Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissaharrastus ja näyttely ympyrät

Vuoden sisällä
15.10.2022 |

Kun olen hankkimassa joka tapauksessa rotukissan, niin mietin jos alottaisin kissanäyttely harrastuksen-kin.

Eli, kertokaapa alan harrastajat kissanäyttely harrastuksesta.

Voiko esim. leikattu kissa osallistua ? Paljon kuluu rahaa?
Onko kateutta ilkeyttä kuinka paljon, vai onko kissa porukka yhtä suurta perhettä ??
Mitä muuta haluaisit kertoa, mitä pitäisi huomioida ?
Kissanäyttely slangi on myös ihan hakusessa .

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Eläinharrastajat, etenkin näyttelysellaiset, ovat täydellisyyttä vaativia ja katsovat kaikkia nenänvartta pitkin. Jos someryhmissä sanot tekeväsi niin tai näin niin aina menee väärin.

Vierailija
2/16 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näytä täällä olevan kissaihmisiä.

Ja asian sivusta,

minun näppäimet ei kirjoita väliviivaa. Jokin outo vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele ensin yhdyssanat. Esimerkiksi näyttely-ympyrät kirjoitetaan väliviivalla kahden y-kirjaimen takia.

Niin, niistähän tulee koe ennen kissanäyttelyihin pääsyä. Oletko autisti vai vammainen?

Vierailija
4/16 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei !

Miksi kummassa pitää vain leukailla. Olisin itsekin ollut utelias kuulemaan näyttelyistä.

Minullakin tulee jatkuvasti automaattikirjoituksella outouksia näppäimistä

ja joskus vain ajatuksissaan kirjaimet menee solmuun tai sormet ei pysy ajatusten perässä .

Vierailija
5/16 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/4838135/jos-ottaa-kauniin-rotukissan-ni…

Tämä kun luki, niin taidan hakea kissani ulkomailta.

Vierailija
6/16 |
12.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia maatiaiskissan kanssa näyttelyssä. Mitä tuomarit arvostavat maatiaiskissassa, kun nehän on kaikki omanlaisiaan.

Vierailija
7/16 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia maatiaiskissan kanssa näyttelyssä. Mitä tuomarit arvostavat maatiaiskissassa, kun nehän on kaikki omanlaisiaan.

Olisin myös halunnut kuulla kokemuksia.

Olen kyllä käynyt kissanäyttelyissä, mutten ole kiinnittänyt huomiota maatiaiskissoihin, vaikka heillä oma luokka onkin.

En myöskään tiedä, kuinka näytillä tuomarin edessä käyttäydytään / marssijärjestystä.

Itselläni on rokotettu sirutettu kaunis maatiainen, joka saa minulta ainakin paras kissa palkinnon😚

Vierailija
8/16 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kotikissa luokassa kissa olla sekarotuinen ? Tarkoitan nyt ihan oikeasti kahden rodun jälkeläinen tai maatiaisen ja rotukissan luomus ?

Vierailija
9/16 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt kissanäyttelyissä muutama vuosi sitten.

Sinne mennään pääsääntöisesti aamulla tietyn aikaikkunan puitteissa, ja pois päästään kun järjestäjiltä lupa tulee.

Kastroiduille on omat luokkansa, palkintonsa ja tittelinsä.

Kissoille on häkit, joihin laitetaan itse verhot, makuualustat ja muut. Tai voi laittaa tarkotukseen myytäviä kangashäkkejä.

Kissa viedään omaan aikaansa pöydälle arvosteltavaksi, sen voi kantaa itse tai pyytää tuomarin assistenttia sen tekemään.

Porukkaa on monenlaista, mukavia ja ei niin mukavia, osan kanssa voi tulla hyvinkin ystäviksi (jopa).

Kotikissa-luokasta en osaa sanoa mitään, ei ole mulle ollut ajankohtainen.

Hyvin voisin edelleen kulkea kissan kanssa näyttelyissä, ei vaan oo kissaa jonka kanssa kannattaa.

Vierailija
10/16 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiertänyt kissa- ja koiranäyttelyissä vuosia. Kissapuolella on minusta parempi henki, vaikka siinäkin on parantamisen varaa.

Kotikissaluokkaan en vielä ole osallistunut, mutta sen mitä ehdin, käyn ilolla seuraamassa arvosteluja. Näppituntuma on se, että tuomarit ja harrastajat eivät näitä ns. puolicooneja, -birmoja sun muita puolinorskeja arvosta. Takana lienee pentutehtailun pelko ja toisaalta ehdan maatiaiskissan arvostuksen nostaminen.

Rotukissaluokissa on omansa steriloiduille/ kastroiduille kissoille. Ja hienoja karvakamuja siellä onkin!

Aloittelijalle näyttelyn eteneminen voi tuntua vaikeaselkoiselta, mutta käytännöt on helppo oppia. Nopeiten pääsee juonesta kiinni, jos vaikka sen oman kissan kasvattaja on paikan päällä neuvomassa. Useimmat kasvattajat näin tekevätkin.

Ilkeitä ihmisiä riittää kaikkialle, myös kissanäyttelyihin. Itse olen kokenut, että porukasta suurin osa kuitenkin on mukavaa, eläinrakasta ja kannustavaa sakkia.

Mutta tärkeintä on ottaa huomioon itse kissa. Jos hän on ujo ja pelkää kovasti näyttelyhallin hälinää, ääniä ja hajuja (kyllä, niitä on), niin kannattaa harkita patin kolmen kokeilun jälkeen näyttelyuran jatkamista. Jotkut tottuvat ja ottavat päivän rennosti, jotkut ei koskaan.

Vierailija
11/16 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kissalla olla mitään vikoja ?

Esim jotain terveysongelmia ? Tai ylimääräisiä varpaita ? Tyrä.

Vierailija
12/16 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kissalla olla mitään vikoja ?

Esim jotain terveysongelmia ? Tai ylimääräisiä varpaita ? Tyrä.

Näyttelytettävän kissan tulee olla terve, hyväluonteinen ja standardin mukainen. Tarkat näyttelysäännöt löytyvät https://www.kissaliitto.fi/saannot

Mm. monivarpaisuus on diskausperuste (näyttelyiden tarkoituksena on edistää kissojen terveyttä, samasta syystä myöskään kääpiörotuja ei hyväksytä näytteyihin).

Kotikissoille on oma standardi, jossa olennaista on kissan terveys ja tasapainoinen rakenne. Kotikissaluokassa jonkin muun rodun "rodunmukaisuus" on haitta, ei hyöty, joten esim. rotukissan ja kotikissan sekoitus ei luultavasti pärjää. Itsellä on kotikissa, jonka ulkoasu muistuttaa venäjänsinistä (solakka, harmaa turkki ja vihreät silmät). Kävimme kokeilemassa näyttelyitä mutta emme sijoittuneet koska kissa on liikaa toisen rodun standardin mukainen.

Vierailija
13/16 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan kysyä sen kissan mielipidettä asiasta. Todennäköisesti se kissa mieluummin puuhailisi muita asioita.

Vierailija
14/16 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kissani ilmoittamista kissanäytelyyn, mutta kertokaapa jotka on osallistuneet näyttelyihin.

Kuinka pitkiä aikoja joutuu odottelemaan häkissä ?

Voiko alueelta poistua esim ulkoilemaan,

tekeekö teidän kissanne lautasen kokoiselle hiekkalaatikolle tarpeensa ? 

Lähinnä mietin, jos päivä on pitkä, niin kuinka stressaavaa on kissalle kökköä koko päivä rauta häkissä. 

Ja onhan häkki valmiina näyttelyn järjestäjien puolesta. Saako kissaa pitää sylissä odottelu aikana ?

Vierailija
15/16 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kissoja on kotikissa luokassa ? Löytyykö joka näyttelystä kotikissoja ?

Vierailija
16/16 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaja joskus vei meidän yhtä kissaa.

Pitkät päivät eli haki kissan jo 6.00 ja toi iltapäivällä. Pesu ja kuivaus kesti kolme tuntia. Olen itse liian laiska tuohon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi