Hiiret mellastaneet mökillä oikein joukolla! Mikä avuksi?
Lähdettiin viikonlopuksi mökille. Viimeksi käytiin 3 viikkoa sitten, nytkin tarkoitus olla pari yötä ja laitella paikat talviteloille. Mutta eipä oltukaan, koska hiiret oli p*skoneet ihan joka paikan. Siis ruokapöydät, ikkunalaudat, tiskipöytä, ihan kaikki on mustanaan papanoiden ja hiirenkusen peitossa. Ja sänky! Sieltä löytyi peittojen välistä oikea papanavuori. Pakko oli ajella yöksi takaisin kotiin, vaikka jälkiä on siivoamatta vielä vaikka mitä.
Näistä ei ollut jälkeäkään silloin 3 vk sitten. Isoin moka on nyt ollut, että ruokakomeron ovi oli jäänyt ihan inasen raolleen, ja sieltä on tietty syöty ihan kaikki. Pahinta on että kaikki on paskottu ja sotkettu.
Eli siis saako hiirenkusemia petauspatjoja vielä puhtaiksi? Entäs lampaantaljoja? Mitä muuta voi tehdä jos ei tosiaan mitään mahdollisuuksia käydä kokemassa loukkuja vähän väliä?
Että ottaa päähän ja harmittaa. Meillä vielä reilu puolivuotias vauva ja mökillä ei juoksevaa vettä, ihan tarpeeksi tekemistä ilmankin.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kissojen haju kyllä. Myrkky on nyt vihoviimeinen kun menevät kuolemaan ja haisemaan pitkäksi aikaa. jos haluat myrkyttää niin suosittelen pysymään poissa mökiltä pitkän aikaa eikä sekään hirveän hyvä ajatus mielestäni ole että niitä raatoja on sitten siellä mökin rakenteissa.
Hiirenmyrkky jää niihin hiiriin, ei ole mikään sumutus. Hiirellä tulee jano, ja lähtee yleensä ulos, itselläni toki on kupsahtanut esim. kenkään. Tietysti jos on lemmikkejä, niin olisi suotavaa etteivät pääse niitä myrkytettyjä hiiriä syömään.
Itse aikoinaan pyysin vain loukuilla. Ja kun olin poissa, niin tietenkin juuri silloin oli mennyt. Ja mädäntynyt ja liiskaantunut lattiaan, arvaa kuinka ällöä oli se haiseva raato rapata irti.
Erään kerran sain sitten rättiväsyneenä juosta perässä kun hiiri juoksi loukku hännässään ympäri kämppää.
Siitä lähtien olen myrkkyä käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiko tuo tehty kolmessa viikossa eikå aikaisemmin ole ollut? Yleensä tuohon menee koko talvi.
Jep!! Tämähän tässä kauhistuttaa, että millainen määrä niitä on asettunut tuonne nyt. Jos niitä on jotain 20 niin hitollako estän niitä sotkemasta uusiksi kaikkea heti kun olen siivonnut. Eikä tuolla pysty nukkumaan nyt ollenkaan ilman suursiivousta, ja juuri nyt aika haastavaa käydä pelkästään päiväseltään.
Myrkyllä kai kuolevat seinän väliin haisemaan? Mutta loukkuihin jäävät mätänemään.
On firmoja jotka saavat elävänä häkkiin ja ulos.
Hah, siinä saat asuttaa sen firman mökkiis koko talveksi kuskaamaan ulos, ja taas ovat päivän päästä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissojen haju kyllä. Myrkky on nyt vihoviimeinen kun menevät kuolemaan ja haisemaan pitkäksi aikaa. jos haluat myrkyttää niin suosittelen pysymään poissa mökiltä pitkän aikaa eikä sekään hirveän hyvä ajatus mielestäni ole että niitä raatoja on sitten siellä mökin rakenteissa.
Hiirenmyrkky jää niihin hiiriin, ei ole mikään sumutus. Hiirellä tulee jano, ja lähtee yleensä ulos, itselläni toki on kupsahtanut esim. kenkään. Tietysti jos on lemmikkejä, niin olisi suotavaa etteivät pääse niitä myrkytettyjä hiiriä syömään.
Itse aikoinaan pyysin vain loukuilla. Ja kun olin poissa, niin tietenkin juuri silloin oli mennyt. Ja mädäntynyt ja liiskaantunut lattiaan, arvaa kuinka ällöä oli se haiseva raato rapata irti.
