Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itkettää koron nousu ja sähkön hinta

Vierailija
12.10.2022 |

Elinkustannukset on nousseet ainakin viisisaataa kuussa. Miten tässä voi enää tavallinen perhe pärjätä?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut949 kirjoitti:

EU työntää lainarahaa markkinoille holtittomasti. Kohta on hyperinflaation ja jättilaman vaara! Mitähän sitten seuraa?

90-luvun lama toistuu ei sen kummempaa.

Silloin yhteiskunnan rakenne oli aikalailla toisen näköinen. Nyt ollaan jo melkein valmiiksi konkurssissa ilman lamaakin. Velat painaa, hoitoon ei pääse ja väki vanhenee. Työllisyys on ainakin toistaiseksi hyvä, olkoonkin että tilastointimuutoksella on siinä oma osuus.

Vierailija
42/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hintahan on ollut pohjalukemissa jo monta päivää.

Niin pörssin sähköhinta, kumma kun ei sähköyhtiöt voi siis alentaa hintojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntomarkkinoilla kolkko käänne: Pienet asunnot uhkaavat jäädä käteen jopa pääkaupunkiseudulla

Kaupalehti

Lamaa pukkaa

Vierailija
44/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Great reset. Agenda 2030 etenee nopeammin kuin oli alunperin tarkoitus. Valtiovarainministeri Saarikko ja pääministeri Marin kannattavat tuota agendaa. Nauttikaa äänestyksenne antimista.

Taas tätä shaibaa.

Shaiban voit lukea itse Klaus-sedän kirjasta. Kaikki etenee kuten hän tahtoo. On pandemiaa, on sotaa, kohta nollataankin talous. :)

Ellet ole huomannut niin pandemioita ja talousvaikeuksia on ollut aina ennenkin.

Olivatko nekin salaliittojen tuotoksia?

Voi sokeaa lammasta, kun kyse ei edes ole mistään salaliittoteoriasta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Great_Reset

Luin tuon enkä huomannut mitään negatiivistä.

Mitä tässä nyt pitäisi pelätä?

Vierailija
45/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit sähköyhtiön johtaja niin alentaisitko itse?

Vierailija
46/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kukapa alentaisi kun kaikki on tuurivoiman varassa.

Vierailija
47/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku jo kertoa mitä nämä 500-1000e korotukset on?

Omakotitalo, sähkölämmitys 17000 kwh/vuosi. Nyt sähköenergia noin 5c/kwh eli 850e/vuosi. Tammikuussa sopimus päättyy, ja jos ennustukset pitävät paikkansa, niin sähköenergia voi olla n. 40c/kwh, tai enemmän. Eli 6800e/vuosi. Eli vähän alle 500e/kk enemmän. Toki on kotitalousvähennys aikeet ym, mutta ne ei kuitenkaan vuositasolla tee paljoakaan. Ehkä ollaan jossain noin 400e/kk nousussa. Tähän päälle inflaatio, joka kallistaa kaikkea noin 8%. Eli jos kuluttaa muuhun kuin sähköön vaikka 15000e/vuosi, niin 8%tekee vuodessa 1200e. Eli 100e lisää kuussa. Sitten jos on lainaa, niin riippuu tietysti määrästä paljonko kk. Kohtainen nousu on. 500-1000e on ihan oikea haarukka.Ei tietenkään kaikille toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Ja sitten kun kuitenkin joku täällä leukailee, niin sanotaan nyt itse, ettei tarvitse kirjoitella:

Juu ei ole pakko asua omakotitalossa, eikä ole pakko pitää autoa. Jos autoa tarvitsee maalla, niin kyllä, voi muuttaa stadiin, ja ostaa jopon. Tai rakentaa leivinuunin, ja ostaa aurinkopaneelin, tai asua teltassa talvimakuupussissa, ja kalastaa ruokansa. Voi myös kytätä pörssisähkön hintaa, ja pestä pyykit yöllä, ja käydä suihkussa, kun tuulee.

Vierailija
48/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kukapa alentaisi kun kaikki on tuurivoiman varassa.

Fingridin mukaan enegiaa tuotetaan monella eri tapaa.

Tällä hetkellä; Ydinvoima 2219mw, Yhteistuotanto teollisuus 1130mw, tuulivoima 1499mw, aurinkovoima 32 mw, vesivoima 1711 mw.

Vierailija
49/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömyynnissä on hintakartelli. Myyjät ovat sopineet yhteisen hinnan. Munaton EU ei kykene edes tätä purkamaan. Onnetonta, vai miksi näin?

