut kannattaa kerätä risuja ja kuivata ne valmiiksi ja säilyttää muovikassis. Ottaa niitä kourallisen mukaan ja silloin saat niillä kuivilla aloitusrisuilla palon joka sytyttää myös juuri kerätyt kosteammat risut palamaan.

Tätä ei kannata sisätiloissa käyttää vaan mieluummin sprii- tai kaasukeitintä.

Vierailija
27/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaasu on nopeampi koska palaa paljon kuumemmalla liekillä. Spriikeitin on halvempi.

En tiedä, mitä trangiat nykyisin maksaa, mutta mulla on edelleen sellainen viime vuosituhannelta. Viime aikoina on ollut vähän käytössä ja pitääkin tarkistaa, mistä se tarvittaessa löytyy. Litran spriipullolla keittelee melko pitkään. Se tosiaan sammutetaan laittamalla kansi päälle. Eikä mennyt kovin pitkään oppia, minkä verran spriitä tarvitaan kahviveden keittoon niin, että liekki sammui kun vesi kiehui.

Vierailija
28/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä trangiat nykyisin maksaa, mutta mulla on edelleen sellainen viime vuosituhannelta. Viime aikoina on ollut vähän käytössä ja pitääkin tarkistaa, mistä se tarvittaessa löytyy. Litran spriipullolla keittelee melko pitkään. Se tosiaan sammutetaan laittamalla kansi päälle. Eikä mennyt kovin pitkään oppia, minkä verran spriitä tarvitaan kahviveden keittoon niin, että liekki sammui kun vesi kiehui.

Täh edelleen? Itse laitan aina täyteen ja kun vesi kiehuu käännän liukukannen kiinni. Liekki sammuu ja kun jäähtynyt korkki kiinni. Liika sprii saa jäädä sinne. Miksi ihmeessä jotkut höpöttää että pitää polttaa niin kauan kuin nestettä on? Siksihän kannessa on tiivistekin et nestä saa jäädä.

Vierailija
29/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasua voi vetää hengitysteihin suun tai nenän kautta. Ja halpaa.

Monikäyttöinen tuote. Sopii grillin sytyttämiseenkin.

Vierailija
31/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päädyin spriikeittimeen. On tosiaan pikkuisen hitaampi kuin kaasukeitin, mutta ero on kuitenkin niin pieni että itselleni se olisi keitintä käytettäessä merkityksetön.

Spriikeittimeen olisi esim. poikkeusolosuhteissa helpompi löytää polttoainetta. Lisäksi sprii on toimintavarmempi talviolosuhteissa, ja spriipullot ovat kevyempiä kantaa ja helpompia hävittää kuin kaasupullot.

Vierailija
32/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan kaasukeitintä. On nopeampi, ja tosiaan kun ruoka on valmis, niin voi sammuttaa helposti. Plus mun mielestä suurin plussa on, että kaasu ei nokea kattiloiden pohjia. Tiskiä tulee täten huomattavasti vähemmän, mikä lienee etu sähkökatkon aikana.