Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro lapsiperheköyhyydestäsi

Vierailija
15.10.2022 |

Välillä on vaikeaa ymmärtää, mitä se lapsiperheköyhyys on? Mihin ne rahat menevät? Voisitko sinä, köyhä, avata täällä tulojasi ja menojasi, kuinka paljon saat palkkaa+tukea ja kuinka paljon jää käteen kun siitä on maksettu vuokra?

Kelan laskureilla kun laskee, niin käteen jää kuitenkin ihan hyvin. Kiinnostaa, että mistä köyhyys muodostuu.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvaus 700e, lapsilisät 199e, palkka 800-1000e.

Vierailija
2/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lisätään vielä lapsilisät tähän. Ajatellaan jos kaksi kolme lasta ja niistä saa 200-300€ kk niin kyllähän tuolla rahalla jo ruokaa irtoaa koko perheelle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin lisätään vielä lapsilisät tähän. Ajatellaan jos kaksi kolme lasta ja niistä saa 200-300€ kk niin kyllähän tuolla rahalla jo ruokaa irtoaa koko perheelle...

Ruoka on niin kallista ettei mitenkään 300e riitä.

Vierailija
4/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä nyt suurimman osan kuusta pärjää ruokien suhteen jos miettii mitä ostaa ja valmistaa itse ruokia. Johonkin ne raha aina katoaa; olisi kiva tietää minne? 

Vierailija
5/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä nyt suurimman osan kuusta pärjää ruokien suhteen jos miettii mitä ostaa ja valmistaa itse ruokia. Johonkin ne raha aina katoaa; olisi kiva tietää minne? 

Meniskö ne rahat elämiseen????

Vierailija
6/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääköhän.. Entä, jos on useampi poikalapsi perheessä, osa vaikka teini-ikäisiä, jotka kasvuvaiheessa syövät aikuisen annoksia.

Vierailija
7/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh ja pieni palkka. En saanut asumistukea koska laskivat bruttotulon. Lapsesta yh lapsilisä korotus eli yht 147e. Oli velkaa maksettavana.

Vierailija
8/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kaltaiselle on turha edes yrittää avata köyhyyttä, kun et kuitenkaa ymmärtäisi.

Vierailija
9/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla lapsiperheköyhällä ei ole varaa lasten harrastuksiin, mutta on kyllä varaa syödä ravintoloissa lapsivapaina viikkoina, on varaa ripsien pidennyksiin, on varaa kuntosaliin, kampaajalle ja hiusten pidennyksiin ja nyt hännän huippuna ja kaikkein älyttömimpänä juttuna näin, että hänellä oli ankkahuulet! Aivan käsittämätöntä, että hän on mennyt laittamaan jotain täyteaineita naamaansa vaikka luottotiedotkin on menneet jo aikaa sitten. Että tämmöisiä köyhiä perheenäitejä. Tupakat näytti olevan laukussa. Ei polttanut niitä, mutta siellä oli mukana. Että sellaista köyhyyttä. Eikö se ole 10 euroa aski. En olemitsekään mikään varakas todellakaan, vaan ehkä keskitasoa, mutta en siltikään raaskisi käyttää noin paljon rahaa ulkonäköön. Ja tämä perhe on todellakin rahapulassa jatkuvasti, ei ole varaa esim. maksaa auton vakuutusmaksuja ym. Siksi ihmettelen suuresti, että käyttäkö tämä äiti oikeasti niitä perheen vähäisiä rahoja, silloin kun niitä on, niin tällaisiin pelkästään itseensä meneviin asioihin? Sitten ollaan pulassa perheen perusasioiden ja lasten hankintojen ja harrastusten suhteen.

Vierailija
10/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla lapsiperheköyhällä ei ole varaa lasten harrastuksiin, mutta on kyllä varaa syödä ravintoloissa lapsivapaina viikkoina, on varaa ripsien pidennyksiin, on varaa kuntosaliin, kampaajalle ja hiusten pidennyksiin ja nyt hännän huippuna ja kaikkein älyttömimpänä juttuna näin, että hänellä oli ankkahuulet! Aivan käsittämätöntä, että hän on mennyt laittamaan jotain täyteaineita naamaansa vaikka luottotiedotkin on menneet jo aikaa sitten. Että tämmöisiä köyhiä perheenäitejä. Tupakat näytti olevan laukussa. Ei polttanut niitä, mutta siellä oli mukana. Että sellaista köyhyyttä. Eikö se ole 10 euroa aski. En olemitsekään mikään varakas todellakaan, vaan ehkä keskitasoa, mutta en siltikään raaskisi käyttää noin paljon rahaa ulkonäköön. Ja tämä perhe on todellakin rahapulassa jatkuvasti, ei ole varaa esim. maksaa auton vakuutusmaksuja ym. Siksi ihmettelen suuresti, että käyttäkö tämä äiti oikeasti niitä perheen vähäisiä rahoja, silloin kun niitä on, niin tällaisiin pelkästään itseensä meneviin asioihin? Sitten ollaan pulassa perheen perusasioiden ja lasten hankintojen ja harrastusten suhteen.

Mulla oli niin päin, että lapseni harrastus oli niin kallis, että mihinkään muuhun ei sitten pienipalkkaisena yh:na varaa ollutkaan . Mutta oli sen arvoista. Lapseni on nyt aikuinen ja edelleen ajoittain aina sanoo, että lajin harrastaminen on ollut parhaita juttuja elämässään. Ja juuri oli kuukauden reissussa yhden entisen joukkuekaverinsa kanssa. 

Vierailija
11/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvät tuet. Rahankäyttö on valintoja. Itse olen kolmen lapsen kanssa elänyt asumistuilla ja opintotuella. Varaa oli silti elää. Lapset toki tuolloin pieniä. Kouluikäisiä ollessa rahaa meni enemmän, mutta olin jo töissä silloin.

Vierailija
12/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä köyhyyttä, taloudellista ahdinkoa, ymmärräkään kukaan sellainen, joka sitä ei ole kokenut. Eikä se ymmärrys kirjoittamisella myöskään toiselle tule. Joten ole tyytyväinen, ap, omaan tilanteeseesi nyt. Koska et tiedä etukäteen, milloin on sinun vuorosi miettiä päivästä toiseen selviytymistäsi lastesi kanssa. Kaikki kun voi muuttua nopeastikin.

Vierailija
13/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli niin päin, että lapseni harrastus oli niin kallis, että mihinkään muuhun ei sitten pienipalkkaisena yh:na varaa ollutkaan . Mutta oli sen arvoista. Lapseni on nyt aikuinen ja edelleen ajoittain aina sanoo, että lajin harrastaminen on ollut parhaita juttuja elämässään. Ja juuri oli kuukauden reissussa yhden entisen joukkuekaverinsa kanssa. 

Tää oli hieno! Minä myös sinkkuäidin palkalla kustantanut nyt 12 vuotta pojan kiekkoharrastuksen. En olisi voinut parempaan sijoittaa ! Enemmän on antanut kuin ottanut-meille molemmille. Ja juurikin ne ystävyyssuhteet..niitä ei rahassa mitata.

Vierailija
14/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruoka on niin kallista ettei mitenkään 300e riitä." Se riittää hädin tuskin 8 lapsisen kuukausittaiseen ruokalaskuun.

Vierailija
15/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvät tuet. Rahankäyttö on valintoja. Itse olen kolmen lapsen kanssa elänyt asumistuilla ja opintotuella. Varaa oli silti elää. Lapset toki tuolloin pieniä. Kouluikäisiä ollessa rahaa meni enemmän, mutta olin jo töissä silloin.

Paljon sun nettotulot oli?

Vierailija
16/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan laskureilla?

Vierailija
17/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän riittää ihan perustason matikka. Jos sull on 8 omenaa ja oot yksin , saat syödä akikki ite. Jos sulla on8 omenaa, jotka jaat neljälle, sulle jää kaksi. Tästä se johtuu. Joudut jakamaan tulos monen ihmisen kesken.

Vierailija
18/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli se opintoraha ja laina sekä lapsilisät. Mitä noista tuli jotain 1000€. Lainaa sitten makselin takaisin usean vuoden ajan. Lasten isä asui myös tuolloin kanssamme, mutta hänkin sai opintotukea. Opintotuessa ei tuolloin ollut lapsikorotusta niin kuin nyt. Asumistuki oli sen 80% vuokrasta.

Vierailija
19/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pa

Vierailija kirjoitti:

Ne oli se opintoraha ja laina sekä lapsilisät. Mitä noista tuli jotain 1000€. Lainaa sitten makselin takaisin usean vuoden ajan. Lasten isä asui myös tuolloin kanssamme, mutta hänkin sai opintotukea. Opintotuessa ei tuolloin ollut lapsikorotusta niin kuin nyt. Asumistuki oli sen 80% vuokrasta.

Paljon sulla jäi käteen vuokran jälkeen? Oliko autoa?

Tuossa tonnissa ei tainnut olla miehen tulot mukana.

Vierailija
20/24 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lehteen sä ap teet juttua kertomatta sitä täällä? HS, IS vai MeNaiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi