Olen alkanut totutella siihen ajatukseen, että olen joulun yksin
Lapsi menee isälleen, ja oma lapsuudenperhe on täynnä narsismia ja huonovointisia ihmisiä. Oikeastaan olen jopa alkanut odottaa joulua: saan katsoa elokuvia rauhassa, nukkua, syödä vähän herkkuja, minun ei tarvitse kestää kenenkään syyllistämistä tai mitään muutakaan. Nyt pitäisi vaan uskaltaa kertoa tämä kaikki äidilleni. Hän tulee osoittamaan mieltään ja manipuloimaan...
Kommentit (30)
Itsenäiset joulut ovat parhaita :) Omankin äitini kanssa helvetti repesi ensimmäisen kerran, kun jätin menemättä jouluna, mutta oppipahan, että teen mitä haluan. Kyllä hän sisimmässään tiesi, miksen siellä viihtynyt, ja oppi jopa olemaan sen verran ihmisiksi, että nykyään siellä on ihan mukava pyörähtää.
Vierailija kirjoitti:
Onko ressukan läheisriippuvaisen joulu nyt kerrankin yksinäinen ja koittaa itselleen todistaa kuinka hyvä se on. Kun mikään suhde ei toimi niin on tehty kakara edes puolison korvikkeeksi monilla. Ja siihen tarrautuen...
Miksi et uskalla kertoa äidillesi. Onko sun ollut äitisi takia tarvinnut lisääntyä jonkun kanssa niin ettei parisuhde ole toiminut. Olet todella surkimus tyyppi jos lisäännyit vain sukuasi jatkaen eikä mikään parisuhteesi ole onnistunut. Minkä mallin annat lapsillesi jonain yh vanhempana.
Mikä sua vaivaa? Kusipäisyys ja vittumaisuus nyt vähintään. Ja lukemisen ymmärtämättömyys. Onneksi ei tarvii tollasten kanssa joulua (tai mitään aikaa) viettää.
Jaa viettääkö joku aikuinen muka joulua jollakin tapaa? Itse en ole koskaan viettänyt joulua ja olen ollut jokaisen joulun yksin kun omilleni muutin, minun mielestä joulu on vain lapsien juhla. Tulevana jouluna ei saa edes ylimääräisiä vapaita töistä joten normi viikonloppu tiedossa.
M32
Vierailija kirjoitti:
Jaa viettääkö joku aikuinen muka joulua jollakin tapaa? Itse en ole koskaan viettänyt joulua ja olen ollut jokaisen joulun yksin kun omilleni muutin, minun mielestä joulu on vain lapsien juhla. Tulevana jouluna ei saa edes ylimääräisiä vapaita töistä joten normi viikonloppu tiedossa.
M32
Sulla on yleissivistyksessä todella suuria aukkoja jos luulet että aikuiset eivät vietä joulua. Tässä sulle uusi tieto: suurin osa aikuisista Suomessa viettää joulua jollain tavalla!
Vierailija kirjoitti:
Onko ressukan läheisriippuvaisen joulu nyt kerrankin yksinäinen ja koittaa itselleen todistaa kuinka hyvä se on. Kun mikään suhde ei toimi niin on tehty kakara edes puolison korvikkeeksi monilla. Ja siihen tarrautuen...
Miksi et uskalla kertoa äidillesi. Onko sun ollut äitisi takia tarvinnut lisääntyä jonkun kanssa niin ettei parisuhde ole toiminut. Olet todella surkimus tyyppi jos lisäännyit vain sukuasi jatkaen eikä mikään parisuhteesi ole onnistunut. Minkä mallin annat lapsillesi jonain yh vanhempana.
Onko sulla diagnoosina kehitysvammaisuus vai heikkolahjaisuus? Jos ei vielä ole, niin kannattaa tutkia asia. Normaali et ole mitenkään päin katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Joulusta voi tehdä tosi kivan yksinäänkin :) itse jäljittelisin lapsuuden joulujani (toki jos sulla joulut ei ole olleet kivoja niin eri asia), eli katsoisin aamulla jouluohjelmia kynttilänvalossa, kävisin saunassa ja söisin riisipuuroa, katselisin joululeffoja ja Samu sirkkaa, pimeän tultua kävisin hautausmaalla vaikka siellä ei tuttuja olekaan, mutta kynttilöiden valot on niin kivoja. Illalla joisin glögiä alkoholilla terästettynä (tätä meillä ei ollut lapsena mutta olisi mukavaa) ja söisin muutamaa lempparia jouluruokaa ja suklaata. Ja kuuntelisin muutamaa lempparia joululaulua. Nyt alkoikin tehdä mieli viettää joulu yksin :D
Ihana. Mulla oli samanlaisia lapsuuden joulut ja tällainen päiväohjelma on aikuisenakin. Vietän myös joulun yksin. Glögin lisäksi hemmottelen itseä hyvällä samppanjalla juhlan kunniaksi.
Lopetin lukemisen sanaan narsismia.
Mä aion viettää joulun yksin enkä todellakaan suostu tuntemaan mitään syyllisyyttä. Se on vain tavallinen viikonloppu muiden seassa.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä!
Äidille mennään jouluna!
Ei mitään hävettävää. Äidin luokse ei tarvitse mennä, jos siellä ei ole hyvä olla.
Toivon rauhallista ja nautinnollista joulua sinulle.
Minun jouluissani ei ole ollut äitiä enää sen jälkeen kun kotoa lähdin ja puolisoni löysin. Isää ei ollut koskaan kuvioissa. Olen puolisoni kanssa viettänyt kaikki joulut tai kun hän oli työ matkoilla ulkomailla niin vietin joulun yksin.
Meillä ei lapsuuden rikkinäisessä ero perheen kodissa ollut joulua koskaan eikä synttäri juhliakaan.