Vihaan tätä älypuhelinmaailmaa
Tiedostan mitä huonoa älypuhelimen selaaminen tekee itselleni henkisesti enkä eded saa lapsiani suojelluksi siltä.
Haluan normaalin puhelimen jolla voi soittaa ja tekstata. Onko joku tehnyt tällaisen radikaalin ratkaisun? Kaikki pankkiasiat ja vauvapalstailunhan voi hoitaa läppärillä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme estää ostamasta sellaista puhelinta? Muutamalla kympillä saa ihan uuden, käytettynä halvemmalla.
Kaikki toimii nykyään älypuhelimella. Ilman sitä todella moni asia ei onnistu.
Mitkä on näitä asioita, jotka ei onnistu kuin älypuhelimella?
Ei voi siis käyttää esim. läppärillä.
Oletko miettinyt, tarvitsetko niitä.
Parkkeeraaminen? Sakot tulee kalliiksi.
On edelleenkin tekemättä se radikaali ratkaisu älypuhelimen ostamisen suuntaan. Eli olen koko ajan soitellut vanhanaikaisella puhelimella. Nyt, kun olen alkanut miettiä älypuhelimen hankintaa, on taas alettu mainostamaan näitä vanhoja puhelimia.
Minulla ei ole älypuhelinta, olen maksanaut parkkimaksut sellaiseen mittariin debit-kortillani.
Mulla ei ole älypuhelinta, ei ole koskaan ollutkaan. Ja olen 27v. Eli ihan mahdollinen ratkaisu, hankalin osa on se, että niin moniin asioihin tarvitsee nykyään jonkin appin, tai se ainakin helpottaisi monia asioita. Mutta ilmankin pärjää, helpompaa toki kun ei ole koskaan totutellutkaan älypuhelimen käyttöön. Mulla on aika paljonkin ystäviä, jotka eivät käytä älypuhelinta ainakaan ensisijaisena puhelimenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme estää ostamasta sellaista puhelinta? Muutamalla kympillä saa ihan uuden, käytettynä halvemmalla.
Kaikki toimii nykyään älypuhelimella. Ilman sitä todella moni asia ei onnistu.
Ihme harhaluuloja. Apit toimivat myös tabletilla, jos niin haluaa. Tosin moni sivusto on käytännöllisempi käyttää selaimen kautta, säästää akkua. En ole löytänyt vielä ainuttakaan asiaa, mikä toimisi pelkästään puhelimella. Kerropa sinä, jos kerta olet alan asiantuntija.
Ei kaikilla ole tabletteja... Ja voi tuntua vähän hölmöltä luopua älypuhelimesta, jos sellaisen jo omistaa, ja ostaa sitten tilalle tabletti. Jos nyt leikitään, että ihmisellä on vain tietokone, ei mitään muita vempeleitä, niin kyllä se hankaloittaa jossain määrin elämää nykymaailmassa. Esim. whatsapp-ohjelmakin on sellainen, että vaikka se toimii tietokoneella, on se todella paljon huonompi, ei voi esimerkiksi lisätä itse kontakteja. Monia appeja taas on mahdotonta käyttää muuta kuin älylaitteella. Ei maailma siihen kaadu, mutta hankaloittaahan se vähän elämää, ihan vaikka jo se, ettei olekaan käytössä karttaohjelmaa kun etsii uudessa kaupungissa paikkaa X. Samoin se, että ihmiset olettavat, että kaikilla on älypuhelin ja siten netti käytössä koko ajan, eli esim. pääsy pikaviestinohjelmiin missä tahansa onkin.
Nykyään on normaalia ainakin nuorten aikuisten joukossa uuteen ihmiseen tutustuessa lisätä tämä jossain somessa kavereihin/seurattaviin sen sijaan että vaihdetaan puhelinnumeroita, ja ainakin minulla on tästä johtuen paljon isompi kynnys pyytää numeroa tai ottaa yhteyttä jollain tekstiviestillä tms. Tämä siis, jos ei käytä someakaan, mikä usein kulkee käsikädessä älypuhelimettomuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt juuri ap:n kuvaileman ratkaisun. Aluksi vaikeaa, sitten mukavaa. Pankki- ym. asiat hoidan läppärillä (tuntuu turvallisemmaltakin). Läppäriä ei jaksa kokoajan olla availemassa. Keskittymiskyky parantunut ja aikaa jää muuhunkin.
On liian yksinkertaistavaa sanoa, että vika on ihmisessä, eikä laitteessa. Kaikenmaailman turhat sovellukset on nimenomaan suunniteltu koukuttamaan. Myös paljon turhaa kaupallisuutta ja fomoa jää pois, kun ei ole älypuhelinta.
KIITOS kun jaoit! Saako kysyä onko sulla perheenjäseniä; saitko heitä mukaan (vai onko sillä lopulta väliä. Ehkä lasten kännykkäajan kohtuulistamiseem auttaisi myös tällainen oma esimerkki).
Ap
Kolmella teini-ikäisellä lapsellani on älypuhelimet, mutta ajattelen, että näytän kuitenkin heille esimerkkiä, että ilmankin voi elää. Ja yöksi vaadin kyllä kännykät pois keittiöön.
Minulla ei ole ikinä edes ollut älypuhelinta. Minulla on edelleen ensimmäinen kännykkäni, 90-luvun lopussa lahjaksi saatu nokialainen. Kauhulla odotan milloin se hajoaa :(
En syyllistäisi ketään kuka on kännykkään riippuvainen, koska ne on suunniteltu aiheuttamaan todellista riippuvuutta. Sovellukset on tehty erittäin koukuttaviksi. Ihmisillä on lopulta alkukantaiset aivot. Tärkeää, että tiedostaa itse ongelman ja yrittää vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ikuinen seikkailija ja rakastan vapautta.
Puhelin on mulla aina kotona ja silloinkin äänettömällä.
Olen syntynyt 1950-luvulla ja tottunut pärjäämään omilla aivoilla, omilla konsteilla.
Läppärillä puuhastelen muutaman kerran viikossa.
Puhelinta olisi ihan hyvä pitää mukana kun johonkin lähtee onnettomuuksien yms. varalta.
Lankapuhelinaikaan kun piti juosta lähimpään taloon soittamaan apua liikenneonnettomuuden sattuessa. Saattoi olla tuskallista odottelua sille joka uhriksi oli joutunut.
Onhan se hyvä, että apua voi saada nykyään nopeammin kännyköiden ansiosta.
Voi myös itse liukastua ja ei pääse maasta ylös. Ja ketään ei välttämättä ole mailla eikä halmeilla sitä näkemässä.
Joskus saattaa tulla palava rakennuskin vastaan.
Onnistuu myös tabletilla, läppärillä sekä pöytäkoneella. Missä helkkarin umpiossa sinä elät?