Voiko tuollaisessa taloyhtiön netissä olla häiriöitä vain yhdellä asukkaalla ja missä se vika silloin yleensä on?
Lakkasi yhtäkkiä toimimasta yli viikko sitten. Vika ei ole kaapeleissa eikä reitittimessä. Olen kokeillut reitittimen lisäksi eri kaapeleita suoraan seinään ja ei toimi niilläkään. Kone näyttää verkon tilaksi yleensä, että on yhteydessä, mutta sivut eivät vain lataudu auki. Aluksi luulin että Telia on katkaissut minulta vahingossa tuon taloyhtiön netinkin, kun viime kuussa irtisanoin Telian puhelinliittymän. Mutta ei se vika ole siinäkään. Telian sivuilla näkyy että se taloyhtiön netti on edelleen voimassa. Naapureilla ei ilmeisesti ole netissä vikaa, ei ainakaan muutamilla joilta olen kysynyt. Missähän se vika on?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme kommentteja kyllä tulee tällä palstalla. Mitä porukkaa täällä oikein on?
Yhtä fiksuja kuin AP. Sen sijaan että olisi yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun, hän odottaa viikon ja kysyy ohjeita vauva-palstalta.
Olen elämäni aikana saanut monta kertaa parempaa palvelua toisilta netin käyttäjiltä kuin operaattoreiden asiakaspalvelusta. Kun minulla on ollut teknisiä ongelmia, olen kirjoittanut nyysseihin (jos kukaan edes muistaa sellaisia) tai jollekin web-pohjaiselle foorumille. Ratkaisu on usein löytynyt ystävällisten neuvojien avulla. Joten ei jollekin palstalle kirjoittaminen aina turhaa ole, varsinkin jos kyseessä on laaja-alaisesti käytetty palsta.
Jos yhteys koneen ja reitittimen välillä toimii, vika voi olla vaikkapa taoloyhtiön jakamossa.
Selaimen osoiteriville voi kirjoittaa 192.168.1.1, ja jos näyttää toimivalta, vika on tosiaan muualla kuin omassa koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laitteet on tietysti buutattu jo monta kertaa?
Mitä tuo mahtaa tarkoittaa?
Uudelleen käynnistämistä, mutta kuten aiemmin sanoin käynnistin tietokoneen uudelleen jo heti ensimmäisenä, samoin reitittimen. Unohtakaa se reititin nyt tästä, se ei ole olennainen, kun tuon pitäis toimia piuhallakin.
Onko se jotenkin hienompi sanoa tuo buuttaaminen kuin uudelleen käynnistäminen? Ei ainakaan helpota vähän noista asioista tietäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme kommentteja kyllä tulee tällä palstalla. Mitä porukkaa täällä oikein on?
Yhtä fiksuja kuin AP. Sen sijaan että olisi yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun, hän odottaa viikon ja kysyy ohjeita vauva-palstalta.
Olen elämäni aikana saanut monta kertaa parempaa palvelua toisilta netin käyttäjiltä kuin operaattoreiden asiakaspalvelusta. Kun minulla on ollut teknisiä ongelmia, olen kirjoittanut nyysseihin (jos kukaan edes muistaa sellaisia) tai jollekin web-pohjaiselle foorumille. Ratkaisu on usein löytynyt ystävällisten neuvojien avulla. Joten ei jollekin palstalle kirjoittaminen aina turhaa ole, varsinkin jos kyseessä on laaja-alaisesti käytetty palsta.
Jos yhteys koneen ja reitittimen välillä toimii, vika voi olla vaikkapa taoloyhtiön jakamossa.
Selaimen osoiteriville voi kirjoittaa 192.168.1.1, ja jos näyttää toimivalta, vika on tosiaan muualla kuin omassa koneessa.
Jep. Asiakaspalvelut on vielä usein maksullisia ja siinäkös aikaa ja hermotkin menee, kun ensin kuuntelee tunnin pimputusmusiikkia ja sitten kokeilee kaikki turhat testit ennen kuin löytyy se oikea vika.
Kyllä voi olla. Meillä on ollut ongelmia monta kertaa. Vika on ollut valokuitu-modeemissa eli se on mennyt rikki ja piti tilata uusi, modeemi on myös jotenkin mennyt sekaisin ja se on resetoitu ja lähti toimimaan, ja kerran modeemin yhteys palautettiin Teliasta etäyhteydellä. Kerran tuli myös Telialta korjausmies ja kävi rappumme kellarissa lukitussa tilassa painamassa jotakin katkaisijaa tms.
