Kaikkein ekologisinta olisi asua kaupungin keskustassa
Keskivertoihmisen, joka haluaa elää mahdollisimman ekologisesti, olisi mielestäni parasta asua kaupungissa. Syyt:
- pärjää ilman henkilöautoa, koska luultavimmin on mahdollisuus käyttää julkisia
- pääsee kävellen tai pyörällä useimpiin paikkoihin, esim. kauppaan, kirjastoon, harrastuksiin jne.
- on ehkä mahdollisuus valita ekosähkö
- on suuremmat mahdollisuudet tehdä ekologisia kulutusvalintoja, koska luomutuotteita ja ympäristöystävällisiä tuotteita on paremmin tarjolla ja on myös niihin erikoistuneita kauppoja
- kierrätysmahdollisuudet ovat yleensä paljon paremmat kuin haja-asutusalueella tai maaseudulla
- asenteet ekologista elämäntapaa kohtaan ovat myönteisemmät kaupungissa kuin maaseudulla
Kommentit (35)
kaupunki omistaa ison osan tonteista. Se on ihan poliittinen päätös, miten kalliita rahoja mimmosille perheille niille tonteille rakennetaan: esim. Länsisatama on kävelymatkan päässä keskustasta..)
monin paikoin kaupungin päättäjät ovat innostuneet vapaarahotteisista tosi aklliista taloista, kun kuvittelevat että kaikki Espoossa asuvat hyvätuloiset viiskymppiset muutta niihin ja tuo verotulot tullessaan. Pienituloinen lapsiperhe ei ole mikän kunnanpäättäjän unelma-asukas..
Enkä mä valita miten vaikeeta on asua hevonpersissä (missä me ei muuten asuta, vaan työ- ja hoitopaikat nyt vaan sattuu olemaan tuolla tavalla sijoiteltuna). Kiva jos sulla on varaa asua perheen kanssa keskustassa, meillä ei enää ollut. Ja kiva jos sun unelma on kerrostaloasunto - meidän ei ollut. Ja osta hei vaan niitä luomutuotteita - osittain sinunkin rahoillas mä ostan sitten bensaa ;)
Niin, ensin muutetaan jonnekin hevonpersiiseen ja sitten aletaan puolustella miten hankalaa on asua hevonpersiissä ja ihan pakko olla kaksi autoa.. nii-i.Mä kannatan kaupunkiasumista ja mielellään vielä keskustassa. Kaikki lähellä ja ne julkiset kulkee. Itsekin olen aika viherpiipertäjä, ja olen monasti vähän ärsyyntynyt näitten maalaisten tolloista kommenteista " ihana asua raikkaassa pakokaasuttomassa ilmassa" , koska ne ite sitten huristelee autoillaan kymmeniä kilometrejä päivittäin saastuttaen meidän muiden ilmakehää.
Vierailija:
Enkä mä valita miten vaikeeta on asua hevonpersissä (missä me ei muuten asuta, vaan työ- ja hoitopaikat nyt vaan sattuu olemaan tuolla tavalla sijoiteltuna). Kiva jos sulla on varaa asua perheen kanssa keskustassa, meillä ei enää ollut. Ja kiva jos sun unelma on kerrostaloasunto - meidän ei ollut. Ja osta hei vaan niitä luomutuotteita - osittain sinunkin rahoillas mä ostan sitten bensaa ;)
Oottekko muuten laskeneet miten paljon teillä menee siihen kulkemiseen rahaa kuukaudessa? Plus kaupan päälle huono omatunto saastuttamisesta..
Ihan vaan siksi, kun kaikki aina kauhistelee miten paljon auton ylläpito ja käyttö maksaa (ja maksaahan se, ainakin jos on lainarahalla ostettu ja kallis auto alla, tai peräti kaksin kappalein)
Sitä voi kyllä miettiä tosiaan, että jos auto(jen) ylläpitoon kuluu vaikka vaatimaton 500e/kk (tuon verran mun miehellä taitaa mennä, sillä on työ jossa joutuu ajelemaan paljon, onneksi on kilsakorvaukset) , niin sehän tekee jo 6000e/vuosi. kymmenessä vuodessa 60 000e. Ja siinä välissä tietty vaihdetaan auto taas uudempaan joten lisää maksettavaa tulee.
Hesarissakin oli tuosta taannoin artikkeli, miten paljon kalliimmaksi tulee asua " halvemmissa" kehyskunnissa. Kai se sama pätee muuallakin ku Hesassa (siellä tilanne on tietty ihanjärjetön). Eikä sitä nyt keskustassa tarvi asua, monessa lähiössä kulkee tiuhaan julkinen liikenne.
miks pitää olla ekolooginen? Jos on rahaa mitä polttaa ja haluaa ajaa monella autolla, mikä sitä estää? Oikeesti tuo turha viherpiiperrys on turhaa hössötystä, eikä pelasta maailmaa mitenkään.
JA siks toiseks on ihan sama missä ihminen asuu, ekologiaa voi harrastella miten vaan ja missä vaan. Mieti sitä, että maalla ei haeta joka asiaa kaupasta vaan tehdään monet jutut itse ja maalla löytyy ruokaa omasta laarista sen sijaan, että joka ikinen ruoka ostetaan purkissa ja muovissa ja kääreessä. Mieti sitä.
Ja kelaa myös sitä, että sä kuljet sillä savuttavalla bussinromiskolla duuniin, joka kuluttaa enemmän polttoainetta kuin 20 uutta henkilöautoa ja jonka melusaaste on valtava. Maalla mennään usein duuniin toiseen huoneeseen. Kelaa työmatkapäästöjä.
Siks toiseks maalla on vielä tervettä järkeä enemmän kuin kaupungissa. Jos joku tekee asioita eri tavalla kuin sä, miks siitä pitää täällä mesota? Suomalaiset on maailman suvaitsemattominta kansaa. KAikkien pitäis aina tehdä ja ajatella samoin kuin itse. Jos joku ajaa autolla, anna ajaa. Jos joku syö ruokansa muiden tähteistä, anna syödä. Ja jos joku ei halua kulkea bussilla, menköön vaikka helikopterilla.
Oikeesti tämä maailma kaatuu tai pelastuu ihan muista asioista. Kelaa paljonko Irakiin pommitettiin myrkkyjä ja säteilyä ja saasteita? Ihminen ei kykene pössyttelemään v iidessätuhannessa vuodessa samaa ekologiajätettä yhtä paljon kuin yhdessä sodassa pölläytetään ilmakehään, maahan, vesistöön ym.
Eli suoraan sanottuna tuo viherpiiperrys on yhtä tyhjän kanssa.
Mikä ihmeen pakko?
Tai sitten sillä saa vaan uskoteltua puhtaan omantunnon itselleen... Sitten kuvitellaan, että ollaan niiiiin ekologisia, kun yritetään tulla juttuun yhdellä autolla. (!!!)
Voi että sylettää, mun puolesta bensan hinta sais nousta vaikka miten paljon, joka kerta iloitsen kun uutisia aiheesta kuulen. :)
Jos sä olet isä, niinkuin toi sun nicki antais ymmärtää, niin en voi muuta kun sääliä sun lapsias. Tai jos en niitä, niin viimeistään heidän lapsiaan... :-(
Käsittämätöntä itsekkyyttä, ei voi muuta kuin ihmetellä!!!
faija-69:
miks pitää olla ekolooginen? Jos on rahaa mitä polttaa ja haluaa ajaa monella autolla, mikä sitä estää? Oikeesti tuo turha viherpiiperrys on turhaa hössötystä, eikä pelasta maailmaa mitenkään.JA siks toiseks on ihan sama missä ihminen asuu, ekologiaa voi harrastella miten vaan ja missä vaan. Mieti sitä, että maalla ei haeta joka asiaa kaupasta vaan tehdään monet jutut itse ja maalla löytyy ruokaa omasta laarista sen sijaan, että joka ikinen ruoka ostetaan purkissa ja muovissa ja kääreessä. Mieti sitä.
