Onko 40-v. keski-ikäinen?
Kommentit (28)
Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 4060. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 4560.
Mä sanoisin
Alle 13 lapsi
13-18 nuori
18-25 nuori aikuinen
25-45 aikuinen
45-65 keski-ikäinen
Yli 65 vanha
Sillä en tiedä onko noilla nimityksillä mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan on, mutta minä en. Näytänkin 25-vuotiaalta.
N40
Sehän on selvä. Iho on kuin persikalla, 25- vuotiaalla sellaisella.
Kyllä nelikymppinen on jo keski-ikäinen. Itse täytän seuraavaksi viisikymmentä, eli jo pitkä pätkä keski-ikää takana.
Ikäkriisejä en ole kokenut ikinä ja olen ollut kovin tyytyväinen elämääni joka on rauhoittunut kummasti. Hämmästyn kyllä välillä peilikuvaani, sillä sieltä takasin tuijottaa nainen jolla kaikennäköisiä luomia, juonteita yms.
Elämähän olisi aivan ihanaa, jollei mieheni olisi alkanut ikäkriiseilemään pahimman kautta (30v yhdessä). Nyt tulevaisuus auki, mutta jatkettava on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nelikymppinen on jo keski-ikäinen. Itse täytän seuraavaksi viisikymmentä, eli jo pitkä pätkä keski-ikää takana.
Ikäkriisejä en ole kokenut ikinä ja olen ollut kovin tyytyväinen elämääni joka on rauhoittunut kummasti. Hämmästyn kyllä välillä peilikuvaani, sillä sieltä takasin tuijottaa nainen jolla kaikennäköisiä luomia, juonteita yms.
Elämähän olisi aivan ihanaa, jollei mieheni olisi alkanut ikäkriiseilemään pahimman kautta (30v yhdessä). Nyt tulevaisuus auki, mutta jatkettava on.
Millaisia ikäriisejä hänellä oli/on?
Mun mielestä siinä 40-60 v on keski-ikäinen. Siinä vaiheessa kun alkaa esivaihdevuodet tai alkavat naisilla ja tukka lähes kaikilla harmaantua, miehillä parta. Sitten on eläkeikäinen tai eläkeläinen, ja vanhus on sitten kun selkeästi alkaa olla näkyä olemuksessa ja liikkumisessa ikä eikä saa toimitettua itsenäisesti enää asioitaan.
Oon 37 ja pidän itteäni jo keski-ikäisenä. Elämäntilannekin tuntuu vaikuttavan, ainakin oman pääni sisällä. Mulla lapset on jos "isoja", vanhin jo yläasteella, enkä enää jaksaisi aloittaa alusta. Nyt keskityn lasten ohella omaan hyvinvointiin, uneen, ruokavalioon, liikuntaan, itsensä toteuttamiseen, parisuhteen hyvinvointiin sekä töiden ja vapaa-ajan balanssiin, kuten myös taloudelliseen vakauteen. Aika keski-ikäisiä juttuja siis! Ja mikä parasta, keski-ikä ei ole mulle enää kirosana vaan siunaus. Miten ihanaa, kun SAA olla keski-ikäinen, rauhallinen, vakaa, varma ja vähän ehkä viisaampikin.
Osin samaa mieltä. 30-vuotiaasta kolmevitoseen on varhaiskeski-ikäinen ja siitä etiäpäin sitten ihan vaan keski-ikäinen. Sitten +50-vuotiaana alkaa olla myöhäiskeski-ikäinen ja +60-vuotiaana eläkeiässä ja/tai ikääntynyt.
Ja ihan sama kuinka ikinuorelta tai voimaantuneelta se oma olo tuntuukaan. Vuodet kuluu vinhaa vauhtia ihan meistä jokaisen kohdalla ja siitä pitää olla vain onnellinen ettei ne ole loppuneet jo aiemmin vaan vanhaksi saa elää.