Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vähävarainen kerää 72h hätävaran jos tilillä 20e esim?

Vierailija
14.10.2022 |

Helppo varakkaampien on ruokaa ja tarvikkeita säilöä,vaikka kaapit täyteen.

Kommentit (288)

Vierailija
41/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mies joka pitää sinusta huolta.

Vierailija
42/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, 72 tunnin varoiksi ei tarvita mitään ruokaa. Kolme päivää elää hyvin ilmankin. Joskus paastosin viikon ja hyvin meni vaikka kävin töissä samaan aikaan.

Kummallista hysteeristä hössötystä.

Kotivarasta puhuttaessa on kyse jo pidemmistä jaksoista, jolloin tosiaan on hyvä jos kaapissa on makaroneja ja valmiskeittoja edes muutamaksi viikoksi.

Kyllä pienelläkin palkalla voi konttuurinsa täyttää tällaisilla helposti lämmitettävillä ruokavaroilla.

Trangia ja pullo-pari polttonestettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ois vaan 20 € ja jotain kotivaraa pitäis saada niin näkkileipäpaketti ja nuudeleita tarjouksesta ois ne ekat jutut ja naisena tietty myös terveyssiteet/tamponit.

Seuraavasta liksasta sitten jotain säilykkeitä, tonnikala on mulla sellanen joka helposti tulee käytettyä.

Vierailija
44/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vähävarainen ollut kännissä viimeiset pari vuotta jos vasta nyt herää ajattelemaan hätävaraa? 

Vierailija
45/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The_Purge kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The_Purge kirjoitti:

Ei ole  tarkoituskaan että köyhät ja köyhät perheet pärjäävät enää... vähävaraiset ajetaan tarkoituksella ulosottoihin...

Ja kuten totesin aiemmin niin mm. valtaviin katteiden nostoihin ei ole lainkaan puututtu hallinnollisesti ja corporaatiot vievät kaiken mitä saavat… tätä tuetaan hallinnon avustuksella lisäämällä tukia joilla maksetaan corporaatioiden asettamat katteet ja veronmaksajat maksavat tämän kaiken, ei ole olemassa ilmaista rahaa joka syötetään näille corporaatioille… eli tässä ei ole kyse yksittäisistä ihmisistä vaan ahneista yrityksistä joita hallinto tukee kaikin tavoin... tämä on kaikkien ongelmien syy ja syy mm. maksuvaikeuksiin joita yksittäisillä ihmisillä on ja tulee olemaan tästä lähtien...

Ihan itse äänestetään lobbarit johtoon ja käytetään näiden ahneiden "corporaatioiden" tuotteita. Toki mainonta on aivopesua ja sillä on vaikutus, mutta itse valitsemme tämän tien.

Tarvittaisiin joku kertomaan vaihtoehtoisesta tavasta toimia ja sivistämään "kuluttajaa" kuluttamaan vähemmän ja lopettamaan turha kulutus.

Itsekkin osoitin sormella isoja yrityksiä pitkän aikaa ennen kuin ymmärsin että voin vaikuttaa omalla tekemisellä asioihin.

Olet osaltaan oikeassa olen samaa mieltä olemme ajautuneet tähän tilanteeseen mm. ostotottumuksilla... mutta nyt näkisin tilanteen niin että katteiden nosto on riistäytynyt aivan käsistä jolloin tarvitaan jo hallinnollisia toimenpiteitä asialle mutta niitä ei tulla tekemään koska hallinnon ja corporaatioiden hyvä-veli-sisko-kerhot estävät sen ja pieni rikkaiden ryhmä hymyilee ja jatkaa ahnetta rahastustaan...

Tilanne korjautuu itsestään kun omavaraisuus alkaa olemaan houkuttelevampaa kuin työssäkäynti, jolloin kulutus putoaa ja yritykset joutuvat kalastelemaan asiakkaita uusin keinoin.

Myös säätelyä kulutukseen tehdään, esimerkiksi palstalla keskusteltu kertakäyttömuodin kielto on yksi keino.

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta ratkaisusta vähän eri mieltä.

Vierailija
46/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin jo keväällä. Ei muutenkaan jaksa kerralla raahata niin paljon.

