Anoppi kuoli, Miten järjestäisitte pienenhköt hautajaiset?
Kannattaisiko vieraat kutsua omaan kotiin vai vuokrata jokin pieni paikka vai mennä ihan vain kahville johonkin pieneen kahvilaan?
Jos kutsumme vieraat kotiimme, olisko jollain ehdotuksia tarjoilusta? Lämmin ruoka? Vai pelkkä kahvitus?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Seurakunta voi tarjota tilan
Peri vuokran, ei se mitään tarjoa.
Koronan ollessa talvella pahana ei saanut pitää isoja hautajaisia, eli kun puolisoni isä kuoli, kirkossa sai olla 10 ihmistä pappi ja kanttori mukaan luettuna. Se tarkoitti, että kun meitä lähiomaisiakin oli 8 (apen lapset ja lastenlapset ja miniät), ei voitu edes apen veljiä pyytää siunaustilaisuuteen....Laitoin sitten videota menemään. Me ei pidetty siunauksen jälkeen mitään tilaisuutta. Sitten kun uurna tuli ja tautitilanne helpotti, niin pidettiin kesällä uurnanlasku ja pieni kahvitilaisuus kotona, eli tehtiin suolaista ja makeaa, ja keitettiin kahvit, oli limsaa lapsille ja suklaakakkua. Hyvin sinne 15 ihmistä mahtui ja tunnelmakin oli mukavampi ja epämuodollisempi kuin jossain hallissa tai seurakuntatalolla. Lämmin ruoka olisi ollut hankala järjestää, mutta suolaiset piirakat kyllä kelpasi kaikille.
Ilmoita pukukoodi tarkasti ja vaikka lihavoiduilla kirjaimilla ettei hautajaisiin tulla joissain prismaräteissä häpäisemään itseä ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Aina riippuu siitä, tuleeko pitkämatkalaisia. Silloin mielellään ruoka.
Ellei, itse varaisin kahvituksen ihan ulkopuolelta - läheltä hautausmaata/kirkkoa/kappelia, missä se sitten onkaan. Kaikilla ei ole autoa ja siirtyminen mahdollisimman helppoa.
Seurakunnalla (jos kuului kirkkoon) on omia tiloja ja heidän kauttaa voi pyytää tarjoilut myös.
Saa jopa ylijääneet kotiin viemisiksi.
Toivoiko vainaja, että kutsutaan muitakuin lähiomaiset?
Tilata, ei pyytää ja ne tarjoilut maksaa.
Jos ottaa pitopalvelun, sieltäkin saa maksaman itselleen, jos jotain jää.
Joko seurakunnan tiloissa, jos kirkolliset hautajaiset tai anopin kotona, jos asui vielä kotonaan,
ei hoitokodissa. Riippuen paljonko vieraita tulee, odotetaan. Kahvitus. Ellei vainajalla ollut omia toiveita.
Oliko anopilla muita lapsia kuin puolisosi? Jos, heidän mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tunget nokkasi asioihin mikä ei sinulle kuulu?
Menehän muualle persu mölisemään. Tottakai kuuluu, anoppi on sukua, ja voi olla, kuten anopillani oli, että minä, ex-miniä, olin ainoa, joka osasi/viitsi/kykeni/halusi kunnialliset hautajaiset järjestää.
Paljon vieraita olisi? Jos 10 tai alle, niin kotonakin voi muistotilaisuus olla, jos on tilaa. Muussa tapauksessa harkitsisin esim. seurakuntasalin käyttöä tai jotain pitopalvelun tilaa.
Kotiinkin voi tilata tarjottavat, jos ei itse halua tehdä. Muuten kahvittelu esim. parilla suolaisella tarjottavalla ja täytekakulla on ihan hyvä. Jos on pitkämatkalaisia, niin esim keitto on hyvä tarjottava.
Olen ollut kodissa pidetyissä pienissä hautajaisissa. Vainajan 5 sisarusta ilman puolisoita ja vainajan lapset + puolisot lapsenlapsineen, ja yksi jo seuraavassa polvessakin ,yhteensä 8 henkilöä. Eli leski mukaan lukien 14.
Oli mukava lämmin, perhekeskeinen kahvihetki suolaisin ja makeiden kanssa. Vainaja oli uskonnoton joten hartaushetkeä ei kaivattu. Useimmitenhan pappi ja kanttori on kutsuttu myös muistotilaisuuteen.
