Ilta-Sanomien veetuilujuttu assiressukasta - miksi?
En tajua.
No tuota. Mitähän tällä IS-jutulla oikein halutaan saada aikaan? Otetaan tavallistakin tavallisempi nainen ja yritetään tehdä hänestä jotenkin eriskummallisen outo ja kiehtova. Mukana myös iso annos kastiajattelua ja ns. ylemmän luokan ihannointia. No, onneksi tämä Marjo, joka on käynyt lukuisia kertoja ulkomailla ja jolla on hieno jakkupuku, osaa ottaa luokkapropagandan sopivan vakavasti. Voi elämä.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009128156.html
Olen pohtinut paljon, miksi en tahtonut siirtyä ammatin, koulutuksen ja varallisuuden mukaisesti ylempään keskiluokkaan. Ehkä siksi, että näin sinne kulissien taakse ja näkemäni ei miellyttänyt minua, Kauhaniemi kertoo.
Aiemmissa työtehtävissään Kauhaniemi on käynyt lukuisia kertoja työmatkoilla ulkomailla. Niissä hän on osallistunut tapahtumiin, joihin on pitänyt pukeutua edustavasti. Vaaterekiltä löytyy edelleen useamman tonnin itävaltalainen neulejakku. Se on vaate, jossa Kauhaniemi viihtyy, mutta jota hän ei ikimaailmassa pukisi kuin edustustilaisuuksin.
Niissä tilaisuuksissa Kauhaniemi koki olevansa epäaito ja esittävänsä jotakin. Hän yritti olla kuin muut. Usein rooli meni läpi, toisin kuin silloin kerran Eirassa. Se tuntui mukavalta.
Miehetkin nyökyttelivät hyväksyvästi, hän sanoo.
Mutta en halua tällätä itseäni työn ulkopuolella. Parempien piirien oletetaan olevan tietynlaisesta muotista. Minä en siihen taivu.
Kommentit (52)
Rupesi säälittämään tämä Marjo. Kai sen jutun saa lukea ennakkoon ennen julkaisua. Siinä vaiheessa olisi vielä voinut pelastaa paljon. Oikeasti ketään ei kiinnosta Helsingissä - oltiinpa sitten Eirassa tai Jakomäessä - miltä ventovieraat näyttää tai kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sama hlö, joka kommentoi melkeinpä kaikkiin lehtijuttuihin Hesarin sivulla.
Kyllä melko varmasti on sama henkilö, jonka olen huomannut hyvin yksityiskohtaisesti kertovan itsestään jokaisessa kommentoinnissaan. Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi joku haluaa paljastaa elämänsä ja yksityisasioitaan Hesarin mielipidepalstalla. On siellä muutama muukin samantyyppinen kommentoija. Yleensä näillä on aika vankkumaton mielipide omasta paremmuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sama hlö, joka kommentoi melkeinpä kaikkiin lehtijuttuihin Hesarin sivulla.
Kyllä melko varmasti on sama henkilö, jonka olen huomannut hyvin yksityiskohtaisesti kertovan itsestään jokaisessa kommentoinnissaan. Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi joku haluaa paljastaa elämänsä ja yksityisasioitaan Hesarin mielipidepalstalla. On siellä muutama muukin samantyyppinen kommentoija. Yleensä näillä on aika vankkumaton mielipide omasta paremmuudestaan.
Kyseinen henkilö on tänäänkin ainakin kahta HS:n juttua hyvin perusteellisella oman elämänsä kuvailulla. Hänestä saa aivan liian ja jopa seikkaperäisen kuvan, jos joku pahantahtpoinen kävisi ystemaattisesti läpi kaikki hänen kommenttinsa.
on tänään kommentoinut. Verbi puuttui.
Googletin kiinnostuksesta Marjon, kun huomasin, että hän oli taas kommentoinut kaikkea Hesarissa.
Kenties tuo Ilttiksen juttu on tehty, sillä Marjolla on kova tarve tuoda itseään esille. Ainakin hän tuo Hesarin kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli kyllä todellakin hämmentävä artikkeli! Tällaisia kun lukee, niin aina tulee mieleen, että miten ihmeessä toimittaja on ajatellut, että tuosta ihmisestä saisi kirjoitettua kiinnostavan jutun. Tuon naisen on pakko olla jonkin toimittajan sukulainen, en keksi mitään muuta selitystä.