Sulla taitaa olla iso perhe? Näin kun kahdestaan asustellaan jaksan kyllä kolmen päivän safkat ja juomat tuoda kotiin kerralla. Teen niin 3 tai 4 krt viikossa.

Vierailija
47/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki mies joka pitää sinusta huolta.

Et suunnannut sanojasi varmaankaan minulle, mutta minulla on onnekseni ihana mies, joka pitää huolta ja josta minä pidän huolta, mutta minä olen se joka osaa ajatella ruokapuolen hätävaran ylläpidon. Mies taas osaa hoitaa kaikki tarvikkeisiin liittyvät asiat ja taloudelliset asiat. Näitä tietenkin pohditaan yhdessä ja ruokakaupassa asioidessa katsotaan kummankin näkökulmasta mitä tarvitaan.

Vierailija
48/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pidemmän ajan varautumista fundeeraten: esim. Calvon sardiinifileet oliiviöljyssä. Saa sekä kalan, että oliiviöljyn.

Sama vaikka papusäilykkeissä, saa itse pavut, ja myös säilytysveden, jota voi käyttää keitoissa, liemissäjne.

Vierailija
49/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaraksi voi hankkia myös pari pullollista punaviiniä, niin poikkeusoloissa on huomattavasti mukavampaa.

Köyhempi voi laittaa kotiviinin porisemaan.

Vierailija
50/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puolen kuution säkki Tokmannilta ostettuja korppuja. Pelkästään tuolla säkillä pysyy hengissä useamman viikon.

Vierailija
51/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pitäs meidän perheelle kantaa n. 50 lirtaa pelkästään juomavettä sille 72 tunnille. Mihin ihmeeseen nekin säilöö ja missä välissä jaksan kantaa tollasta määrää kotiin? Pitäs jo ikuisuus ravata pelkkää vettä hakemassa jos 5 litraakin kantas kerralla, mutta kannan jo päivittäisiä maitoja ja mehuja sen 12-15 litraa viikossa.

Tänään kyllä roudasin paljon vissyä kotiin, mutta nekin menee kun töissä juon niitä. En siellä fyysisessä työssä pelkällä hanavedellä pärjää.

Vierailija
52/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin aiemmin kun pitäisi olla esim.vettä ostettuna..mikä tiukassa rahatilanteessa tuntuu vaikealta, että ostaisin jonkun asian mitä oikeesti tarvitsen sijaan jotain mille ei akuutti tarve. Esim. tuo vesi, joku keitin olisi hyvä olla millä kokata jos ei sähköjä, joditabletteja ja muitakin lääkkeitä pitäisi olla..ehkä makuupussit kaikille..mistä noihin saisi sitä ylimääräistä rahaa..meiltä löytyy aina sitä puurohiutaletta ja säilykkeitä yms kaapista, mutta noita mitkä ei arjessa kulu niin en haluaisi käyttää niihin vähiä rahoja. Käteistäkin pitäs nostaa🙈

Vierailija
53/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävarainen, kuten minä, nostaa vain 10 e kerralla automaatista hätävarakassaan, ettei tili tyhjene liikaa kerralla. Kun taas on varaa, voi nostaa lisää.

Kotivaraan vähävarainen hankkii Kmenu ym. halpamerkkituotteita aina silloijn tällöin normaaliostosten lisänä, kuten hernekeittoa (n. 1 e), tonnikalaa (n. 1 e), makaroonia 400g (n. 50 snt) jne. sekä sesongissa olevia kasviksia, jolloin ne ovat halvempia.

Olen tehnyt pieniä hankintoja pitkin vuotta esim. talven varalle. Sillä tavalla ei yhteen kuukauteen kerry liikaa ostettavaa.

Köyhän on siis suunniteltava pitkäkantoisesti asioita ja oltava saldostaan tarkka ja ajan tasalla. Muuten voi tulla liian iso kertarysäys, johon ei olekaan varaa. Kehotan hakemaan toimeentulotukea tai apua sukulaisilta, jos et enää ehdi kokoamaan kotivaraa. Mutta kuten hintaesimerkeistäni huomaat, osa ruoista ei ole mitään hintavia. On myös itse tehtävä ruoat, ja suht yksinkertaisia perusruokia. Valmisruoat ja herkut pitää unohtaa, jos meinaa vähävaraisena selvitä ja syödä. Viikonloppuisin voi olla varaa vähän herkutteluunkin, jos on osannut elää säästeliäästi viikolla.

Vierailija
54/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hätävara vartalossa. Sillä pärjää 2-3 päivää.

Vierailija
55/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt.Olen köyhä eläkelläinen ja rahat menee vuokraan,sähköön(saa nähdä miten isoiksi sähkölaskut suurenee),vakuutuksiin, kotisairaanhoitoon ja lääkkeisiin.Saa kyllä tosi tarkkaan miettiä mitä ostaa ja sit kun on vielä kaikenlaisia allergioita ja paksusuolen oireyhtymä johon ei syödä ihan mitä tahaansa.Näin ollen joutuu ostamaan kalliimpaa ruokaa kuin mitä ostaisin ilman näitä vaivoja.Täytyy ostaa gluteenittomia makaroneja, kaurahiutaleita ja näkkileipää useampia pusseja kun saan seuraavan eläkkeen mut se on sit pois jostain muusta.Ei tässä pysty matkustelemaan muualle kuin kauppaan.Sinnekkin on mentävä inva-taksilla kun olen liikuntarajoitteinen.Onneksi niihin kyyteihin saan avustuksen kaupungilta joten oma osuus jää ihan kohtuulliseksi.Täytyy vaan toivoa ettei joutuisi sairaalaan kun sitten on taas raha-asiat ihan sekaisin pitkän aikaa.Kaksi vuotta sitten jouduin olemaan vuoden aikana kaksi kertaa sairaalassa(yhteensä reilu 5 kuukautta)niin kyllä se veti rahat tosi tiukalle vaikka sainkin jonkin verran avustuksia.Minä olen varmaan huono raha-asioissa kun en saa rahaa säästettyä vaan kaikki menee elämiseen.Huvituksiin ei ole rahaa.Tietokone ja televisio ovat tärkeitä.Toivottavasti eivät mene rikki.Tietokoneella saan hoidettua asioitani joka helpottaa tosi paljon.Tällaista se on nykyisin tämä eläkelläisen elämä.Moni ei varmaan usko mutta totta tämä on minun kohdalla ja tiedän muutamia muitakin joilla on vastaava tilanne.

Vierailija
56/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä sais kyllä olla aikamoiset kaapit, jos pidettäisiin isompaakin hätävaraa. Iso perhe syö paljon pelkästään päivän aikana, mutta kyllä nyt jokaisella pitäisi pariksi kolmeksi päiväksi olla ruokaa kotona. Ei kai nyt kukaan joka päivä käy kaupassa?

Vierailija
57/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat sillä 20€ hernekeittoa varastoon.

Vierailija
58/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin osamaksulla.

Vierailija
59/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamalla kryptoinin. Voitoilla voi sitten käydä joka ilta ravintoloissa.

Vierailija
60/288 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole pakastinta, niin kuivaruokia. Jokaisen viikon kauppaostoksen yhteydessä yksi ylimääräinen ostos (1 lihapullapurkki, 1 hernekeittopurkki, pastapussi jossa kastikejauhe mukana tai puurohiutalepaketti). Itselläni vaellusruoista pieni kuivaruokavarasto, josta riittää kahdelle viikoksikin jos on tarvis. Eikä tosiaan osteta yhdessä rytkyssä kaikkea. Yksi ostos kerrallaan. 

Missä ne keitetään ilman sähköä? Pitäisi olla esim. Kuivahedelmiä, pähkinöitä, näkkileipää, säilykkeitä joita voi syödä ilman lämmitystä jne.

Esim. Hernekeitto on älyttömän hyvää kun ottaa sen purkista kokonaisena ja siivuttaa ruisleivän päälle. On ollut metsäretkellä tämmöiset eväät. Vaikka olisi sen voinut tulilla keittää sopaksikin. Ei tarvi kotona sähköä keittämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi