Oletko tehnyt päätöstä tunteella järjen sijaan ja miten kävi
Oletko koskaan elämässäsi tehnyt isoa päätöstä (etenkin jos kyseessä ei ole ollut rakkauteen liittyvä asia) puhtaasti tunteiden perusteella, vastoin sitä, mikä olisi ollut järkevää,ja miten kävi ? Jouduitko pettymään lopputulokseen, vai oliko tunteiden seuraaminen oikea ratkaisu, vaikkei ensinäkemältä siltä vaikuttanutkaan.
Kommentit (7)
Olen tehnyt monta päätöstäni tunteella. - Enemmän olen katunut järjellä tekemiäni päätöksiä kuin niitä, jotka olen tehnyt _lopulta_ tunteella. Onnekseni nämä (tunne vs. järki) eivät aina ole olleet vastakkaiset.
Ihastuksen huumassa kenties tehnyt järjettömiä päätöksiä. Elämä petaa ja oppi järjen ottaman mukaan monessa asiassa: Vaikka se sattuikin niin pirusti. Mutta oman itseni takia, oppinut parempi järki ,kuin huuma.
Olen, monesti! Oikeastaan aina suurissa päätöksissä tunne ratkaisee. Järki on hyvä avustaja mutta kehno päättäjä. Tunne määrittää sen suunnan johon kuuluu kulkea ja intensiteetin jolla asioita ylipäänsä tekee. Nykyään minulla on ohjenuorana etten tee mitään mitä en voi ilolla tehdä.
Ei kukaan tee päätöksiä "järjen" perusteella, vaan aina tunteen perusteella. Ns. "järki" perustuu myös tunteisiin. Päätöksessä on kysymys vain siitä painottaako enemmän muiden oletettuihin tunteisiin perustuvaa tunnetta (pelkoa) vai muita omia tunteita. Vastakkain ovat ovat aina tunne ja tunne. Ns. "järjen ääni" on vain yleinen vallalla oleva tunteisiin perustuva oletettu mielipide tai omien aiempien kokemusten / kokemattomuuden synnyttämään tunteeseen perustuva ajatus.
Yritän aina mennä järki edellä, mutta taitaa se järkeni sijaita palleissani, eli menen tunteideni vietävänä. Perseelleehän se aina menee sillä tavalla. Sen takia olen nyt yksin kotona syysdebikseeni olutta lohduttaakseni itseäni.