Orpon kiljumiskommentti hyvä esimerkki siitä millaista monilla työpaikoilla edelleen on
Ja tuo tuontyylinen kommentointi on juuri sellaista, jota on vaikea naisena nostaa esille tai viedä asiaa eteenpäin, niin lievä heitto sinällänsä mutta tuo erinomaisen hyvin esille sen mitä monet miehet edelleen ovat naisista mieltä.
Kommentit (31)
Juurikin näin
Naiset pakkaa kiljumaan, niin kotona, kuin myös puutarhassa
Ja varsinkin töissä
Minulle on kyllä paljon useammin naiset alkaneet työpaikalla räyhätä ja huutaa kuin miehet. Ja olen itse nainen.
Nyt tulee alapeukkuja, mutta vaikka termi kiljuminen ei ehkä ollut tässä yhteydessä asiallinen sanavalinta Orpolta, niin jos olette seuranneet noita paneelikeskusteluja, joihin Marin ja Saarikko osallistuvat, niin kummallakin on ikävä tapa alkaa puhumaan hyvin voimallisesti ja katkeattomalla puhevirralla vastapuolen keskustelijan päälle vielä tämän puheenvuoron aikanakin. Ja vaikka itse nainen olenkin, niin tämä on valitettavasti yleisemmin naisilla (ei kaikilla) esiintyvä tapa yrittää hallita keskustelua siinä kohden, kun vasta-argumentit alkavat loppua eikä "haluta" oikeasti kohdata sitä toista keskustelijaa ja hänen näkemyksiään.
Joo naiset vain nalkuttaa ja kiljuu. Muistan kun teini-ikäisenä odottelin Seppälän näyteikkunan edessä kaverini kanssa hänen äitiään. Paikalle tuli jokin kuusikymppinen ukko huitomaan, että kokoontuminen kielletty, täällä ei mitään akkojen torikokouksia pidetä. Oltiin jotain 14 vuotiaita. Siis kun asenne on ollut aikojen alusta tämä. Miehet sitten pelkää ihan hitosti että naisten ääni kuuluu ja me verkostoidutaan, pitää heti olla dissaamassa ja hajottamassa jos vähänkin näkee jotain minkä kokevat uhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee alapeukkuja, mutta vaikka termi kiljuminen ei ehkä ollut tässä yhteydessä asiallinen sanavalinta Orpolta, niin jos olette seuranneet noita paneelikeskusteluja, joihin Marin ja Saarikko osallistuvat, niin kummallakin on ikävä tapa alkaa puhumaan hyvin voimallisesti ja katkeattomalla puhevirralla vastapuolen keskustelijan päälle vielä tämän puheenvuoron aikanakin. Ja vaikka itse nainen olenkin, niin tämä on valitettavasti yleisemmin naisilla (ei kaikilla) esiintyvä tapa yrittää hallita keskustelua siinä kohden, kun vasta-argumentit alkavat loppua eikä "haluta" oikeasti kohdata sitä toista keskustelijaa ja hänen näkemyksiään.
Olen kyllä samaa mieltä, enkä pidä varsinkaan Saarikosta yhtään, mutta tuo kommentti kiljumisesta, kun nainen rupeaa hankalaksi, osoittaa vaan keinoa haluta painaa alas ja osoittaa olevansa jotenkin parempi kuin nainen. Mikähän olisi ollut vastaava kommentti miehille "kiljumisesta"? Koska kiljuminenhan tarkoittaa minun mielestä huutoa ilman sanoja, kun säikähtää, pelottaaa jne. Ap
Jos Orpo olisi miettinyt etukäteen argumentit paremmin, niin hänelle ei olisi tullut ongelmaa, mutta nyt antoi aivan liikaa mahdollisuuksia vastapuolelle iskeä takaisin.
Hän ei ollut kovin hyvin valmistautunut, siitä ei pääse mihinkään.
Oli sitten noista itse asioista ihan mitä mieltä hyvänsä.
Äänestäjät päättävät, kuka kiljuu. Hyvä keskustelunavaus Orpolta.
Marinin tyly ja kolea puhetyyli on puistattavaa. Hän puhuu kuin papukaija toistaen jo sanomaansa. Ei kovin älykästä. Pisteet Petterille.
