Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten 10h paasto-ohjetta ennen verinäytettä pitää tulkita jos menee tutkimukseen vasta illalla

Vierailija
17.10.2022 |

eikä aamulla? Haittaako jos syö aamupalan? Saanko juoda vettä päivän aikana?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistöllä on oma vuorokausirytminsä, moni hormoni erittyy tiettyyn aikaan vuorokaudesta. Tätä rytmittää mm. nukkuminen, valo ja syöminen. On olemassa tutkimuksia, joiden tulos on luotettava vain jos se on tehty pian yöunien jälkeen (päivänokoset eivät ole sama asia), ja on tutkimuksia, joissa vuorokauden ajalla ja heräämisajalla ei ole merkitystä.

Kannattaa kysyä sieltä tutkimuspaikasta, että miten ne sinulle määrätyt verikokeet on tarkoitettu tehtäväksi.

Se, että labra-aikoja on varattavissa koko päivän, ei tarkoita sitä, että sinulle määrätyt verikokeet olisi järkevää ottaa milloin vain.

Siis voiko tuossa käydä niin että paastoaa turhaan päiväajan ja sitten labralla sanotaan illalla että ei voidakaan ottaa näytettä? Ja laskuttavat silti normaaliin tapaan?

Siis voi.

Voi köydö myös niin, että labrahoitajalla on ollut kiire päivä, eikä se ehdi/jaksa/huomaa paimentaa sua, vaan se ottaa ne kokeet, lähettää eteenn ja sit niiden tulokset on vaan väärät, eikä kukaan edes huomaa sitä. Sua vaan aletaan lääkitä turhaan tai jää jotkut tarpeelliset lääkkeet määräämättä.

Mind you, mä en tiedä, mitä sulta ollaan tutkimassa. Vuorokauden aika vaikuttaa eri kokeisiin eri tavoin. Toisiin ei mitenkään (esim verensokeri), toiset se saa ihan sekaisin (esim kilpirauhaskokeet).

Vierailija
22/23 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai verikokeisiin voi mennä ihan mihin aikaan vaan, mikä itselle sopii. Monelle vain on vaikeaa olla syömättä koko päivä valveilla ollessa. Purukumikin kuuluu kiellettyjen listalle.

Ei voi mennä mihin aikaan vaan, kyllä se monissa kokeissa on määrätty oikeiden tulosten saamikseksi - kuten joku tuossa jo kirjoittikin.

Itselläni kävi niin kun olin menossa kilpirauhaskokeisiin (siihen ei tarvitse paastoa mutta ne pitää ottaa aamulla juuri hormonitoiminnan takia) ja olin sattuneesta syystä valvonut koko edeltävät yön, että tulokset oli normaalista koetuloksistani poikkeavat (lääkitys on ollut yli 30 vuotta). Lääkäri tulosten perusteella vähensi kilpirauhaslääkitystäni, joka on vuosikaudet ollut hyvällä tolalla.

Korjasin sen itse entiselleen kun huomasin negatiivisia vaikutuksia muutaman kuukauden aikana ja ajattelin, että tulosten täytyi olla virheellisiä siitä valvotusta yöstä alla. Menossa ensi kesänä seuraavan kerran kokeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä saa juoda jonkin verran, muttei paljon.