Miksi biologinen eikä adoptoitu lapsi?
Kun on niin paljon lapsia ilman hyvää kotia, niin miksi edelleen lähes jokainen pariskunta kuitenkin ensisijaisesti haluaa biologisia lapsia? Onko jonkun muun synnyttämä lapsi vähempiarvoinen?
Kommentit (41)
a maitoa. Siis tietty pitäis sitten ihan vastasyntynyt saada.
Vierailija:
Kun on niin paljon lapsia ilman hyvää kotia, niin miksi edelleen lähes jokainen pariskunta kuitenkin ensisijaisesti haluaa biologisia lapsia? Onko jonkun muun synnyttämä lapsi vähempiarvoinen?
biologisessa lapsessa säästettiin kondomin hinta, adoptiossa ois menny tuhansia euroja, ennekuin lapsi ois ollu kotona.
En ole syyllistämässä ketään, ihmettelen vaan itsekseni, miten niin harvat muut päätyvät samaan. Itsellänikin kun on siis pitkään ollut halu saada lapsi, mutta biologisuudella ei ole ollut väliä.
Ei tarvitse selitellä kaikkea mahdollista eri viranomaisille.
Lisäksi adoptiolapsen sopeutumiseen liittyy useimmiten omat ongelmansa. Erityisesti silloin, kun lasta ei voi adoptoida ihan vauvana, vaan hänellä on jo mahdollisesti traumaattisia kokemuksia takanaan ennen adoptiota. Myös se, että adoptoitu lapsi yleensä poikkeaa selvästi ulkonäöltään perussuomalaisista, aiheuttaa lapsen elämässä omat ongelmansa. Vanhempana sitä on aika epäileväinen sen suhteen, onko tarpeeksi taitava auttamaan lasta kaikissa näissä ongelmissa.
Ja vaikka maailmassa on kyllä paljon lapsia, jotka tarvitsisivat vanhemman, adoptiot eivät kuitenkaan toimi kauhean tehokkaasti. Ainakin Suomessa on monin paikoin pitkät jonot adoptioneuvontaan. Jos lähtisin hakemaan adoptiolasta, vaikka voin hyvin saada biologisenkin, joutuisi joku sellainen, jolla adoptio on ainoa mahdollisuus lapsen saamiseen jonossa minun taakseni ja hänen jonotusaikansa pitenisi minun toimintani takia. En pitäisi sitä kovin reiluna.
Henk koht voisin kyllä adoptoida, en näe sitä mitenkään kummallisena asiana. Minulla on adoptoitu veli ja meille hän on aina ollut ihan samallainen sisarus kuin biologisetkin ja vanhemmille varmasti OMA lapsi. Itseasiassa äitini on jälkeenpäin sanonut että hänen olisi varmaan pitänyt hankkia kaikki lapset adoptoimalla, koska ei ole ikinä pitänyt raskaana olemisesta, synnyttämisestä tai ihan vauva-ajasta ;)
Kun meille lapsenhankinta tuli ajankohtaiseksi tuntui kuitenkin luontevalta kokeilla biologista tietä. Olin haluakas myös kokemaan raskauden ja imetyksen (synnyttämisestä ei niin väliä). Kuinka ollakaan molemmat lapsemme saivat alkunsa muutaman kuukauden yrityksestä, joten varmasti tämä oli meille se " helpompi" tapa. En kuitenkaan sano että adoptio olisi pois suljettu asia, ehkä vielä joskus...
eikä sitä tarvitse selitellä jokaiselle.
Se saatiin paljon helpommin ja nopeammin. Ja takuuvarmasti vastasyntynyt.
tunnemme kolme perhettä, joissa adoptoitu lapsi, ja kaikilla näillä lapsilla on ilmennyt jokin vamma tai sairaus josta ei adoptoidessa ollut tietoa. Työlästä on myös elämä lapsen kanssa, joka oireilee historiaansa.
kuin biologisia.
Prosessi on työläs, mutta palkitseva.
koska emme osaa käyttää ehkäisyä :) Eikä ollut niin välikskään. Kiva vaan kun tulee lapsia.
Olen kyllä miettinyt vuosia adoptoimista ja varmaan näiden kahden jälkeen, jos lisää lapsia hingumme niin adoptoimalla sitten. Lähinnä pitäisi olla tarpeeksi varakas, jotta voisi suurperheeksi ryhtyä. Olen tosin miettinyt nykyään enenevissä määrin lastensuojelulasten tukemista esim. ryhtymällä sijaisperheeksi. Toivottavasti miedän perheestä tulee vielä joskus iso johon kaikki lapset on tervetulleita.
...ja silloin on mukana odotuksessa, syntymässä, imetyksessä ja ensihetkessä.
Mutta eipä siinä, kyllä minäkin tahtoisin adoptoida lapsen/lapsia... Se vaan todellakin on paljon kalliinpi ja mahdollisesti työläämpi prosessi mikäli hedelmöityminen on pariskunnalle mahdollista.
Mutta arvostan adoptiovanhempia erittäin suuresti.
Toki yksittäisen lapse asema paranee aina adoptoimalla, sitä ei voi kieltää. orpojen adoptoiminen on eettistä.
Suomalaiset haluavat päästä halvemmalla ja siksi pienet kädet Kiinassa ja muualla tekevät meistä monen vaatteet. Eikä paranna kyseisten maiden politiikkaa.
Jos joku vanhempi hylkää lapsensa on hänen lapsekseen ottaminen eettistä. Jokaisella lapsella on oltava oikeus hyvään elämään. Sitä lasten oikeutta on turha yrittää kieltää.
Ei adoptio ole mikään ratkaisu maailmanlasten kurjaan tilanteeseen. Se on vain laastaria avohaavaan, mutta juuri sille lapselle ja hänen " uusille" vanhemmilleen ehkä elämän tärkein ratkaisu.
Mielestäni adoptio on eettistä. uskon, että lapsella on parempi pienemmässä kodissa turvallisten aikuisten seurassa kuin köyhien maiden isoissa orpokodeissa vaihtuvine hoitajineen. Ei yksittäisen lapsen adoptoiminen tietenkään paranna köyhien maiden tilannetta, mutta voihan adoptoinnin lisäksi auttaa maata muutenkin.
Mielestäni myös ei tarvitse miettiä tilanteen " reiluutta" muille adoptiolasta haluaville, jos haluaa adoptoida, vaikka voisi saada biologisenkin lapsen. Lapsen tarpeestahan siinä pitää lähteä.
-ap
mutta on uskomatonta miten nuoria painostetaan adoptioon. Hänen kohdalla läheltä piti.
Useimmille se on kovan paineen alla tehty päätos jota kovin katkerasti kadutaan.
Sen takia en adoptoisi. On muitakin tapoja auttaa.
Adoptiossa halutaan terve vastasynyt valkoinen vauva. Ilman sukulais suhteita. Menkoon äiti helvettiin. Mua härnää tuo äiti helvettiin kohta.
Lapsia ei tehtaassa tehdä ja he syntyvät sukuun.
Ilman sitä meitä ihmisiä ei olisi ollenkaan. Ap:lla ei taida olla omia lapsia.