Erään kerran sain sitten rättiväsyneenä juosta perässä kun hiiri juoksi loukku hännässään ympäri kämppää.
Rivitalossa joku myrkytti hiiriä tai oliko sitten rottia kanssa ja menivät rakenteisiin. paljon tulivalitusta kalman hajusta. Rottia tuli myös silloin kun metrotunnelia rakennettiin. joku naapurin? kissakin saalisti niitä ja rottia roikkui aidoissa ja verannalla. kissa on kyllä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Aitoja lampaantaljoja ei voi pestä. Heitä menemään. Myös patjat uusisin.
Hommaa sinne semmoinen servaali vai mikä se nyt oli, mikä siellä Itä-Suomessa mellasti. Eiköhän se ne hiiret nappaa, ennen kuin talvi vie.
Minä pesin aitoja lampaantaljoja. Laitoin koneeseen villaohjelmalle ja käytin villalle tarkoitettua pesuainetta. Ajattelin, että roskiin menee joka tapauksessa ilman puhdistusta, joten en menetä mitään koittaessani pesua. Meillä oli linnut sotkeneet taljat ulkotuoleissa.
Pesun jälkeen levitin reilusti nahanhoitoainetta nahan puolelle. Kuivuttuaan harjasin karvat ja taljoista tuli ihan hyvät, eivät ihan niin pehmeät kuin ennen pesua, mutta ihan ok. Tuolin päällisinä ajavat vielä asiansa.
Aloittajalle sanoisin, että kaikki ruuat peltirasioihin tai kuivaruokakaapiksi jääkaappi, jota ei laiteta kylmenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiko tuo tehty kolmessa viikossa eikå aikaisemmin ole ollut? Yleensä tuohon menee koko talvi.
Jep!! Tämähän tässä kauhistuttaa, että millainen määrä niitä on asettunut tuonne nyt. Jos niitä on jotain 20 niin hitollako estän niitä sotkemasta uusiksi kaikkea heti kun olen siivonnut. Eikä tuolla pysty nukkumaan nyt ollenkaan ilman suursiivousta, ja juuri nyt aika haastavaa käydä pelkästään päiväseltään.
Myrkyllä kai kuolevat seinän väliin haisemaan? Mutta loukkuihin jäävät mätänemään.
Niinkö? :D
Kuulostaa hyvältä liikeidealta, ennen pitkää asiakas soittaa että nyt ne on täällä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä lähtien olen myrkkyä käyttänyt.Rivitalossa joku myrkytti hiiriä tai oliko sitten rottia kanssa ja menivät rakenteisiin. paljon tulivalitusta kalman hajusta. Rottia tuli myös silloin kun metrotunnelia rakennettiin. joku naapurin? kissakin saalisti niitä ja rottia roikkui aidoissa ja verannalla. kissa on kyllä hyvä.
Hiiri kuivuu äkkiä sillä myrkyllä eikä haise pitkään varmaan. Rotta nyt on pulskempi, nykyään ei rotanmyrkkyä saa kuin luvalla. Hiirille saa syöttirasioita enää, joihin ei isommat mahdu, tämä käsitys minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? :D
Kuulostaa hyvältä liikeidealta, ennen pitkää asiakas soittaa että nyt ne on täällä taas.
Tidditidittii, mousebusters. Mäki voin ruveta.
Etsi hiirten sisääntuloreitti. Mökeillä aika usein tulevat viemärin ulos viennistä, joka on huonosti tiivistetty. Rakoset umpeen vaikka silikonilla eikä hiiret mellasta. Näin on useampi mökki hoideltu ja ei ne mistään hirsimökit nurkasta läpi jyrsi, aina on löytynyt rakentajan jättämä rakonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aitoja lampaantaljoja ei voi pestä. Heitä menemään. Myös patjat uusisin.
Hommaa sinne semmoinen servaali vai mikä se nyt oli, mikä siellä Itä-Suomessa mellasti. Eiköhän se ne hiiret nappaa, ennen kuin talvi vie.
Minä pesin aitoja lampaantaljoja. Laitoin koneeseen villaohjelmalle ja käytin villalle tarkoitettua pesuainetta. Ajattelin, että roskiin menee joka tapauksessa ilman puhdistusta, joten en menetä mitään koittaessani pesua. Meillä oli linnut sotkeneet taljat ulkotuoleissa.