Eli monenmoista on ollut nettiyhteyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudelleen käynnistämistä, mutta kuten aiemmin sanoin käynnistin tietokoneen uudelleen jo heti ensimmäisenä, samoin reitittimen. Unohtakaa se reititin nyt tästä, se ei ole olennainen, kun tuon pitäis toimia piuhallakin.
Onko se jotenkin hienompi sanoa tuo buuttaaminen kuin uudelleen käynnistäminen? Ei ainakaan helpota vähän noista asioista tietäviä.
Sori, tätä buuttaus-sanaa käytettiin ahkerasti 80- ja 90-luvuilla, ja olen vähän jämähtänyt sinne. Tarkoittaa laitteen uudelleen käynnistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pätkinyt paljon ennenkin, päiviäkin ja naapureillakin, niin ajattelin että jos se siitä alkais taas toimimaan, vaan ei eipä näköjään nyt ala.
Ja meinaat että tälle foorumille märisemällä ongelma korjaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun täytyy olla liki satavuotias tai totaalisesti yhteiskunnasta eristäytynyt erakko jos et tiedä mitä buuttaaminen tarkoittaa.
millä tekniikalla se on se piuha kiinni seinässä? onko aito valokuitu vai koaksaalikaapelilla (kaapeli-tv/radio)?
Kaapelinetti ainakin sekoaa helposti kun ja jos palveluntarjoaja tekee verkkoonsa muutoksia. Omalla kohdallani kävi näin, eikä mitkään uudelleen käynnistämiset auttanu mitään, soitto aspaan ja asentaja tuli vaihtamaan huoneiston sisällä olevan rasian pätevämpään. Alko välittömästi toimimaan.
Eli soita sinne Telialle.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile nyt vaikka tracert:llä, että mihin homma hyytyy,
Yhteyden tarkistaminen:
Kirjoita komentokehotteeseen:tracert www.google.com
ja paina Enter.
Nyt yksittäiset solmukohdat näkyvät matkalla palvelimelle. Hyvin toimivan internetyhteyden eri solmujen kokonaisaika on 825 millisekuntia.
https://kotimikro.fi/internet/verkko/nelja-komentoa-internetyhteyden-ta…
Mac ei ilmeisesti tunnista komentoa tracert. Ilmoittaa vain että "command not found: tracert"
aloittaja
Onko sinulla Telian sopimus edelleen voimassa vai irtisanoitko senkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Asiakaspalvelut on vielä usein maksullisia ja siinäkös aikaa ja hermotkin menee, kun ensin kuuntelee tunnin pimputusmusiikkia ja sitten kokeilee kaikki turhat testit ennen kuin löytyy se oikea vika.
Jos yhteys ei toimi, niin silloin soitetaan ilmaiseen vikailmoitusnumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla Telian sopimus edelleen voimassa vai irtisanoitko senkin?
On se voimassa
aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun täytyy olla liki satavuotias tai totaalisesti yhteiskunnasta eristäytynyt erakko jos et tiedä mitä buuttaaminen tarkoittaa.
Mitä kieltä tuo mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pätkinyt paljon ennenkin, päiviäkin ja naapureillakin, niin ajattelin että jos se siitä alkais taas toimimaan, vaan ei eipä näköjään nyt ala.
Ja meinaat että tälle foorumille märisemällä ongelma korjaantuu?
Kysyin vain neuvoa, jos joku tietäis missä vika
aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä AP:n tapauksessa konetta ei ole kiinnitetty reitittimeen vaan suoraan seinässä olevaan pistokkeeseen (jota ei edes erikseen mainittu aloituksessa), niin mitä vaihtoehtoja foorumilaisilla on antaa? Avaa suoja seinästä ja tutki onko johdot kiinni liittimessä? Mene taloyhtiön jakamoon tutkimaan? Silloin nimenomaan kannattaisi ottaa yhteyttä Teliaan ja tehdä vikailmoitus. Tällä hetkellä ainoat keinot ovat käynnistää kone uudelleen ja katsoa, onko kone oikeasti yhdistetty verkkoon. Vaikka piuha olisi kuinka koneessa kiinni, saattaa silti olla mahdollista ettei se ole yhdistänyt verkkoon.