Kerro lapsiperheköyhyydestäsi
Välillä on vaikeaa ymmärtää, mitä se lapsiperheköyhyys on? Mihin ne rahat menevät? Voisitko sinä, köyhä, avata täällä tulojasi ja menojasi, kuinka paljon saat palkkaa+tukea ja kuinka paljon jää käteen kun siitä on maksettu vuokra?
Kelan laskureilla kun laskee, niin käteen jää kuitenkin ihan hyvin. Kiinnostaa, että mistä köyhyys muodostuu.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä nyt suurimman osan kuusta pärjää ruokien suhteen jos miettii mitä ostaa ja valmistaa itse ruokia. Johonkin ne raha aina katoaa; olisi kiva tietää minne?
Eikö teillä hölmöillä kyselijöillä mene rahaa muualle kuin vuokraan ja ruokaan?
Itse kasvoin köyhyydessä ja voin vain sanoa että tein parhaani jotta sama ei toistu
Te olette vastuuttomia ja itsekkäitä, kai te tiesitte mitkä teidän kuukausitulot on ennen lasten saantia. Tietenkin lapset maksaa
Synnyin 1958 perheessäni oli 4 lasta 2 aikuista 6 henkinen perhe. Asuttiin vuokra kämpässä 35 neliötä keittiö ja kamari ulkohuussi, kaivosta vesi, liiteristä puita joilla lämmitettiin kamarin uuni ja keittiössä oli hella. Tässä mökissä ne asuttiin, isäni kävi töissä maataloustyontekija äitini oli kotona hoiti meitä lapsia. Ei ollut harrastuksiin rahaa, emme sitä kyllä osanneet edes kaivata. Mm eidan harrastukset oli kesällä polkupyörällä ajo meillä oli yksi aikuisten pyörä vuorotellen ajeltiin.Talvella laskettiin jonkinlaisella pulkalla mäkeä, taisi olla isän tekemä samoin kuin sukset. Näillä me pärjättiin. Kesällä oli isot kasvimaat äiti viljeli talven varalle kaikki. Perunat, porkkanat, nauriit, kaalit, kukkakaali kaikki mahdollinen. Niitä siten kaikki kesät kasteltiin, kitkettiin syksyllä nostettiin maasta ylös ja kellariin. Tietysti marjastettiin mansikkamaa oli itsellä metsästä mustikat, vadelmat, puolukat. Sienet kerättiin säilöttiin. Kesä ja syksy oli työntäyteinen koulun jälkeen metsään poimimaan metsän antimia. Se oli pakko tehdä. Yhden miehen palkalla ei paljoa osteltu. Äitini osti kangaskaupasta halpoja kankaanpaloja joita jäi kun kangaspakka alkoi olla lopussa. Niistä hän ompeli meille lapsille vaatteet. Takit mekot puserot kutoi pipot ja käsineet. Äitini teki kaiken itse,ilman hänen käteviä käsiään emme olisi pärjänneet. Koulun juhliin äitini ompeli meille kangaskaupan sametista upeat juhlamekot, köyhän kakara sai olla hienoissa vaatteissa. Rahaa tai mitään tukia emme ikinä mistään saaneet. Koulussa jaettiin varattomien lasten perheille tukea vaatteiden ostoa varten. Oli jonkinlainen ostokortti. Vein sen isälleni isä luki lapun ja sanoi vie lappu ja kirjoittamani kirje opettajalle. Tiesin että isäni ei armopaloja halunnut hän oli sitä mieltä että itse on lapset tehnyt ja itse myös ne elättää. Vein kirjeen, ja ostokortin opettajalle. Opettaja luki naama punaisena kirjeen eikä puhunut mitään. Seuraavana vuonna ei meidän perheen lapsille ostikortteja jaettu. Oli suuri häpeä elää yhteiskunnan avuilla. Isäni ja äitini oli ylpeitä siitä että elätti perheensä. Nykyään puhutaan että köyhyys vaikuttaa lapsiin kun jää ulkopuoliseksi mistä kysyn minä. Me oltiin köyhiä en tuntenut silloin enkä aikuisena olevani ulkopuolella mistään. Jokainen meistä löysi oma työnsä jokainen on perustanut perheen kasvattanut lapsensa, jokaisella meistä on ollut omat vastoinkäymiset kaikesta olemme selvinneet. Olemme edelleen se perhe tosin vanhemmat ovat jo tuonpuoleisessa. Me tapaamme säännöllisesti, vanhimmat sisaruksista on jo eläkkeellä. Töitä olemme aina tehneet, milloin mitäkin on tarjolla ollut. Minusta lapsuutemme oli rikas, keksimme itse leikkejä emme tarvinneet siihen kalliita leluja, emmekä harrastuksia. Osallistuimme perheen töihin autoimme vanhempiamme ja varastoimme ruokaa talven varalle se säästi paljon rahaa muuhun. Opimme että ruoka, ja elintaso ei tule istumalla eikä valittamalla sen eteen oli tehtävä töitä
Joo ei se häävi ollut se elintaso mutta ei jäänyt mistään paitsi,kun ei osattu ees kaivata eikä valitettu joka asiasta. Oli hienoja juttuja, kavereita oli naapurustossa lapsia oli paljon. Yksin ei tarvinnut pihalla olla.
Jäikö vielä joku tulo kertomatta?
Eka sanoit eläneesi lasten kanssa asumistuella ja opintotuella. Sitten yhtäkkiä olikin mies ja vielä opintolaina.