Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalion muutos

Vierailija
15.10.2022 |

Kysyin jo poistetussa ketjussa vinkkejä uuteen ruokavalioon totuttelemiseen.

Olen muuttamassa/ muuttanut ruokatapojani. Yrittänyt opetella syömään useammin kuin kerran päivässä ja syömään terveellisemmin. Kotiruokaa ja lisännyt kasvisten määrää.

Aiemmin söin kerran päivässä useimmin illalla ja no en kovin terveellisesti Hese tai muu nouto/tilausruoka, karkkia ja sipsejä paljon.

Nyt ei edes ole tehnyt mieli karkkia tai sipsiä, mutta pähkinöihin olen koukussa.

Ongelma on se, että lisääntynyt kuidunsaanti aiheuttaa vatsantoiminnan ongelmia (löysyyttä ja ripulia). Onko tähän hyviä vinkkejä? Tosin ymmärrän että välillä olen pähkinöiden ohella syönyt liikaa rusinoita, mutta on osa ongelmaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidun määrää lisätään vähitellen, niin ongelmia ei tule.

Vierailija
2/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuidun määrää lisätään vähitellen, niin ongelmia ei tule.

Kiitos vastauksesta. Totta, mutta kasvikset ovat hyviä. Porkkana, kaali ym.

Minkälaista ruokaa suosittelet vähemmän kuitupitoisena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofua, maitotuotteita, munia. Ja pikku hiljaa lisää niitä kasviksia ja puuroja jne.

Vierailija
4/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofua, maitotuotteita, munia. Ja pikku hiljaa lisää niitä kasviksia ja puuroja jne.

Kanamunat aiheuttavat myös löystymistä, tofu on pahaa. Puuroa olen syönyt, mutta ei pidä nälkää.

Vierailija
5/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö sellaista ruokaa, mistä ei tule vaivoja. On täysin järjetöntä syödä jotain vain siksi kun joku sanoo terveelliseksi, vaikka oma keho reagoi toisin. Joku järki noihin syömisiinkin!

Vierailija
6/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppui viinin juominen. Mulle tuli kakat housuun, ku luin näitä kertomuksia maksakirroosista. Ensin pepustani kuului kovaa pitkäkestoista rutinaa(kaasua) ja sen jälkeen ripuli roiskui kovalla paineella housuihini. Kai se on pakko lopettaa alkoholin kanssa läträäminen, ku pelottaa kirroosi niin, että paskat tulee housuun.

Ap

Vierailija
7/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppui viinin juominen. Mulle tuli kakat housuun, ku luin näitä kertomuksia maksakirroosista. Ensin pepustani kuului kovaa pitkäkestoista rutinaa(kaasua) ja sen jälkeen ripuli roiskui kovalla paineella housuihini. Kai se on pakko lopettaa alkoholin kanssa läträäminen, ku pelottaa kirroosi niin, että paskat tulee housuun.

Ap

Jaa joku MT potilas löysi tiensä ketjuun.

Vaihda johonkin toiseen ketjuun. Ap

Vierailija
8/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on usein puhuttu, kuinka meidän lihavien halutaan syövän terveellisesti, mutta hyvin negatiivinen ja aggressiivinen vastaanotto kun siihen vinkkejä pyytää.

Tuskin olen ainoa, joka ravitsemusmuutoksissa törmännyt siihen, että terveellinen ruoka ei suoraan sovikaan?

Vierailija
9/13 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö sellaista ruokaa, mistä ei tule vaivoja. On täysin järjetöntä syödä jotain vain siksi kun joku sanoo terveelliseksi, vaikka oma keho reagoi toisin. Joku järki noihin syömisiinkin!

Ihanko totta? Aggressiivinen turhautumisesi ei auta. En usko olevani ainoa, joka ruokavaliomuutoksessa on tähän törmännyt.

Siksi Kysyin neuvoa, mitkä ruuat ovat sellaisia, jotka eivät aiheuta vaivoja? Tai aiheuttavat vähemmän.

Vierailija
10/13 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Aggressiivinen turhautumisesi ei auta. En usko olevani ainoa, joka ruokavaliomuutoksessa on tähän törmännyt.

Siksi Kysyin neuvoa, mitkä ruuat ovat sellaisia, jotka eivät aiheuta vaivoja? Tai aiheuttavat vähemmän.

Sehän selviää vain itse kokeilemalla.

Vierailija
11/13 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja muutoksia ei kannata tehdä ruokavalioon jos on ongelmia vatsan kanssa.

Yleensä aloitetaan aamiaisesta ja muutetaan aamiainen terveelliseksi. Kun aamiainen toimii niin siirrytään lounaaseen ja niin edelleen. Itse syön aamulla ihan kunnon ruuan, koska puurot ja myslit eivät toimineet.

Vierailija
12/13 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuituja hiljalleen ja muista juoda tarpeeksi vettä. Vatsa kannattaa totutella hiljalleen kuitujen määrän lisäämiseen. Ja voithan esim koittaa ensin esim foodmap-ruokien syöntiä.

Vierailija
13/13 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuituja hiljalleen ja muista juoda tarpeeksi vettä. Vatsa kannattaa totutella hiljalleen kuitujen määrän lisäämiseen. Ja voithan esim koittaa ensin esim foodmap-ruokien syöntiä.

Ei niitä kuitujakaan ylenmäärin tarvita, varsinkaan, jos elimistö panee vastaan ja hylkii niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi