Mastiffi tappoi pienemmän koiran ja vahingoitti ihmisiä Ylöjärvellä
Mastiffi-rotua oleva koira onnistui karkaamaan kotoaan ja hyökkäämään ohikulkijoiden kimppuun perjantai-iltana Ylöjärvellä.
Tilannetta todistanut Ilta-Sanomien lukija kertoo mastiffin käyneen kiinni ohikulkumatkalla olleeseen toiseen, pienempään koiraan. Pienempi koira kuoli tilanteessa, lukija kertoo.
Samassa rytäkässä loukkaantui myös ainakin kaksi ihmistä. Paikalle saapui ambulanssi ja ainakin toisen henkilön vammat olivat sitä laatua, että hän tarvitsi hoitoa. IS
Miksei tästä saa keskustella? Edellinen avaus poistui lähes heti.
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku, että uskaltaako hommata kiltin koiran, vai jättää hommaamatta siinä pelossa, että joku Amstaffi voi tappaa sen koska vaan. Onko tämä todennäköistä? Siis kuinka villi tuo koiramaailma on oikeasti?
Siis onko tämä hysteriaa, vai todellinen pelko?
Ehkä se pitää itse pähkäillä vaikka tämän ketjun avittamana, onko sielläpäin, missä asut, näkynyt paljon taistelurotuisia koiria?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku, että uskaltaako hommata kiltin koiran, vai jättää hommaamatta siinä pelossa, että joku Amstaffi voi tappaa sen koska vaan. Onko tämä todennäköistä? Siis kuinka villi tuo koiramaailma on oikeasti?
Ihan tuurista kiinni on, osuuko kohdalle vaaratilanne. Asun taajamassa, jossa 20 vuoden aikana ollut neljä vaarallista koiraa. Huolimattomat /piittaamattomat omistajat olleet kahdella näistä koirista, koirat ovat päässeet vapaaksi ja vahinkoa aiheutunut seuraavasti : yksi pikkukoira kuoli hyökkäyksen uhrina, toinen pikkukoira revitty sairaalakuntoon, kolmas hyökkäyksen koirauhri selvisi mutta omistaja sai puremia. Lisäksi ainakin yksi uhkatilanne ihmistä kohtaan.
Pelottaa omat kotinurkat ja pakko ajaa koiran kanssa nykyisin turvallisemmille lenkkipoluille. Hankalaksi mennyt elämä, kun kaikki idiootit voivat vapaasti hankkia tappajapetoja!
Useimmat koiran omistajat selviävät koiransa 10-15 vuodesta ilman ongelmia. Aika surkea lottovoitto, jos osuu kohdalle tap ppaja
Liian helpolla pääsevät nuo sekopääkoirien omistajat, kun vahinko sattuu. Hyökkäyksen kohde menettää henkensä tuskallisesti ja mitä järkyttävimmällä tavalla, ja sen omistajille jää ikuiset traumat rakkaan perheenjäsenen menetyksestä.
Tappajakoira jatkaa eloaan, vakuutus korvannee vahingot. Sen perheen elämään ei tapahtunut vaikuta.
Pitäisi olla paljon matalampi kynnys siihen, että hyökääjäkoirat otetaan haltuun ja piikille tapahtuneen jälkeen. Nythän pitää olla vahva näyttö omistajan törkeästä huolimattomuudesta ja lisäksi todennus että koira on ihmiselle vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuota koiraa olisi pitänyt vetäistä kirveellä kun omistaja tuli sitä hakemaan. Olisi saanut sekin katsella piskinsä menehtyvän.
Uskomattomia lausuntoja. Koira ei ole valinnut syntymäänsä, geenejään eikä omistajaansa. Koirat tulisi lopettaa kivuttomasti ja omistajalle roimat sakot.
