Onko tämä joku uusi muoti-ilmiö että lukioikäiset muuttavat sukunimiään?
Useaan tällaiseem törmännyt viime aikoina. Esim. tytöt ottavat äitinsä sukunimen tai keksitään ihan uusi nimi.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä niiiiiin iloinen 😍
Tytöt on viimeinkin ottaneet asiat omiin käsiin eikä suostu enää olemaan jonkun typerän miehen sukunimellä!
Oikein, viimeinkin tasa-arvo toteutuu ihan todella!Harkitsen itsekin uuden sukunimen hankkimista. Sellaisen, jota ei ole kellään miehellä.
Jos sinulla on poika, hän ei saa sitä nimeä?
No sehän kuulostaa kivalta. Miksei ottaisi kivaa nimeä, jos voi kerran maksaa sen.
Minäkin olen harkinnut joskus sukunimen muutosta. Olisin vaihtanut siihen mikä se oli isoisoisälläni, ne kun vaihtoivat joskus talon mukaan muuttaessaan, mikä oli yleistä silloin.
1900-luvun alussa oli muutenkin älytön buumi, jossa kymmeniä tuhansia suomalaisti nimensä.
Että ei sinällään uusia juttuja nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt on viimeinkin ottaneet asiat omiin käsiin eikä suostu enää olemaan jonkun typerän miehen sukunimellä!
Oikein, viimeinkin tasa-arvo toteutuu ihan todella!Harkitsen itsekin uuden sukunimen hankkimista. Sellaisen, jota ei ole kellään miehellä.
Hirmu kauas historiaan saat kaivautua jotta löydät. Kenties jonnekin esihistoriaan kun ei tiettävästi ollut varsinaisia sukunimiä kellään. Joku Tellervon, Vellamon tytär kenties. Äitisi sukunimikin on hänen miehensä sukunimi. Nuo jotkut uudet sukunimet ovat vähän sellaisia kuin olisi silloin muinoinkin annettu. Nämä tylsät niemiset ja virtaset lahtiset on muodostuneet kun ihmiset oli jo paikoillaan, sijainnin mukaan.
Ohis, mutta jos ottaa itselleen uuden sukunimen niin senhän on vähän pakkokin olla täysin uusi ja keksitty, sillä kukaan ei saa ottaa olemassa olevaa sukunimeä itselleen, ellei voi osoittaa, että kyseinen nimi on ollut hänen suvussään jo käytössä. Eli voit ottaa Virtasen nimeksesi, jos vaikka isoäitisi on ollut Virtanen, mutta muuten ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on poika, hän ei saa sitä nimeä?
Sukunimihullu on sama transaktivisti, joka oksentaa tänne fantasioita poikavauvojen tappamisesta. Toivottavasti ei pääse koskaan lasten lähelle, etenkään poikien.
En tiedä miten yleistä tuo on lukiolaisten keskuudessa. Itse tiedän muutamia ihan aikuisia ihmisiä, jotka ovat eri syistä vaihtaneet sukunimeä. Itse vaihdoin eron jälkeen sukunimen erääseen toiseen suvussa esiintyvään nimeen, josta olin pitänyt jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kummipoika otti esiäitinsä nimen.
Mikä on esiäiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useaan tällaiseem törmännyt viime aikoina. Esim. tytöt ottavat äitinsä sukunimen tai keksitään ihan uusi nimi.
Näitä keksittyjä ns hienompia nimiä on ollut jo kauan, nyt tilanne on ihan villi. Kuka on Merenkivi, Vedenkivi, Kivi, Puolukka, Paju, Vahva-Tammi tai muu vastaava uuden nimen omistaja. Ei nimi ihmistä pahenna ellei ihminen nimeä.
Aamu-tv:ssä oli teini nimeltä Keijupuro. Uusnimi sekin.
Kivi on vanha sukunimi. Nytkin niitä on 1245 kpl.
Mikä sukunimi teini-ikäiselle? -keskusteluja odotellessa... 🤣
Minäpä olen tästä lähtien Ylväskyrväs.
Pari lukiolaista on vaihtanut isänsä sukunimen johonkin muuhun. Isä= typerä mies?