Anopin hautajaiset. Kai sinä lahjapöydän olet ajatellut laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Koronan ollessa talvella pahana ei saanut pitää isoja hautajaisia, eli kun puolisoni isä kuoli, kirkossa sai olla 10 ihmistä pappi ja kanttori mukaan luettuna. Se tarkoitti, että kun meitä lähiomaisiakin oli 8 (apen lapset ja lastenlapset ja miniät), ei voitu edes apen veljiä pyytää siunaustilaisuuteen....Laitoin sitten videota menemään. Me ei pidetty siunauksen jälkeen mitään tilaisuutta. Sitten kun uurna tuli ja tautitilanne helpotti, niin pidettiin kesällä uurnanlasku ja pieni kahvitilaisuus kotona, eli tehtiin suolaista ja makeaa, ja keitettiin kahvit, oli limsaa lapsille ja suklaakakkua. Hyvin sinne 15 ihmistä mahtui ja tunnelmakin oli mukavampi ja epämuodollisempi kuin jossain hallissa tai seurakuntatalolla. Lämmin ruoka olisi ollut hankala järjestää, mutta suolaiset piirakat kyllä kelpasi kaikille.
Anteeksi, mutta ihmettelet sitä, että eikö vainajan veljet ole lähiomaisempia kuin vainajan miniät ja lastenlapset.
Itse miniänä olisin ensimmäisenä jäänyt pois ja jättänyt tilaa lähisukulaisille.
Olen ollut hautajaisissa jotka on järjestänyt vainajan ex-puoliso. Selitys alaikäiset lapset. Uusi puoliso ei ollut läsnä.
Miniä sentään jotenkin ihan tavallinen järjestäjä.
Kokemusta muutamista lähisuvun pienistä hautajaisista.
Mummon muistotilaisuus pidettiin hänen asunnossaan.
Setäni muistotilaisuus pidettiin äitini kotona.
Isäni muistotilaisuus pidettiin seurakunnan tiloissa.
Me pidetään muistotilaisuus kotona, vieraita n. 12-15, hyvin mahdutaan. Tarjottavat hankitaan pitopalvelusta, kahvitarjoilu vain, mutta sekä suolaista että makeaa tarjolla.
Miksi ap on järjestämässä anopin hautajaisia? Eikö omia lapsia ole? Minä en sotkenut nokkaani anopin hautajaisiin mitenkään. Mieheni hoiti kuolinpesän asiat muuten ja miehen siskot hautajaisjärjestelyt. No tämä vastaus ei auta, vaikka vastaukseni onkin että se on perillisten eikä miniöiden asia järjestää.
Mummon hautajaisissa oli vain lähiomaiset, n. 15 henkilöä, joista neljä lapsia. Eno oli vuokrannut pienen seurakuntasalin ja pitopalvelu, mummon "rahoilla" maksu. Se oli helpointa.
Kuolinilmoitus vasta hautauksen jälkeen (tai siunauksen tms.), ja siihen sitten että tilaisuus jo pidetty...koska jos ei haluta puolituttuja vaan ne, jotka oikeasti vainajaa ovat käyeet katsomassa/olleet yhteyksissä.
Soitot niille, joita hautajaisiin halutaan, meillä pidettiin seurakunnan tiloissa (=vuokra) ja sinne tilattiin pitopalvelu hautausurakoitsijan kautta (meni samaan laskuun arkun, kukkien jne kulujen kanssa - ei jaksanut säätää tämän asian kanssa). Tarjolla oli hyvä keittolounas ja sitten kahvit.
Ainahan hautajaiskulut vähentää perukirjoituksessa omaisuutta. Vaikkei sitä olisikaan varmemmin vielä tulee miinusta. Maksajahan saa omansa josbon vaikka asunto myytävänä vaikkei just silloin " mummin rahaa" olusikaan.
Kiitos vinkeistä.
Vieraita on tulossa alle 10
Mies on ainoa lapsi ja anoppi kuoli äkillisesti niin kaikista asioista ei ehditty keskustella niin tarkkaan. Anoppi välillä puoli huumorilla heitti että tätä leivot sitten mun hautajaisiin kun yhdessä kahviteltiin.
Myös mies on toivonut että auttaisin järjestelyissä joten ei tarvitse urputtaa kuuluuko asia minulle vai voi suoraan painua helvekkoon ketjusta mikä ei itseä sen enempää kiinosta kuin päänaukominen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on järjestämässä anopin hautajaisia? Eikö omia lapsia ole? Minä en sotkenut nokkaani anopin hautajaisiin mitenkään.
Ainekin yksi lapsi löytyy, kenen kanssa ap naimisissa. Ehkä tuo lapsi on kykenemätön tai halutun hautajaisia järjestämään. Ap:han voi olla vaikka miten hyvissä väleissä anoppinsa kanssa ja kokee hautajaisjärjestelyt ihan asiaankuuluviksikin.
Vierailija kirjoitti:
Pidettiin anopin kotona. Nyt kun oikein mietin jos on kotona pidetty ne on ollut vainajan kotona.
Meillä on pidetty usean lähisukulaisen hautajaiset, koska tilaa on paljon ja matkaa kirkolle vain 10 km. Anopin hautajaiset olivat kotipaikkakunnallaan ja siellä asuva poika perheineen järjesti muistotilaisuuden.
Tämä on niin totta. Tollot on jotenkin vaivaannuttavaa ohjata pois kuvasta ja silti ne voivat näkyä taustalla.