Läheltä piti tilanteita ollut,muutenkin isot koirat pelottaa,entisessä taloyhtiössä aikoinaan oli jonkin verran alkoholisoitunut nainen jolla oli saksanpaimenkoira joka murisi jokaiselle vastaantulijalle, kerrankin pyykkituvasta pois tultaessa tämä nainen käveli koiransa kanssa minun edessä ja olin melkein ohittamassa kun koira murisi oikein uhkaavasti ja meinas käydä kiinni! Nainen ei mitenkään reagoinut ja itse kiersin kaukaa! Monesti just kuten monta kertaa kirjoitettu kaikilla alkoholisteilla,huumeidenkäyttäjillä yms on nämä vaikearotuiset isot koirat jotka jää katsomaan ja tuijottamaan kuin saalistaja saalista ihmisiä,eikä tarvitse edes provosoitua tai provosoida ei edes katsoa koiraan päinkään niin ovat valmiita käymään kiinni:/
Vierailija kirjoitti:
Läheltä piti tilanteita ollut,muutenkin isot koirat pelottaa,entisessä taloyhtiössä aikoinaan oli jonkin verran alkoholisoitunut nainen jolla oli saksanpaimenkoira joka murisi jokaiselle vastaantulijalle, kerrankin pyykkituvasta pois tultaessa tämä nainen käveli koiransa kanssa minun edessä ja olin melkein ohittamassa kun koira murisi oikein uhkaavasti ja meinas käydä kiinni! Nainen ei mitenkään reagoinut ja itse kiersin kaukaa! Monesti just kuten monta kertaa kirjoitettu kaikilla alkoholisteilla,huumeidenkäyttäjillä yms on nämä vaikearotuiset isot koirat jotka jää katsomaan ja tuijottamaan kuin saalistaja saalista ihmisiä,eikä tarvitse edes provosoitua tai provosoida ei edes katsoa koiraan päinkään niin ovat valmiita käymään kiinni:/
Minullakin on käynyt läheltä piti -tilanne seefferin kanssa. Koira syöksyi pihaltaan raivolla minua ja koiraani kohti hihna perässään. ONNEKSI omistaja oli edes jotenkin tilanteen tasalla ja sai juuri ja juuri napattua koiransa hihnasta kiinni. Siihen hihnaan se jäi rimpuilemaan ja haukkui täydessä raivon vallassa takajaloillaan, että isokokoisella miehelläkin oli vaikeaa sitä pitää ja saada kiskottua kotiinsa.
Mies ei sanonut sanaakaan minulle. Minä mietin, että jos oma koirani livahtaisi ja aiheuttaisi tuollaisen vaaratilanteen, niin todellakin pyytäisin anteeksi, vaikka mitään ei ehtinyt tapahtumaan. Monilla näillä hyökkääjäkoirien omistajilla on ihme tyyli paeta paikalla eikä kyetä minkäänlaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen. Oli sitten ihan minkä rotuisia koiria tahansa. Olen kuullut juttuja omistajasta, joka lenkittää vapaana aggressiivisia Rottweilereitä suht suositulla metsätiellä ja häneltä saa haistattelua, jos kehottaa pitämään koiransa kiinni tms. Eli kaikenlaisia hulluja ihmisiä tuolla liikkuu vaarallisten koiriensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vikahan näissä tapauksissa on aina koiran omistajassa, ei rodussa. Toiset rodut ja yksilöt ovat reaktiivisempia/hermorakenteeltaan heikompia kuin toiset, mutta vihaisia ja arvaamattomia yksilöitä löytyy ihan kaikista roduista ja kokoluokista.
Minun ja pienen koirani (joka oli tuolloin alle vuoden ikäinen pentu, eikä ikinä edes haukahtanut muille koirille) kimppuun on käynyt mm. bernhardinkoira, wiemarinseisoja ja vehnäterrieri. Kaikki nämä koirat olivat irti, eikä omistajillaan ollut niihin yhtään minkäänlaista otetta, eli eivät uskoneet omistajiensa käskyjä lainkaan. Minua uskoivat (onneksi), kun karjuin keuhkojen täydeltä. Terrieriä jouduin potkimaan, että sain sen pidettyä poissa oman koirani kimpusta. Se yritti purra tuolloin muutaman kuukauden ikäistä pentuani, ilman minkäänlaista provosointia meidän taholtamme. Syöksyi suoraan puskasta kimppuun. Siinä kuuli kyllä kunniansa niin koira kuin sen omistajakin ja samalla varmaan puoli kylää, sen verran kovalla äänellä annoin rouvalle huutia.
Jos koira on aggressiivinen, eikä kunnioita omistajaansa, sitä ei prkl pidetä ikinä missään irti, oli se sitten kääpiövillakoira tai tanskandoggi tai ihan mitä tahansa siltä väliltä!!!
Ihmisen piittaamattomuus ja laiskuus on ainut syy näihin koirahyökkäyksiin. Siksi sen sijaan, että vängätään tiettyjen rotujen kieltämisestä, pitäisi keskustella siitä, mitä voitaisiin tehdä, että koiria ei päätyisi niiden pitoon kykenemättömien ihmisten käsiin ollenkaan. Kasvattajien pitäisi tuntea vastuunsa ja entistä tarkemmin katsoa, kenelle pentuja myyvät. Kasvattamista pitäisi myös voida valvoa paljon nykyistä tarkemmin, ettei ihan kuka tahansa voi alkaa pennuttaa koiriaan edes "virallisella" kasvattajanimellä vain käymällä Kennelliiton kasvattajakurssin.
En yleensä kannata h_lhoamista ja ylenmääräistä sääntelyä, mutta tässä koira-asiassa alan kallistua siihen suuntaan, että valvontaa ja rajoituksia pitäisi lisätä. Ei vain kerta kaikkiaan ole oikein, että vastuunsa tunteva koiranomistaja joutuu lenkillä pelkäämään lemmikkinsä ja jopa oman henkensä puolesta vain siksi, että joku piittaamaton k_simato on saanut hankittua itselleen koiran, vaikkei tajua sellaisen pitämisestä yhtään mitään.
Varmaan ymmärrät että vaihdat tietyn rodun noiden hyökkääjien tilalle, niin koirasi ei olisi enää elossa.
Olisihan se ihanaa ajatella että asiat ratkaistaisiin tuolla tavoin mitä sanot, kaikki voittaisivat täydellisessä maailmassa, mutta valitettavasti epärealistista ja naiivia puhetta. Joku sen jo sanoikin, totaalikielto ainut ratkaisu.
Sitten tulee laittomat koiratappelut ja muita kivoja asioita tilalle. Sekoituksia mistä kukaan ei saa selvää mitä ne on ilman kovia kuluja ja piikille menee myös koiria joiden ei kuulu. Ongelmia ei kontrolloida sen jälkeen mitenkään. Luodaan tilaus todella pahalle alakulttuurille mitä rikolliset alkaa hallita. Asiaan tulee ihan uus viehätys joillekin ja siitä voi tulla ammattimaista. Ja riskit lisääntyy entisestään.
Joo. Ja lähes kaikissa roduissa on todella vaikeasti koulutettavia yksilöitä. Onhan sen ammattilaiset todennu. Vaarallisuus on sitten toinen asia.
Miksei tällaista ole käynyt maissa joissa kielto jo on? Niinpä, mielikuvitusta koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan, ei kukaan fiksu ihminen ei ota, eikä omista amstaffia, pittiä tai ambullia. Ei kukaan. Sen vuoksi et näe hyvillä asuinalueilla näitä. Niissä saa pikkukoiratkin olla rauhassa.
Olen ikävä kyllä nähnyt kerran raivostuneen ambullin jäävän pakettiauton alle. Ei selvinnyt.
Hei,
En tiedä mihin fiksun ihmisen raja mielestäsi vedetään, mutta Amstaffi-harrastuspiireissä on niin lääkäreitä, virkamiehiä, insinöörejä ja jopa eläinlääkäreitä jne.Näyttelyt, agilityt, tokot, etsinnät jne., harrastajia on. Meidän toimintaan saa tulla jatkossakin tulla kys. rotujen koirat, vaikka Vauva.fi sivuston sivistyneet täällä tuomitsevatkin.
Kys. koiria on ihan jokaisen tulotason/sivistystason alueilla, vaikka täällä muuta väitetäänkin, joten jos keskityttäisiin totuuden puhumiseen!
Hyvää syksyn jatkoa ja vähemmön tuomitsevia ajatuksia!
Puhut kyllä potaskaa. Itsellä asuu kavereita eri kaupungeissa keskiluokkaisilla alueilla. Yhdelläkään näistä ei ole koskaan tullut vastaan yhtään staffia/amstaffia/pittiä. Lisäksi olen töissä alueella, jossa asunnot ovat hyvin kalliita ja siellä asuvat ihmiset hyvinkin varakkaita. Ei näy näitä rotuja sielläkään. Tai meidän omalla keskiluokkaisella alueella. Minusta näillä alueilla näkee myös huomattavan vähän mitään isoja vahtikoirarotuja kuten saksanpaimenkoiria, dobermanneja, rotikoita jne. Paremmilla alueilla yleensä ihmisillä on pieni tai keskikokoinen koira. Ei mitään isoa aggrejytkyä. Ihan jo sen takia, että vastuullisina ihmisinä haluavat koiran, jonka myös lapset hallitsevat, kun käyvät lenkillä.
Staffi on keskikokoinen. Itse asun hyvätuloisten alueella ja täällä parikin staffia.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset koiraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku oikeasti kertoa, kuinka usein noita hyökkäyksiä tapahtuu? Uskaltaako esim.labbiksen kanssa lenkkeillä? Olen hankkimassa labbiksen tai vastaavan, pelottaa jos joku hullu Ambully hyökkää ja tappaa koirani. Onko tämä pelko ihan turha? Olen arka ihminen, siksi kyselen.
