Mitäköhän Suomen kieli kuulostaa jonkun ulkomaalaisen henkilön mielestä, jos hän ei ole koskaan ennen kuullut sitä.
Kommentit (24)
Juttelin yhessävaiheessa ihmistenkaa ympäri maailmaa, ja he sanoivat kaikki että kuulostaa ja varsinkin näyttää tosi oudolta kirjoitettuna. Me usein mielletään oma kielemme jotenki "helpoks" tai helpon näköseks mutta totuus on että Suomi on yks maailman vaikeimmista kielistä ja ihminen joka tulee muualta näkee meidän kirjoituksen ihan täytenä siansaksana, samalla tapaa kun mekin näemme toisten.
Saksalainen kollega sanoi sanaa "kalsarikännit" yhdeksi hienoimmista mitä oli kuullut ja selitettyäni sanan merkityksen hän suorastaan innostui. Ei puhu sujuvaa suomea mutta sanoja osaa jo paljon...
Minulle kerran slovenialaiset sanoivat suomen kuulostavan siltä, kuin laulaisimme kaiken.
Islanti kuulostaa oudosti Suomelta, mutta siitä ei ymmärrä mitään.
Thaimaalainen kuunteli suomea ja sanoi: töktöktöktöktök töööök töktöktök. Heille terävä kieli.
No aika moni on revennyt nauruun kuullessaan... Epäkohteliasta 🥴
Joidenkin mielestä kuulostaa japanilta.
J. R. R. Tolkienin Sormusten Herran (ym) haltioiden kieli pohjautuu suomeen.
Rytmikkäältä. Paljon painotusta sanoissa. Vokaalien ja konsonaattien vuorottelua.
Vierailija kirjoitti:
Rytmikkäältä. Paljon painotusta sanoissa. Vokaalien ja konsonaattien vuorottelua.
Näin siis minulle sanottu. Itse en tiedä, kun äidinkielenä puhun.
Englantilainen kumppanini oli sitä mieltä, että kuulostamme ystävieni ja läheisteni kanssa siltä kuin kinastelisimme. Eli hänestä keskustelumme kuulosti jotenkin tylyltä tai vihaiselta. Onhan suomessa vähäisempi intonaatioiden vaihtelu kuin monissa muissa kielissä. Töks töks siis hänestä.
Riippuu kuulijan äidinkielestä. Esim. turkkilaisen mielestä suomi kuulosti pehmeältä ja laulavalta, kun taas puolalaisen korvaan suomi oli täynnä kovia ja teräviä konsonantteja.
KUINKA HEL..........VETIN VAIKEAA VOI OLLA KIRJOITTAA SUOMEN KIELI OIKEIN???????????
Vierailija kirjoitti:
KUINKA HEL..........VETIN VAIKEAA VOI OLLA KIRJOITTAA SUOMEN KIELI OIKEIN???????????
Relaa hei
Tuli kuulemma mieleen inuiittien kieli, vaikka epäilen heidän sellaista kuulleen. Taisi Taru Sormusten Herrastakin vilahtaa samassa yhteydessä.
Suomen kieli on maailman kaunein kieli
kannattaa mennä kysymään asiantuntialta itseltään eikä jossitella loppuelämää
Joku Amerikkalainen rokkari vastasi tähän kysymykseen aikoinaan jyrkin haastattelussa että "rakakaakkaa lollol lällää" :D
Vierailija kirjoitti:
Englantilainen kumppanini oli sitä mieltä, että kuulostamme ystävieni ja läheisteni kanssa siltä kuin kinastelisimme. Eli hänestä keskustelumme kuulosti jotenkin tylyltä tai vihaiselta. Onhan suomessa vähäisempi intonaatioiden vaihtelu kuin monissa muissa kielissä. Töks töks siis hänestä.
Minulla on myös englantilainen tuttu, joka on ihan samaa mieltä: te puhutte niinkuin riitelisitte.
Eipä ole tainnut kuulla suomalaista riitaa😉
Kuuntele itse vaikka liettuaa (ellet osaa sitä jo).