Kokemuksia Primoluteista (Nor)??
Heips!
Nyt kaipaisin kokemuksia, jotka käyttäneet Primoluteja. Meillä siis sellainen tilanne, että esikoinen syntyi joulukuussa 2005 3.ICSI:n tuloksena. Kesällä luomuylläri, mut meni kesken. Lääkkeellinen tyhjennys oli elokuussa. Sairastan vaikeaa endoa. Tänään kävin klinikalla, koska mulla tiputtelee aina kierron puoliväliin saakka. Tosi ärsyttävää. Toiveena olisi jo pikkukakkonen, mutta pakkasukkoa eivät siirrä ennen kuin keväällä. En sit tiiä, että elättelevätkö uutta luomuyllärimahista vai??
Endoa ei ultralla näkynyt, mutta oikeassa munasarjassa oli kysta. Lääkäri epäili, että keltarauhashormoonituotanto ei olisi riittävä. Näin ollen määräsi Primolutit kp:lle 15-24. Tämän pitäisi poistaa tiputteluvuoto. Kysyin, että pitääkö käyttää ehkäisyä mut ei tarvitse. Lääkkeistä ei kuulemma ole haittaa vaikka raskautuisin. Lääkeselosteessa kyllä lukee, että ei saa käyttää raskauden aikana. Onko ketään, joka olisi raskautunut Primolutien avustamana? Vai onko hyvin epätodennäköistä, että raskautuminen olisi edes mahdollista?
Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastailla :)
Vauvahaaveileva Hansuliini
Kommentit (6)
Ei ole mitään faktaa taustalle (varmaan lääkäri tietää parhaiten) mutta olen täällä ja muuaallakin lukenut että terolutit ei haittaa jos raskautuu,mutta että primolutit saattavat aiheuttaa km. Ilmeiseti primot ovat stydimpää kamaa?
Olisko jollain faktaa tähän väitteeseen.Olen useamminkin tähän törmännyt keskusteluissa.
Osse: Sinun nikkisi vaikuttaa niin tutulta, että liekköhän piinailtu joskus yht`aikaa? Raskautesi on jo loppu suoralla :) Jännittääkö synnytys? Hyvinkö on kaikki mennyt? Minkä hoidon tulosta vauveli on? Onko esikoinen?
Mulla kierto on ollu aina säännöllinen, mut jos nyt oikein ymmärsin ni lääkäri määräsi Primolutit juuri tuon tiputteluvuodon takia. Ja jotain sanoi myös, että varmistetaan tällä et kaikki tuli lääkkeellisessä tyhjennyksessä pois. Joten sen suhteen raskautumismahikset on tosi pienet. No, eipä täs nyt hirveetä hoppua ole, vaikka toinen vaavi haaveissa onkin. Pääasia, että saadaan nyt elimistö kondikseen ja sit vaik keväällä kokeillaan niitä pakkasukkoja/akkoja.
Kyllähän se paniikki iskis, jos sattus tulemaan uudelleen luomuna raskaaksi nyt lääkityksen aikana. Ja muutenkin, yhden keskenmenon ku on kokenu ni varpaillaan varmasti olisin koko mahdollisen raskauden ajan.
Mielelläni luen vielä muidenkin kokemuksia ko. lääkkeestä, jos jollain on :)
Hansuliini
Mullakaan ei siis ole faktatietoa, mutta kyllä mullakin on Piippulin tavoin näkemys, että Primot on vahvempaa tavaraa jota en itse käyttäis tukilääkityksenä vaan nimenomaan vuodon aikaansaamiseksi. Mutta mä en siis ole mikään lääketieteen tai farmasian asiantuntija... :)
Hansuliini, voi hyvin olla, että on piinailtu. Aika kauan mä tuolla lapsettomuuspuolella hengailin ennen pysyvää plussaa. Ekaa tässä odotellaan, ekan ivf:n ainoan alkion jälkeläistä. Raskaus on mennyt ihan ok, nyt lopussa on vähän toksemiaoireita (turvotusta, verenpainetta ja proteiinia), mutta en koe olevani kauhean huonovointinen vieläkään. pää ei meinaa enää kestää ainaista odottamista, etenkin kun lääkäri taas määräsi lepoon. Mutta ehkä sitä nyt jaksaa vielä pari viikkoa! :) Synnytyksessä jännittää lähinnä se kipu ja miten sen kestää, mutta eihän sitä osaa etukäteen kuvitella, kun eka kerta on edessä.
Toivottavasti tosiaan pääsette pas:iin hyvillä mielin. Kyllä ne primot ainakin tyhjennyksen hoitaa!
-Osse
jos jollain muulla olisi viel kokemusta??
Rv. 8 jälkeen aiheuttaa tyttösikiölle maskuliinisoitumista (eli poikamaisia piirteitä). Muuta haittaa ei ole ja siis vasta 3. raskauskuukaudesta lähtien. Ei aiheuta keskenmenoja eikä muutakaan " ihmeenpää" .
eli varsinaisesti hormonaalista tukea niistä en alkuraskauteen ole saanut. Vuosi sitten mulla oli kyllä alkuraskauden keskenmeno primolut-kuurin jälkeen, eli kuukautiset tulivat heikkoina ja sen jälkeen jatkui vielä raskaanaoleva olo, sain plussan ja vuoto alkoi uudelleen.
Haittaa primoluteista ei ole noin alkuvaiheessa, mutta en kyllä tiedä, että kuinka paljon niistä oikeasti on hyötyäkään raskauden ylläpidossa. Pikemminkin käyttäisin lugesteroneja tukena, primoja kierron ylläpidossa. Siinä ne tuntuu mulla ainakin toimivan kuin unelma, vaikka muilla keltarauhaslääkkeillä menkat voi silti jättää tulematta.
Mutta lääkkeiden vaikutus on niin yksilöllistä! Mulle tuo vuoden takainen km:ään päättynyt luomuplussa oli ihan täydellinen yllätys, koska en oikeesti ovuloi juuri koskaan eikä siksi ole myöskään luomumenkkoja enkä tiedä onko tiputtelua vai ei... keltarauhanen ei kuitenkaan toimi kunnolla, se on todettu hoitokierroissa, kun menkat vaan alkaa liian aikaisin.
Toivottavasti tästä sekavasta selostuksesta oli jotain apua... :)
-Osse rv 39+2