Ja kelaa myös sitä, että sä kuljet sillä savuttavalla bussinromiskolla duuniin, joka kuluttaa enemmän polttoainetta kuin 20 uutta henkilöautoa ja jonka melusaaste on valtava. Maalla mennään usein duuniin toiseen huoneeseen. Kelaa työmatkapäästöjä.Siks toiseks maalla on vielä tervettä järkeä enemmän kuin kaupungissa. Jos joku tekee asioita eri tavalla kuin sä, miks siitä pitää täällä mesota? Suomalaiset on maailman suvaitsemattominta kansaa. KAikkien pitäis aina tehdä ja ajatella samoin kuin itse. Jos joku ajaa autolla, anna ajaa. Jos joku syö ruokansa muiden tähteistä, anna syödä. Ja jos joku ei halua kulkea bussilla, menköön vaikka helikopterilla.
jos joku haluu raiskata mun lapsen ni antaa raiskata, hei kamoon, antaa kaikkien kukkien kukkia vai?
Oikeesti tämä maailma kaatuu tai pelastuu ihan muista asioista. Kelaa paljonko Irakiin pommitettiin myrkkyjä ja säteilyä ja saasteita? Ihminen ei kykene pössyttelemään v iidessätuhannessa vuodessa samaa ekologiajätettä yhtä paljon kuin yhdessä sodassa pölläytetään ilmakehään, maahan, vesistöön ym.
Eli suoraan sanottuna tuo viherpiiperrys on yhtä tyhjän kanssa.
No, onneks oot aika yksin mielipitees kanssa. " milleen ei voi mitään, ku on pahempiakin asioita olemassa" tolla logiikalla täällä elettäsi ihan täydellisessä nihilismissä. Ois varmaan tosi jees juu, millään ei oo mitään väliä ja kaikki yrittäminen on turhaa.
Ja täällä ei nyt puhuttu mistään maajusseista, vaan niistä jotka muuttaa asumaan korpeen mutta käyvät töissä sieltä käsin kaupungeissa tai pitkän matkan päässä joka tapauksessa. Ja tuskin kuule viljelevät siellä omia ruokiaan, hah! Sen kun näkis!
Suosittelen luetunymmärtämisen harjoittelua.
Onko paljon eroa jos käyttää autoa mutta kasvattaa itse marjat ja hedelmät tai ei käytä autoa mutta ostaa muualla tuotettuja hedelmiä ja marjoja ym. Pointti on se että jos jossain asiassa pystyy olemaan ekologinen niin ei välttämättä ole kovinkaan ekologinen muissa toiminnoissaan.
Mutta yksi tärkeä unohtui. Yksi ekologisimmista teoista on asua nimenomaan kerrostalossa. Omakotitalo on ympäristölle kaikkein kuormittavin joka suhteessa.
Ei se ole kuin pisara meressä kun leivänpäällä on pihalla kasvatettua salattia jos ympärillä on 300 neliön omakotitalo keskellä ei mitään. Vielä kun on uusi sellainen ja pari autoa pihalla ja palvelut, työt ja lasten menot kaikki automatkojen päässä, niin siinä on jo melkoinen kokonaiskuormitus. Mitenkään salaatinlehtiä väheksymättä, hyvä että edes jotenkin toimii asian hyväksi, mutta isot ekologiset teot liittyvät muuhunkin kuin maitopurkkien pyöritykseen: asumiseen, liikkumiseen, elämäntapaan.
Vierailija:
Mikä ihmeen pakko?Tai sitten sillä saa vaan uskoteltua puhtaan omantunnon itselleen... Sitten kuvitellaan, että ollaan niiiiin ekologisia, kun yritetään tulla juttuun yhdellä autolla. (!!!)
Voi että sylettää, mun puolesta bensan hinta sais nousta vaikka miten paljon, joka kerta iloitsen kun uutisia aiheesta kuulen. :)
Mielummin kuitenkin valitsen tehdä työtä ja ajaa sinne autolla, jotta lasten hoitopäivä ei tulisi 11-tuntiseksi, kuten julkisilla. Tai tietysi voisin valita jäädä työttömäksi, mutta ehkäpä tästä 10-vuotisesta koulutuksesta voisi olla jotain hyötyäkin jollekulle. Minun ja mieheni työpaikkojen välillä on 30 km välimatkaa, ja asumme nyt miehen työpaikan lähellä ja pärjäämme yhdellä autolla. Bensan hinnan nousulla on muitakin vaikutuksia kuin sinun mielentilaasi - hiukan laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia...
Ihan kivasti varmaan sujuukin sossunrahoilla kotona köllötellessä, ei tartte lähtee minnekään eikä tartte viedä lapsiakaan ikinä hoitoon. Vai onko niin että pappa betalar kaupunkiasunnon, eikä tarvi käydä töissä vaan voi vaan vihertää? Kun taloudessa on kaksi aikuista, työssäkäyvää ihmistä, on aika epätodennäköistä, että molemmille löytyisi työpaikat ihan kotikulmilta. Tai voihan sitä jäädä odottamaan sitäkin ihmettä - kai se työttömyystuki sit juoksee. Voi kun kaikki oiskin ihan oikeesti suhteellista, mutta kun ei ole! Vaikkei kukaan varsinaisesti pakotakaan menemään töihin tai ylipäätään tekemään mitään, niin ei silti PITÄISI elää kuin joku varajeesus maailmannapa.
Me molemmat kuljetaan töihin fillarilla tai kävellen, tai joskus tosi kurjalla ilmalla mennään spåralla.
Lasten päiväkoti on myös kävelymatkan päässä.
Työttömänä ei olla kumpikaan oltu koskaan, että sellaisia sosiaalipummeja... :)
Ei autolla ajaminen sinänsä tee jostakusta ihmisestä pahaa tai ajamatta jättäminen hyvää. Suomessa aika usein ja lähes kaikkialla muualla paitsi pk-seudulla auto on todellakin tarpeellinen, lähes välttämätön, jos käy töissä, tapaa ystäviä ja sukulaisia, ylipäätään viettää ns. tavallista elämää.
Autoissakin on eroja: voi valita vähän kuluttavan, katalysaattoreilla jne. varustetun auton. Lisäksi voi valita, millä tavalla autoaan käyttää: käykö jokaisen kiskareissun autolla vai polkeeko välillä polkupyörääkin, käyttääkö talvella lämmintä, jättääkö auton käyntiin hakiessaan lasta hoidosta.
Tärkeämpää minun mielestäni on kuitenkin se, että yhteiskunnan taholta kehitetään vaihtoehtoja öljypohjaisille polttoaineille ja teollisuus kehittää yhä vähäpäästöisempiä tuotteita. Ei autolla ajaminen ihan oikeesti lopu sillä, että joku joka tällä hetkellä onnistuu elämään ilman autoa tuomitsee kaikki muut, joille se ei onnistu. Minä uskon, että omilla valinnoillani voin tehdä jotain, mutta kaikkeen en pysty vaikuttamaan: aina ei ole olemassa realistisia vaihtoehtoja. Mutta uskon myös että omilla kulutusvalinnoillani ja äänestämällä voin osaltani kertoa oman mielipiteeni siitä, millaisia vaihtoehtoja toivoisin olevan olemassa.
Kaupungissa on parempi ja ekologisempi asua,pärjää mahd ilman autoa yms...
Joku siellä huuteli, että ihan järjetöntä kun joudutaan raivaamaan kaupungeiksi luontoa ihmisille asuttavaksi. Jos samat ihmiset asuis kaikki OKT:ssa jossain maalla olisi raivattava vielä enemmän pinta-alallisesti. Sitten vielä päälle tiet, kaupat, työpaikat... On ihan hyvä, että ihmiset asuvat keskitetysti, kun ei täällä meillä olisi resursseja kaikkien asua haja-asutuksena. Tilanne on vielä vaikeampi " maailmalla" .