Luin aiemmin että hyökkäykset on lisääntyneet viimeaikoina. Ei kaikkialla ole pitbulleja, itselläkään ei ole lenkeillessä tullut vastaan, vaikka monia eri koiria onkin. Saattaa riippua siitä missä asuu, en ole varma.
Yleisesti Suomessa oli vuonna 2019 koirahyökkäyksiä yli 600 ja sen jälkeen ovat vain entisestään lisääntyneet,varmaan saattaa olla alueellisia eroja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koirahyokkayksia-jo-yli-600-tana-vu…
https://yle.fi/uutiset/3-11390236
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5afe6d3d-f3a6-4ade-9745-6d706a6d6354
Koirien määrä on myös kasvanut. Samalla syntyvyys on laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lamautinta käytetty ja pittiä oli silti vaikea saada irti toisesta koirasta...
Olen nähnyt tämän videon, poliisi täysin kädetön. Omistaja pelasti koiransa. Onneksi ei ollut pikkukoira, olisi jo mennyt. Olen myös nähnyt videon, missä väkijoukko päästää ilmat bullista, kun tämä hyökkää toisen koiran päälle. Siksi kannankn puukkoa mukava pientä koiraani taluttaessa, olen jo muutaman vuoden tehnyt niin. Olen kasvanut maatilalla, joten sen käyttäminen ei olisi ongelma. Miten saan pitin irti, no kunnon rauta on miltei ainoa väline.
Tuo on kuin villieläin, eihän toi ole enää kotieläimeksi
luokiteltava millään tasolla.Kannat siis mukanasi teräasetta joka soveltuu toisen vahingoittamiseen?
Siis nyt alapeukuttajat ihan oikeesti? Mennään vähän koirista ohi,mutta teräaseet on ihan oikea ongelma. Siis kun niitä käytetään väkivaltaan. Muutenhan olisi melkein ihan sama missä ne on mukana. Eihän koirien tuottamia ongelmia voi mainita samassa lauseessa. Voit joutua melkein missä tahansa veitsihyökkäyksen tai kiristämisen kohteeksi. Ja se on vain ja ainostaan haitallista. Toisin kuin koirien kohdalla. Tais muuttaa Aleksi laihon elämän joskus perusteellisesti huonompaan suuntaan. Esimerkiksi.
Jos kantaa teräasetta niin todennäköisesti sen tarkoitus on käyttää sitä väkivaltaan. Siksi se on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lamautinta käytetty ja pittiä oli silti vaikea saada irti toisesta koirasta...
Olen nähnyt tämän videon, poliisi täysin kädetön. Omistaja pelasti koiransa. Onneksi ei ollut pikkukoira, olisi jo mennyt. Olen myös nähnyt videon, missä väkijoukko päästää ilmat bullista, kun tämä hyökkää toisen koiran päälle. Siksi kannankn puukkoa mukava pientä koiraani taluttaessa, olen jo muutaman vuoden tehnyt niin. Olen kasvanut maatilalla, joten sen käyttäminen ei olisi ongelma. Miten saan pitin irti, no kunnon rauta on miltei ainoa väline.
Tuo on kuin villieläin, eihän toi ole enää kotieläimeksi
luokiteltava millään tasolla.Kannat siis mukanasi teräasetta joka soveltuu toisen vahingoittamiseen?
Ja sä talutat mukanasi tap pokonetta joka voi triggeröityä milloin vaan?
En koska olen koiranvihaaja mutta kauhulla liikun julkisilla paikoilla kun vastaantulijalla on veitsi taskussa.
Nyt taas huomaa täällä uhkailevissa kommenteissa (kertomuksissa siitä mitä kantaisi mukana ja mitä tekee tietyille roduille), että ihmiset ovat huomattavasti aggressiivisisempia. Ihmisiä tässä pitää pelätä, huomattavasti enemmän vihamielisiä yksilöitä ihmisissä kuin koirissa.
Ylöjärvellä on ollut hieno syksy lemmikkieläinten suhteen. Ensin joku pöllii toisen mökin pihalta mökin omistajan kissan ja vie sen lopetettavaksi. Sitten marjastajat syövät yhden koiran ja samoihin aikoihin paikalliset eläinsuojelijat pelastavat 80 kissan populaation ja nyt sitten tämä.
Itse paikallisena olen pistänyt jo useamman vuoden merkille, kuinka huono koirakuri täällä on. Ylöjärvellä on upea pururata ja sitä ympäröivät lukuisat metsäpolut. Kuljen niillä itse paljon koirani kanssa ja lähes viikottain tulee irtokoiria vastaan. Ihan käsittämättömän ahdistavaa.
Lisäksi ihmiset antavat kytkettyjen koiriensa juosta pitkässä hihnassa muita lenkkeilijöitä vastaan ja tämäkin ärsyttää minua ihan suunnattomasti. Jos minua tulee joku vastaan (koirallinen tai koiraton kulkija) pyydän heti koirani kulkemaan sivussani ja otan myös hihnan lyhyemmälle. Haluan viestittää jo kauas, että koirani on hallinnassani.
Ei kaikki hyökkäykset tai läheltä piti -tilanteet edes tilastoidu mihinkään, itsekään en mitään juttua amstaffin puremasta nostanut koska kyseessä oli naapuri ja fyysinen vahinko pieni.
Pakko myöntää, että koiranomistajissa on tosi kummallisia tyyppejä, eikä luotto heidän järkevään toimintaansa ole kova. Siksi riskit kasvavat, mitä vaarallisempia rotuja pidetään.
Oma sheltti on 12 v., ja sen elämän aikana on ollut 5 kertaa, jolloin vieras koira on käynyt aggressiivisesti päälle. 3 ekaa olivat kaksi sakemannia ja bordercollie, kaikki vapaana mutta uskoivat vieraan käskytystä. 2 tuoreinta ovat olleet pelottavampia:
Espoolaisella luontopolulla koiran, miehen ja kantorinkassa olevan 1,5 v. kanssa, kun kaksi isoa irti pidettyä mixiä alkoi piirittää aggressiivisesti. Lapsi itkee hysteerisenä, omistajat jossain sadan metrin päässä vähän laiskasti huutelevat perään ja poistuvat paikalta. Koirat lähtivät kun niille huusi tarpeeksi, lapselle jäi koirapelko.
Omassa rappukäytävässä kulman takaa tuli naapurin hento nainen amstaffi edellään, näki koirani ja syöksyi heti päälle. Ihmeen kaupalla ja ei kovin järkevästi ehdin heittäytyä väliin, jolloin koira nappasi kiinni kädestäni koirani sijaan ja toppatakki pelasti (ei tarvittu kuin 2 tikkiä, antibiootit ja jäykkäkouristusrokotus). Naapuri pahoitteli asiaa ja kertoi että koira on hyvin kiltti.
Ei varmaan yllätä että oman koiran kanssa ei voi enää vieraita koiria tavata, ja se saa hysteerisen raivokohtauksen jos bongaa tuon naapurin koiran, jonka kierrämme hyvin kaukaa.
Asun itä-Helsingissä ja täällä näkee metroasemilla ja ostareilla pahimmillaan nisteillä typättyjä cane corsoja, pittejä ja amstaffeja, usein jätetty myös yksinään kaupan eteen. Sakemanni- ja rotikkamixit ei vissiin enää riitä. Ei ole ainoa syy miksi olen muuttamassa pois, mutta ei jää ikävä kuin kauniita lenkkimaastoja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt taas huomaa täällä uhkailevissa kommenteissa (kertomuksissa siitä mitä kantaisi mukana ja mitä tekee tietyille roduille), että ihmiset ovat huomattavasti aggressiivisisempia. Ihmisiä tässä pitää pelätä, huomattavasti enemmän vihamielisiä yksilöitä ihmisissä kuin koirissa.
Kyse on itsepuolustuksesta. Jos koirani tai lapseni päälle käy koira joka ei päästä irti, otan sen hengiltä mikäli vain kykenen. Vaikea kuvitella sen loukkaavan kenenkään oikeustajua. Kaikki hyvin jos pidät koirasi kiinni.
Mikään eläin ei luonnossa käyttäydy kuten pitti tai bulli. Kaikki lopettavat tap pamisen, jos huomaavat kärsivänsä liikaa itse. Miksi? Se on eloonjäämistä, älykkyyttä. Näillä isopäillä ei moista ole, siksi ovat äärimmäisen vaarallisia kaikille eläville. Siksi pilalle jalostetuilla koirilla ei ole mitään paikkaa. Mitkään muut koirarodut ei toimi noin epäloogisesti. Ei ihme, ettei näitä rotuja siedetä. Suomen löyhän politiikan, pienten rangaistusten takia n&stit ja muut saavat pitää koirineen pelon ilmapiiriä yllä. Sillä yhteiskunnan tuilla elävillä tai itsetunto-ongelmaisilla näitä on. Ei koskaan fiksulla ihmisellä. Ei koskaan.