Onko 40-v. keski-ikäinen?
Kommentit (28)
On se keski-ikäinen.
Mutta koska keski-ikä loppuu? 60v?
Onko sen jälkeen sitten vanhuus?
Moni varmaan on, mutta minä en. Näytänkin 25-vuotiaalta.
N40
2 x 40 = 80.
Suomalaisten keskimääräinen elinajanodote on 82. Keskellä on.
Miesten elinajanodote on 79v., naisten 85v. Kyllä siinä 40 on aikalailla keskellä.
On.
Mutta se, miten itse kokee ikänsä, on jo toinen juttu.
Ap, olet keski-ikäinen, vaikka kuinka yrität mieltää itsesi muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Miesten elinajanodote on 79v., naisten 85v. Kyllä siinä 40 on aikalailla keskellä.
Joillain ihmisillä on kyllä rankkaa, kun tulee teini-ikä ja keski-iän kriisi samaan aikaan.
Olen tyytyväisenä keski-ikäinen. Just sopiva nimitys tähän. En koe enää millään muotoa itseäni nuoreksi. Ajatuskin kauhistuttaa. En myöskään vielä vanhaksi. Olen siis keski-ikäinen.
Itse pidän pyöreistä luvuista ja sanoisin 50-vuotiaan olevan keski-ikäinen kun ottaa huomioon miten monta kymmentä vuotta näillä polvilla on keskimäärin vielä aikaa elää ja miten eliniän ennuste kehittyy. Ihan eri ruokavaliot ja päihdetottumukset 40-vuotialla kuin vaikkapa 80-vuotiailla oli 40 vuotta sitten.
No onhan se. Tosin tässä viikolla ihmetytti kun toimittaja kuvaili vuonna -91 syntynyttä murhaepäiltyä keski-ikäiseksi mieheksi.
Sen ikäinen ei nyt vielä ihan ole vaan keski-ikä alkaa 35 ikävuodesta
On. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä? Se vanha fraasi, että jokainen meistä vanhenee. Nautitaan elämästä joka iässä.
Vierailija kirjoitti:
On se keski-ikäinen.
Mutta koska keski-ikä loppuu? 60v?
Onko sen jälkeen sitten vanhuus?
Keski-ikäinen on jostain hieman vajaasta nelikymppisestä hieman yli kuusikymppiseen. Sen jälkeen on eläkeikäinen (vaikka vielä olisikin työelämässä) tai ikääntynyt.
Vanhuus ja vanhus on hivenen vanhentuneita ilmaisuja ja kuvaileekin lähinnä heitä joiden pärjääminen itsekseen on jo vähän niin ja näin eli enimmäkseen tuollaisia +85-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
On. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä? Se vanha fraasi, että jokainen meistä vanhenee. Nautitaan elämästä joka iässä.
Se on hassua kuinka oma keski-ikäistyminen pitää yrittää kieltää ja selittää kuinka vasta joskus +50-vuotiaana alkaa olla keski-iässä.
Kuitenkin murros/teini-ikään tuleminen on vaan hienoa, samoin täysi-ikäistyminen eikä näitä oikein edes maltettaisi odottaa.
Alle 30-vuotiaat ovat nuoria ja yli 30-vuotiaat keski-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se. Tosin tässä viikolla ihmetytti kun toimittaja kuvaili vuonna -91 syntynyttä murhaepäiltyä keski-ikäiseksi mieheksi.
Sen ikäinen ei nyt vielä ihan ole vaan keski-ikä alkaa 35 ikävuodesta
Ja samaan aikaan toimittajat kuvailee vuonna -85 syntynyttä pääministeriä nuoreksi naiseksi joka haluaa tietenkin vielä bilettää ja elää muutenkin normaalia nuoren naisen elämää..
Keski-ikäisyyttä ei lasketa koko elämän keskeltä, vaan aikuisuuden keskeltä.
Esim 70v(elinajan odote) - 20(aikuisuuden alku) = 50v /2 = 25v +20v = 45v. alkaisi keski-ikä.
Tai sitten aikuisuuden 20v ja vanhuuden 65v keskiväli, joka tulisi siihen 42v.
Eipä sillä laskutavalla kaiketi ole mitään väliä, joka tapauksessa siinä neljänkymmenen jälkeen alkaa.
Ei sen tarvita ilmetä mitenkää mutta fakta on se että 40v-> on keski-ikäinen.