Ja siis ihanko oikeasti on naiset järjestään huudelleet vihaisina perään, kun tuo nainen on hymyillyt heille ja heidän miehilleen? Onpa todella uskottavaa.
Hänhän on Asperger, eli ei osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla taikka lukea oikein muiden reaktioita. Naisesta välittyykin asseille tyypillinen ylimielisyys, kun kokevat olevansa parempia kuin "neurotyypilliset".
Olen ollut monenmoisten neuroepätyypillisten kanssa tekemisissä, lasten ja aikuisten, enkä ole vielä keneenkään törmännyt, joka pitäisi itseään muita parempana. Päinvastoin, heikko itsetunto on neuroepätyypillisille ominaista. Sekä suvaitsevaisuus. Eivät kiusaa edes "tavallisia".
Päädyin ketjuun kun googletin hänet Hesarin kommenttien vuoksi, vaikuttaa tosiaan kommentoivan siellä niin montaa juttua päivässä kuin mahdollista. Eipä sillä, harrastuksensa kullakin.
Eihän hän sille varmaan mitään voi, että on millainen on. Oikeasti varmaan tosi yksin, mutta selittää sen itselleen ominaisella tavalla "paremmuudesta" käsin.
Olisi hirveää jos tuollainen olisi joku pakollinen tavattava lähisukulainen.. Tai ehkä sukukaan ei häntä enää kutsu juhliin.
Mutta nämä lehtijutut, jotka on tehty näistä "hmmm"-ihmisistä, pitäisi ehdottomasti lopettaa. Ihan moraalitonta.
Lopetin näiden takia Hesariin kommentoinnin, en jaksa "keskustella" kaiken maailman kylähoopojen kanssa. Lehtien kommenttipalstat toimittaa vissiin nykyisin avohoitolaitoksen virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli kyllä todellakin hämmentävä artikkeli! Tällaisia kun lukee, niin aina tulee mieleen, että miten ihmeessä toimittaja on ajatellut, että tuosta ihmisestä saisi kirjoitettua kiinnostavan jutun. Tuon naisen on pakko olla jonkin toimittajan sukulainen, en keksi mitään muuta selitystä.
Ja siis ihanko oikeasti on naiset järjestään huudelleet vihaisina perään, kun tuo nainen on hymyillyt heille ja heidän miehilleen? Onpa todella uskottavaa.
Hänhän on Asperger, eli ei osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla taikka lukea oikein muiden reaktioita. Naisesta välittyykin asseille tyypillinen ylimielisyys, kun kokevat olevansa parempia kuin "neurotyypilliset".
Olen ollut monenmoisten neuroepätyypillisten kanssa tekemisissä, lasten ja aikuisten, enkä ole vielä keneenkään törmän
Itsekin olen näiden kanssa päivittäin tekemisissä, ja kyllä vaan järjestäen ovat ainakin akateemisella alalla ainakin omasta mielestään niin mahdottoman "älykkäitä". Harmi vaan, että se älykkyys loppuu lyhyeen 99% asioissa.
Koulutus ja tutkinnot, ammatti ja työ?
En tiedä voiko akateemista monen tutkinnon, kaksi omistusasuntoa ja kymppitonnien osakesalkun omistavaa itsenäistä, testatusti poikkeuksellisen älykästä ihmistä kutsua ressukaksi. Itse en kutsuisi. Aloittajalla on varmaan enemmän tutkintoja, ÄO 150, vähintään kolme omistusasuntoa ja satojentuhansien eurojen osakesalkku - vai sittenkään? Luetun ymmärtämisesi on ilmeisesti myös hyvin heikkoa, koska jutussa nimenomaan ei ihannoitu yläluokkaa.
Tuolla Marjolla vaikuttaa olevan jotenkin kovin epäluuloinen ja jopa vihamielinen suhtautuminen muita ihmisiä kohtaan. Ehkä hän on Helsinkiin muutettuaan kärsinyt alemmuuskompleksista ja tulkinnut muiden ihmisten käytöksen niin, että muut halveksisivat häntä, vaikka niin ei oikeasti ole. Hän on jopa saattanut omassa mielessään alkaa kehitellä näitä tarinoita siitä, miten hänelle huudellaan ilkeästi Eiran kaduilla. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin hän uskoo näihin tarinoihin jo itsekin ja on rakentanut oman identiteettinsä sen varaan, että häntä on aina niin sorrettu mutta hänpä onkin muiden yläpuolella eikä edes haluaisi kuulua mihinkään ylempään keskiluokkaan.