Pesun jälkeen levitin reilusti nahanhoitoainetta nahan puolelle. Kuivuttuaan harjasin karvat ja taljoista tuli ihan hyvät, eivät ihan niin pehmeät kuin ennen pesua, mutta ihan ok. Tuolin päällisinä ajavat vielä asiansa.
Aloittajalle sanoisin, että kaikki ruuat peltirasioihin tai kuivaruokakaapiksi jääkaappi, jota ei laiteta kylmenemään.
Voi ihana jos taljat voisi ehkä saada vielä pelastettua tälä tavalla. Osa noista taljoista on vielä tutun lampurin lampaista niin hirveää olisi heittää kaikki mäkeen.
Onko kellään tietoa saisiko patjoja puhtaiksi vaikka höyrypesurilla?
Jos nyt siis saadaan tuo invaasio poikki edes ei ole varmuutta mistä tulevat sisään. Pakko kai siirtää kaikki vanhat painavat huonekalut seinien vieriltä että pääsee näkemään taakse.
1) etsit reitit
2) myrkytät
3) kaikki ruoka peltipurkkrihin
4) ei lämpöjä päällä
Itse alkaisin suunnittelemaan vakuutuspetosta tuossa vaiheessa.
Syksyinen rynnistys on alkanut täälläkin. Metsämyyriä loukutettu jo toista kymmentä ladosta mikä on polttopuu varastona, lisäksi myrkkyä syötetty. Tuntuu olevan hyvä myyrävuosi nyt.
Karkoittimia tarpeeksi. Patteri tai sähkökäyttöisiä. Meillä ei ole sen jälkeen hiiriä sisällä näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkureittien etsiminen on suuritöinen homma niin sisä- kuin ulkopuolelta.
Kannattaa etsiä reikiä ja rakoja jotka on sen kokoisia että hiiren pää sopii siitä vähintäänkin.
Ot, hiiri ei tarvitse kuin lyijykynän kokoisen aukon, venyttelee itsensä siitä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukku kannattaa laittaa esim. narulla kiinni johonkin laudankappaleeseen. Lauta, siihen pieni naula, naulaan naru ja narun jatkoksi se loukku. Yksinkertaista, kun sen osaa. Harvemmin hiiri jaksaa perässään sitä lautaa raahata..
Hiiribaari toimii parhaiten, kaveriksi muutama loukku.
Kyllä meilläkin mökillä aina hiiret käy talvisin sisällä. Ei tosin noin isoa mellastusta, mutta mm. vuodevaatteiden sisällä on hiiren käytäviä ja kakkaa keväällä. Loukut on turhia. Kuka niitä sieltä siivoaa plus ruualliset loukut nekin vaan houkuttelee jyrsijöitä. Paras keino on, että kaikki syötäväksi kelpaava pois. Ihan kaikki. Ei edes hajua saa olla missään suljetussa kaapissa.
Ei tästä ongelmaa ole tehty. Keväällä pestään vuodevaatteet ja kesäaikaan hiiriä ei juuri näy sisällä. Kai niitä käy, mutta todella vähän. En muista 10 vuoteen nähneeni hiirtä sisällä mökillä. Yksi apu on myös koira, joka sekin pitää niitä pois, vaikkei olekaan kissan veroinen vahti. Säikähtäähän ne koiraakin, jolta ei jää rapinat ja hajut huomaamatta.
No höpöhöpö näitä. Mulla on ollut kaksikin hyvää hiirikissaa, silti hiiret mellastivat, kun eivät kissat pääse lattian alle ja kaappeihin. Ja mitään hajuja pelkää.
Itse olen havainnut että myrkky on ainoa. Itselläni eteisessä, yleensä lähtevät sitten ulos kuolemaan. Tosin nykyään myrkyt on pilattu, eivät ole niin tehokkaita enää.
Patjat voisi kai pitää mukanaan, ja ruoat, vaikka kyllä ne tulee sisälle muutenkin.
Ihan vaan tässä tuli mieleen että vain metsämyyrähän levittää myyräkuumetta, joten en tiedä tarttuuko muista kovin helposti tauteja. Ja sekin ehkä suht tuoreesta virtsasta.
Loukut nyt eivät hirveästi auta, jollei niitä ole aina tyhjentämässä.
Eikä se reikien etsiminen. Ne järsivät kyllä, ja mahtuvat pienestä raosta.
Itselläni menivät kerran diaprojektoriin. Siitä raosta vilkkui, mistä dia menee sisään.
En ymmärrä ollenkaan miten mahtuvat, mutta niin ne tekee.