Vierailija kirjoitti:
Marinin tyly ja kolea puhetyyli on puistattavaa. Hän puhuu kuin papukaija toistaen jo sanomaansa. Ei kovin älykästä. Pisteet Petterille.
Väkivalta esimerkiksi keskustelupalstoilla johtaa siihen, että johtajiksi tulee tällaisia persoonia. Erityisesti, jos edustaa pehmeitä arvoja.
Eihän tämä eroa mitenkään siitä, kun että naisten mielestä miehet "manspleinaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä, enkä pidä varsinkaan Saarikosta yhtään, mutta tuo kommentti kiljumisesta, kun nainen rupeaa hankalaksi, osoittaa vaan keinoa haluta painaa alas ja osoittaa olevansa jotenkin parempi kuin nainen. Mikähän olisi ollut vastaava kommentti miehille "kiljumisesta"? Koska kiljuminenhan tarkoittaa minun mielestä huutoa ilman sanoja, kun säikähtää, pelottaaa jne. Ap
Miesten osalla ehkä ensimmäiseksi tulee mieleen räyhääminen vastaavana asiattoman keskustelutyylin terminä? Ja kyllä, tuo kiljuminen oli kyllä Orpolta armottoman huono sanavalinta, vaikka luulenkin että tarkoitti ihan muuta eikä välttämättä kyse ollut tarkoituksellisesti misogyynisesta heitosta. Poliitikon pitäisi kuitenkin olla aika varovainen ja diplomaattinen sanoissaan varsinkin vaalien alla.. Olettaen siis, että ei edusta ihan kaikista populistisinta puoluekantaa ja sielläkin tiettyä äärilaitaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä eroa mitenkään siitä, kun että naisten mielestä miehet "manspleinaa".
ei eroa mitenkään
Ja taas on nainen alistettu...
Get over it.
Vierailija kirjoitti:
Jos Orpo olisi miettinyt etukäteen argumentit paremmin, niin hänelle ei olisi tullut ongelmaa, mutta nyt antoi aivan liikaa mahdollisuuksia vastapuolelle iskeä takaisin.
Hän ei ollut kovin hyvin valmistautunut, siitä ei pääse mihinkään.
Oli sitten noista itse asioista ihan mitä mieltä hyvänsä.
Ei ollut valmistautunut tarpeeksi hyvin. Mutta silti Marinin sekaan huuto oli epäsivistynyttä ja amatöörimäistä. Saarikko ottamassa mallia ja säestämässä.
Onko se nyt ihan oikeasti väittänyt kiljuvien naisten jyräävän hänet alleen?
Missä tilanteissa näin tapahtuu? Missä hän on näin kommentoinut?
No, jos edustajatyöhön liittyy, niin asiaton kommentti.
Jos vaikka perheessään jää alakynteen naisten kiljuessa ympärillä, niin se on sitten heidän oma asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Marin on asiallinen, mutta silloin kun nainen on asiallinen, niin hän on tyly. Kun mies on asiallinen, hän on asiallinen ja varmaa johtaja-ainesta. Olen kokenut tämän saman niin monta kertaa ihan työelämässäkin. Sitten jos olet hauska, niin et ole vakavasti otettava. Naisena sun pitäis puhua asiaa, mutta lempeästi matalalla äänellä ja hymyillä koko ajan samalla. Miehet ois nesteessä, jos heidän käyttäytymistään ja puhetyyliään kommentoitaisiin ja ohjattaisiin yhtä pikkutarkasti koko ajan.
Kyseessä olevaan A-studioon: Kyllä, Marin ja Saarikko välillä keskeyttivät keskustelukumppanin, mutta niin teki Orpokin. Orpo ei kuitenkaan ollut oikeasti valmistautunut ja ihan hämmästyin, kun häneltä loppuivat argumentit kesken tai vaihtoehtoisesti ei osannut kommunikoida ajatustaan selvästi, koska yleensä hänen kohdallaan ei noin käy. Eli tässä tapauksessa kyllä Marin ja Saarikko jyräsivät ihan asiantuntemuksella eikä mitään kiljumista kyllä ollut näkyvissä kenelläkään.
Joo Saarikko on enempi huutaja.