Saako sanoa, jos ruoka on pahaa?
Mulla on kaveri, joka on melko nirso ruoan suhteen. Ei siis todellakaan kaikkiruokainen eikä esimerkiksi lounaspaikaksi kelpaa mikä tahansa ihan kiva lounasmesta, vaan haluaa aina tarkasti valikoituun hyvään ravintolaan ja tutkii tarkasti ruokalistat.
Itse koen tämän rasittavana ja vaivaannuttavana, nolonakin. Minusta aikuisen ihmisen naaman mutristeleminen ja valittaminen ruokapöydässä ja kovaääninen kommentti, että "tää ruoka on aivan järkyttävän pahaa" on tosi huonoa käytöstä. Verrattavissa melkein siihen, että ruokapöydässä kertoisit jotain kakkaivitsejä ja piereskelisit.
Olenko ainoa, jota tämä vaivaa? Johtuuko omasta kasvastuksestani vai ajattelevatko muut näin?
Kommentit (9)
No ei ole verrattavissa mainitsemiisi asioihin. Ei ole kuitenkaan hyvää käytöstä. Perusteleeko kaverisi asiaa edes millään? Mielestäni kaveri voi todeta sinulle tai vaikka ravintolan henkilökunnallekin ettei ruoka maittanut tällä kertaa, mutta "tää on pahaa" on lapsen suusta.
Mun mielestä voi sanoa vaikka että tää ei ole ihan mun mieleen, mutta on kyllä huonoa käytöstä päivitellä kovaan ääneen ruuan pahuutta.
Itselleni ainakin on opetettu jo lapsena ns. peruskäytöstavat ja siihen kuuluu muun muassa se, että ruoasta ei sanota pahaa eikä pöydässä osoiteta mieltään, vaan jättää ne porkkananpalat sitten lautasen reunalle, jos ei masitu tai ottaa vaikka leipää toisenkin palan mahan täytteeksi. Voi myös sanoa, että tällä kertaa ei maistunut, jos joku kysyy.
Jotkut ihmiset nyt vaan ovat niin tilannetajuttomia ja haluavat tehdä aina kaikesta (itsestään) numeron.
Ei mielestäni ole väärin, että on valikoiva paikan suhteen, mutta tuo valittaminen ei ole ok, ellei siinä ruoassa sitten oikeasti ole jotain vialla, kuten väärin kypsennetty tai kylmäksi jäänyt ruoka.
Ei kysyvä tieltä eksy, paitsi jos vastaaja antoi väärät ohjeet.
Tuo on jokin sisäsyntyinen toimintamalli ihmisessä, että ajatteleeko että itse pitää sopeutua ympäristöön vai että ulkopuolisen maailman pitää sopeutua itseen. Eli juuri valittaako ääneen vai kärsiikö itsekseen, jos ruoka on pahaa/ohjelma tylsää/asiat eivät mene niinkuin itse tahtoisi.
Minäkin olen hyvin nirso, mutta lähinnä kärsin siitä itsekseni eikä tulisi mieleenkään alkaa ääneen valittaa siitä miten pahaa jokin ruoka on. Yritän lähinnä syödä sen verran että saan tarpeeksi ravintoa ja näyttää ulospäin normaalilta. Minun näkökannalta on aika etuoikeutettua vaatia, että ruuan pitäisi joka syöntikerralla olla erityisen hyvää, se on jo paljon jos ruuan kykenee syömään.
Ap, et tosiaankaan ole ainoa. Ruoasta ei milloinkaan sanota että se on pahaa. Vaikka ei maistuisi niin sivistynyt ihminen pitää mölyt mahassaan.
Totta kai, kohteliaasti. Jos maksan siitä ruuasta itse haluan myös valita tarkkaan missä ja mitä syön.
Ei tarvitse pitää kaikesta ruuasta, mutta mölyt voi pitää mahassansa ja jättää syömättä ilman kommentointia ruuan pahuudesta.