Vierailija
50/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä elinkustannukset nousee kaikilla keskimäärin 500-1000 euroa kuussa. Näin keskituloisena kyllä hirvittää. Ei voi enää ostella vapaasti mitä huvittaa.

Kerro nyt mistä tämä nousu muodostuu.

Meillä pieni laina ja pieni asunto, mutta sähkö nousee 240 euroa/ kk. Keskimäärin. Korko nousi 65 euroa. Siihen päälle polttoaine ja ruoka. Helposti menee 500 rikki, vaikka itse teen pääsääntöisesti etänä.

Vierailija
51/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku jo kertoa mitä nämä 500-1000e korotukset on?

Omakotitalo, sähkölämmitys 17000 kwh/vuosi. Nyt sähköenergia noin 5c/kwh eli 850e/vuosi. Tammikuussa sopimus päättyy, ja jos ennustukset pitävät paikkansa, niin sähköenergia voi olla n. 40c/kwh, tai enemmän. Eli 6800e/vuosi. Eli vähän alle 500e/kk enemmän. Toki on kotitalousvähennys aikeet ym, mutta ne ei kuitenkaan vuositasolla tee paljoakaan. Ehkä ollaan jossain noin 400e/kk nousussa. Tähän päälle inflaatio, joka kallistaa kaikkea noin 8%. Eli jos kuluttaa muuhun kuin sähköön vaikka 15000e/vuosi, niin 8%tekee vuodessa 1200e. Eli 100e lisää kuussa. Sitten jos on lainaa, niin riippuu tietysti määrästä paljonko kk. Kohtainen nousu on. 500-1000e on ihan oikea haarukka.Ei tietenkään kaikille toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Ja sitten kun kuitenkin joku täällä leukailee, niin sanotaan nyt itse, ettei tarvitse kirjoitella:

Juu ei ole pakko asua omakotitalossa, eikä ole pakko pitää autoa. Jos autoa tarvitsee maalla, niin kyllä, voi muuttaa stadiin, ja ostaa jopon. Tai rakentaa leivinuunin, ja ostaa aurinkopaneelin, tai asua teltassa talvimakuupussissa, ja kalastaa ruokansa. Voi myös kytätä pörssisähkön hintaa, ja pestä pyykit yöllä, ja käydä suihkussa, kun tuulee.

No mä asun työttömänä omakotitalossa ja on auto koska asun maalla. Mutta eipä ole sähkölämmitystä joten sähkölasku 60-100e/kk.

Ei voi yleistää että kaikille tulee jopa tonnin korotukset kuluihin.

Vierailija
52/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vasta alkupyrähdys, odottakaahan kunhan hinnat lähtee oikeasti nousuun.

Turkissakin inflaatio huitelee 83,5%:ssa. Suomessa on päästy vielä helpolla tosin Suomi meneekin aina kaikkeen jälkijunassa kun olemme tällä perähikiällä ja perferiassa.

Turkin inflaatio johtuu Erdoganin spedeilystä. Kun imaami pääsee päättämään talousasioista niin meno on tota luokkaa. Ellei meille tule joku Päivä Räsänen keskuspankin johtajaksi niin en näe riskiä että samaa tapahtuisi täällä.

Harvinaisen huteran aasinsillan kyhäsit Turkin inflaatiosta ja Erdoganista imaamin kautta Päivi Räsäseen Suomen keskuspankin johtajana.

Lutherin kahden regimentin oppi lienee täysin vieras asia sinulle?

Vierailija
53/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön 7 vuorokauden keskihinta on 5,0c/kWh. Miten kukaan voi juuri nyt valittaa kalliista sähköstä?

Meillä 25c/kWh.

Ihan omaa tyhmyyttä maksaa liikaa..

Vierailija
54/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni varmasti nyt huomaa, että ei ois kannattanut ottaa lainaa ihan niin paljon kuin pankki suostui myöntämään.

Otin asuntolainan keväällä ennen kuin hyökkäys alkoi ja tulevaisuden suhteen oltiin aika optimistisia. Pankki oikein tyrkytti minulle vähintään 250 000 euron lainan koska "näin kaikki muut tekee" ja "asuntojen hinnat nousee nopeasti" Kieltäydyin ja otin puolet pienemmän lainan koska en kokenut tarvitsevani niin arvokasta ja suurta asuntoa näin nuorena yksinelääjänä. Mainittakoon vielä että asuntoni on pk-seudun ulkopuoella suurehkossa kaupungissa jossa saa ihan hyviä asuntoja alle 180 000 euron jos vain suostuu asumaan vähän keskustan ulkopuolella.

