Miten 10h paasto-ohjetta ennen verinäytettä pitää tulkita jos menee tutkimukseen vasta illalla
eikä aamulla? Haittaako jos syö aamupalan? Saanko juoda vettä päivän aikana?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai verikokeisiin voi mennä ihan mihin aikaan vaan, mikä itselle sopii. Monelle vain on vaikeaa olla syömättä koko päivä valveilla ollessa. Purukumikin kuuluu kiellettyjen listalle.
Ei voi mennä mihin aikaan vaan, kyllä se monissa kokeissa on määrätty oikeiden tulosten saamikseksi - kuten joku tuossa jo kirjoittikin.
Itselläni kävi niin kun olin menossa kilpirauhaskokeisiin (siihen ei tarvitse paastoa mutta ne pitää ottaa aamulla juuri hormonitoiminnan takia) ja olin sattuneesta syystä valvonut koko edeltävät yön, että tulokset oli normaalista koetuloksistani poikkeavat (lääkitys on ollut yli 30 vuotta). Lääkäri tulosten perusteella vähensi kilpirauhaslääkitystäni, joka on vuosikaudet ollut hyvällä tolalla.
Korjasin sen itse entiselleen kun huomasin negatiivisia vaikutuksia muutaman kuukauden aikana ja ajattelin, että tulosten täytyi olla virheellisiä siitä valvotusta yöstä alla. Menossa ensi kesänä seuraavan kerran kokeisiin.
Vettä saa juoda jonkin verran, muttei paljon.
Siis voi.
Voi köydö myös niin, että labrahoitajalla on ollut kiire päivä, eikä se ehdi/jaksa/huomaa paimentaa sua, vaan se ottaa ne kokeet, lähettää eteenn ja sit niiden tulokset on vaan väärät, eikä kukaan edes huomaa sitä. Sua vaan aletaan lääkitä turhaan tai jää jotkut tarpeelliset lääkkeet määräämättä.
Mind you, mä en tiedä, mitä sulta ollaan tutkimassa. Vuorokauden aika vaikuttaa eri kokeisiin eri tavoin. Toisiin ei mitenkään (esim verensokeri), toiset se saa ihan sekaisin (esim kilpirauhaskokeet).