Saatiin lapset nuorena ja nyt sisarukset yrittävät saada meitä hoitamaan omia lapsiaan
Saatiin tosiaan lapset nuoremmalla iällä, reilu parikymppisinä. Nyt lapset ovat jo isoja koululaisia. Vuodet olleet välillä rankkoja, kun ollut kolme pientä lasta, mies reissutyössä ja itselläkin vaativa asiantuntijatyö. Nyt onkin mukavaa, kun aikaa jää viimein enemmän latautumiseen ja omiin harrastuksiin.
Nyt oma sisarukseni ja miehen sisarus alkaneet saamaan lapsia. Kevyesti ja vitsaillen lähteneet jo vauvaikäisistä vihjailemaan, että kohta voisi Maija-täti ja Matti-setä ottaa pikkuisen hoitoon. Ja vaikuttaa, että lasten vähän kasvaessa vihjailu vaan kiihtyy.
Anteeksi vaan, mutta ei olla ottamassa. En ensinäkään tykkää hoitaa lapsia (pl.omat) ja tarvitsemme vielä "toipumisaikaa" omien lasten pikkulapsiajan jäljiltä. Lapsenlapsia varmasti sitten jaksetaan hoitaa, kun aika on. Eivätkä muuten aiemmin hoitaneet meidän lapsiamme, jos joku sitä miettii.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Miksi pitää asennoitua noin negatiivisesti?
Kyllä moni haluaa ihan mielellään hoitaa ainakin silloin tällöin sisarustensa lapsia. He on kuitenkin tosi läheistä sukua ja uusia tyyppejä, keihin voi tutustua. Vaikkei niin tykkäisikään hoitaa lapsia työkseen, niin sisarusten lapset on kuitenkin vähän eri juttu. No, ainakin useimmille.
Kun ei vaan jaksa. Jonkun ehkä eskari-ikäisen tai isomman voisin jo ottaa, mutta en vauvaa tai pientä leikki-ikäistä. Aina tuntunut vaivaannuttavalta, kun on ollut jotain leikkitreffejäkin ja joutuu vahtimaan vieraampaa lasta. Tunti-pari tuollaista mennyt, että oma lapsi saanut leikkiseuraa.
Ap
Mikä sun pointti nyt oli tehdä tämmöinen juttu? Jos et jaksa hoitaa muiden muksuja niin miksi et sano sitä?? Ja miten sun ammatti liittyy tähän? Meinaatko ettei muissa ammateissa väsy?
Vierailija kirjoitti:
Otettiinko sun lapsia hoitoon kun he olivat pieniä?
Oma äitini hoisi sen 1-2 kertaa vuodessa. Sisarukset eivät hoitaneet, koska eivät olleet tottuneet lapsiin ja osanneet mielestään.
Ap
Vertaistukea lähinnä hain. Mutta näyttää menevän provohuuteluksi ja agressiiviseksi läyhäämiseksi, joten jääkööt tähän. Mukavaa viikonloppua!
Ap
Musta kyllä tuntuu oudolta, että ette edes kummilasta ota hoitoon. Eihän sitä tarvitsisi usein tehdä tai mitään pikkutaaperoa, mutta esim. päivä kerran vuodessa leikki-ikäisestä eteenpäin. Eikä ole pakko sitäkään, mutta miksi olette ruvenneet kummeiksi, jos se tuntuu niin vastenmieliseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini hoisi sen 1-2 kertaa vuodessa. Sisarukset eivät hoitaneet, koska eivät olleet tottuneet lapsiin ja osanneet mielestään.
Ap
Ei ole minunkaan sisarukset hoitaneet. Toisen kanssa en ole väleissä. Mun vanhemmat ovat hoitaneet 2-4 krt kuukaudessa. Appivanhempia ei ole ollut. Ovat kuolleet 90-luvulla.
Omilla sisaruksillani ei ole lapsia, kuten ei itsellänikään, mutta voisin heidän lapsiaan joskus hoitaa, jos mulla ei olisi omia TAI hoitaisivat vastavuoroisesti minun lapsiani.
Ap:n tilanteessa en ottaisi lapsia hoitoon kuin ihan äärimmäisessä hädässä. Miksi auttaisin ihmisiä, jotka eivät ole auttaneet minua, kun itsellänikin on lapset vielä kotona? Se on näissä jutuissa niin, että sitä saa, mitä tilaa. Sisarukset olisivat aikanaan hyvin voineet jeesiä ap:aa, kun itsellään ei vielä ollut lapsia, mutteivat niin tehneet. Miksi ap:n, jolla omat lapset ja muu elämä hoidettavana, nyt pitäisi heitä auttaa?