Puistattaa ajatuskin että nyt voisi joku yli parinsadan tonnin laina , varsinkin kun olen todennäköisesti joutumassa lomautetuksi. Mutta mieleen on jäänyt juuri tuo pankin lainarahan tyrkyttäminen. Ihan kuin olisivat halunneet että otan jonkun lainan jota voi juuri ja juuri maksaa pois. Olen ihan varma siitä että todella moni olisi sortunut tähän ja tehnyt niin kuin pankki halusi koska ihmisillä oli vielä vähän aikaan sitten tapana ajatella että lainaraha olisi joku ilmainen lounas.

Vierailija
55/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me laitetaan asunto vuokralle. Meni aika nopeasti, kun täällä on paljon putkiremontteja.

Lähdetään 26.12 Turkkiin. Ollaan 89 päivää.

Saadaan vuokratuloja, käteen 800 e kk, vuokra Turkissa on 300 plus sähkö.

Käydään joka päivä ulkona syömässä ja kun tullaan kotiin, on lumet sulanneet, lähes.

Lennot olivat myös halvat

Voisin itsekin tehdä saman. Istanbul on minulle rakas kaupunki jossa olen käynnyt 10 kertaa. Tosin ei ole mikään halpa kaupunki kuten moni luulee.

Vierailija
56/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön 7 vuorokauden keskihinta on 5,0c/kWh. Miten kukaan voi juuri nyt valittaa kalliista sähköstä?

Meillä 25c/kWh.

Ihan omaa tyhmyyttä maksaa liikaa..

No mistä saa halvemmalla?

Vierailija
57/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni varmasti nyt huomaa, että ei ois kannattanut ottaa lainaa ihan niin paljon kuin pankki suostui myöntämään.

Otin asuntolainan keväällä ennen kuin hyökkäys alkoi ja tulevaisuden suhteen oltiin aika optimistisia. Pankki oikein tyrkytti minulle vähintään 250 000 euron lainan koska "näin kaikki muut tekee" ja "asuntojen hinnat nousee nopeasti" Kieltäydyin ja otin puolet pienemmän lainan koska en kokenut tarvitsevani niin arvokasta ja suurta asuntoa näin nuorena yksinelääjänä. Mainittakoon vielä että asuntoni on pk-seudun ulkopuoella suurehkossa kaupungissa jossa saa ihan hyviä asuntoja alle 180 000 euron jos vain suostuu asumaan vähän keskustan ulkopuolella.

Puistattaa ajatuskin että nyt voisi joku yli parinsadan tonnin laina , varsinkin kun olen todennäköisesti joutumassa lomautetuksi. Mutta mieleen on jäänyt juuri tuo pankin lainarahan tyrkyttäminen. Ihan kuin olisivat halunneet että otan jonkun lainan jota voi juuri ja juuri maksaa pois. Olen ihan varma siitä että todella moni olisi sortunut tähän ja tehnyt niin kuin pankki halusi koska ihmisillä oli vielä vähän aikaan sitten tapana ajatella että lainaraha olisi joku ilmainen lounas.

Kun miettii millaista tämä Suomen ja koko Euroopan meno on ollut viime aikoina niin tulee kyllä vähän jenkkien subprime-kriisi mieleen. Täällä ei ehkä ole ollut ihan yhtä radikaalia mutta silti.

Vierailija
58/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ajatus korkojen nousuista on ollut monelle täysin mahdoton (toisaalta tätä myös ns. asiantuntijat ovat mediassa toitottaneet) ja luotto hintojen nousuun pk-seudulla kova. Edelleen osa vaikuttaa olevan ihan pihalla tilanteesta, mutta varmaan viimeistään keväällä realisoituu. 

Vierailija
59/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just syyskuussa maksoin kaikki lainat reilu 80000 egee pois, vaikka lainojen vuoksi ei varsinaista hikeä puskenutkaan. Nyt oon yllättävänkin vähän miettinyt velattomuutta mutta pieni pisto tuntuu aina, kun joku tuttava manaa korkojen kehitystä. Tapahtuu usein.

Samaan aikaan näyttää myös, että asuntoja alkaa jäädä myyntiin, vaikka hintoja tiputetaankin. Stadissa siis.

Taloyhtiölainojen ongelmia odotellessa.

Vierailija
60/73 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin vihainen hallitukselle, ettei ahneita sähköyhtiöitä saada kuriin jo!

Tuntuu, että halkean vihasta.

Joudun ulosottoon, ei mitään mahdollisuutta selvitä yksin sähkölaskuista.

Eikä ole okt, vaan rivitalo. 600/kk on vaan liikaa sähköön yhdelle työssä kävijälle.

On lapsia elätettävänä, minimi elarit.

Eipähän tarvi enää töissä käydä kun polla leviää..