Sitten et ota. Ei se ole sen vaikeampaa. Meillä omat lapset isoja ja otan muelellään veljeni kolme alle kouluikäistä yökylään muutaman kerran vuodessa. Nytkin tarjouduin syyslomalla ja ovat meillä ma-ke.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen agressiivisia kommentteja. Ja osataan kyllä kieltäytyä, ei ole ongelma. Kunhan avauduin.
Ap
Ehkä agressiota aiheuttaa sun tyyli tuoda asia esille. "yrittävät saada meitä hoitamaan omia lapsiaan". No ei tekstisi perusteella yritä, jotain kevyttä vihjailua heittelevät joka ei mun silmiin kuulosta ollenkaan miltää rasittavalta yrittämiseltä. Sitten nuo ammatit, miksi ne piti mainita? Kaikki jotka kulkee kokopäivähommissa töissä ovat enempi tai vähempi väsyneitä lasten ollessa pieniä.
Eli jotenkin sun aloitus oli "ontto" vailla oikeastaan mitään järkevää. Näin minä koen. Kun kerran pystyt yksinkertaisesti kertomaan sisaruksille ettet ikinä ota hoitoon, tai korkeintaan isompana vähäksi aikaa. Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen agressiivisia kommentteja. Ja osataan kyllä kieltäytyä, ei ole ongelma. Kunhan avauduin.
Ap
Älä avaudu, kiitos!
En nyt tiedä onko sama asia, mutta miehen sisko yrittää jatkuvasti työntää lapsiaan meille ja muille sukulaisille hoitoon. Molemmat lapset olleet vahinkoja ja jäänyt kuherrusvaihe miehensä kanssa ilmeisesti elämättä. Parikuisesta olleet jo mummoilla, mutta kun pari kertaa kuussa ei heille riitä niin pitäisi meidänkin hoitaa. Olen töräyttänyt suoraan, etten oikein jaksa hoitaa enää pieniä, että kysypä veljeltäsi. Ei ole toistaiseksi kysynyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hoisi?
Vierailija kirjoitti:
Vertaistukea lähinnä hain. Mutta näyttää menevän provohuuteluksi ja agressiiviseksi läyhäämiseksi, joten jääkööt tähän. Mukavaa viikonloppua!
Ap
Ihan asiallisesti kysyn että mitä tukea sä tarvit, mihin? Kun sun ei tarvi ottaa niitä lapsia hoitoon. Ilman ivaa kysyn mikä tässä on ongelma johon haluat vertaisTUKEA?
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut aikuisille lapsille jo ennen lapsi hankkimista, että tämä mummo ei ole lastenhoitaja. Piste. Olen 4 lasta hoitanut ja osuuteni ilman apuja tehnyt. Rakastan lapsia, mutta myös itseäni.
Järkyttävää puhetta omille lapsille. Miksi niitä silloin alunperin piti hankkia, jos kiinnostus lasten auttamiseen on noin olematonta.
Vierailija kirjoitti:
Musta kyllä tuntuu oudolta, että ette edes kummilasta ota hoitoon. Eihän sitä tarvitsisi usein tehdä tai mitään pikkutaaperoa, mutta esim. päivä kerran vuodessa leikki-ikäisestä eteenpäin. Eikä ole pakko sitäkään, mutta miksi olette ruvenneet kummeiksi, jos se tuntuu niin vastenmieliseltä?
Tyttäreni on veljensä lasten kummi, (juu kaikkien, kun itse toivoi niin) hän hoitaa monta kertaa vuodessa veljensä pieniä muksuja, joita 4, vie mökilleen/kotiinsa yökylään, käy metsäretkillä, lisäksi järjestää meidän koko poppoolle kaikkea kivaa, hänen ovat lapsensa on jo parikymppisiä. Ja on vaativa asiantuntijatyö, johtaa nimittäin omaa isoa firmaansa.
Hoitakoon kaikki itse kakaransa eikä tuupata niitä muille. Minä en ymmärrä niitä jotka väkisin tuuppaavat niitä toisille ja miksi niitä sitten piti tehtailla 😫
Vaativa asiantuntijatyö, tulihan se taas sieltä. Miksi näissä ei ikinä ole vaikka rekkakuski isää ja tehdastyöäitiä. Olisi vähän vaihtelua.
Me olemme lapsettomia ja meille ei työnnetä lapsia hoitoon niin että hoitakoon ne itse jotka ovat lapsia halunneet. Meillä ei ole mitään velvollisuuksia hoidella toisten lapsia.
Hoidamme ja huolehdimme vain omat ikääntyneet vanhempamme ja se on velvollisuutemme.
Palstahullu vauhdissa. Ja taas on asiantuntija työssä. Ai, vauvapalstalla vai?
Minä kyllä ymmärrän ap: ta hyvin. En jaksaisi hoitaa muiden lapsia ainakaan paria tuntia kauempaa. Omat koulussa jo, mutta nyt kun elämä helpottanut siltä osin itsellä, oma aika on kullanarvoista.