Kallis sähkön hinta saattaa houkutella monia etätyöläisiä takaisin töihin toimistoille
Voi hyvinkin olla, että jos ja kun ensi talvena toteutuvat korkeat sähkön hinnat, puhkeaa tämä koronan aiheuttama etätyökupla ja monet palaavat kiltisti takaisin toimistolle. Kyllä se painaa aika paljon vaakakupissa, kun sähköä ei tarvitse maksaa itse, vaan voi mennä toimistolle käyttämään työnantajan maksamaa sähköä.
Kyllä siinä niillä sähkön hinnoilla vaikuttaa sähkölaskuun paljonkin, onko työpäivän ajan kotona kuluttamassa sähköä vai säästääkö kaiken sen kuluttamalla sähköä toimistolla.
Kommentit (85)
Olen rividuunari, eikä mua harmita, että toisilla on etätyömahdollisuus. Hyvä, että etätyö vihdoinkin alkaa olla todellisuutta mahdollisimman monelle, eikä harvojen herkkua. Minä huitasen tuon 6 km työmatkani ihan mielelläni töihin ja takaisin, se on sellainen herätys aamulla ja nollaus iltapäivällä.
No en todellakaan mene sähkön takia takaisin toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja kahviakin saa ilmaiseksi.
Kahvin saa samalla hinnalla, ostaa sen töihin tai kotiin.
Niin teillä, meillä se on ilmaista.
Niin, siksikään työpaikka ei houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin etätöissä tarvitsee sähköä?
Mietipä oikein kovasti ja yritä puristaa kahta hernettäsi yhteen. Minä sillä aikaa listaan:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Tietokone, joko läppärin lataukseen tai pöytäkoneeseen
- Tietokoneet ulkoiset näytöt
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
- Jääkaappi
Siinäpä muutamia.
No kuinka paljon se tietokone kuluttaa sähköä käytännössä. Mitkä ovat etätyökulut?
Vierailija kirjoitti:
Koronan aikana etätyötä tekevät valitti aina kun lapset pyöri jaloissa, mutta nyt ne on vissiin jo aikuisia.
No enpä ole valittanut. Korona-aikana olivat koulussa ja/tai etäkoulussa omissa huoneissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä oikein kovasti ja yritä puristaa kahta hernettäsi yhteen. Minä sillä aikaa listaan:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
- JääkaappiSiinäpä muutamia.
Otatko jääkaapistasi virrat pois siksi aikaa kun käyt töissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
Jääkapin tarvitsee joka tapauksessa. Puhelimen lataan joka tapauksessa. Modeemi olin töissä tai en. Ei ole mitään telakkaa. Mikroa en enää käytä vaikka olisin kotona. Ainoa asia on työläppärin lataaminen. Sen takia en toimistolle mene takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
En, mutta sitähän tässä ei kysyttykään.
Onpa etätyöläiset kiukkuisia tänään. Tuliko sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
No kuinka paljon se tietokone kuluttaa sähköä käytännössä. Mitkä ovat etätyökulut?
Ulkoinen näyttö, läppäri, modeemi 100W riittää hyvin kokonaiskulutukseksi.
Siihen ei kenenkään maailma kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
Jääkapin tarvitsee joka tapauksessa. Puhelimen lataan joka tapauksessa. Modeemi olin töissä tai en. Ei ole mitään telakkaa. Mikroa en enää käytä vaikka olisin kotona. Ainoa asia on työläppärin lataaminen. Sen takia en toimistolle mene takaisin.
Tulihan se ensimmäinen minäminäminäkin paikalle.
Mulle on edullisempaa olla etätyössä koska:
-pitkä työmatka omalla autolla (ei julkisia)
-voin lämmittää taloa puilla kun olen kotona lisäksi voin lämmittää leivinuunia ja laittaa ruokaa siinä ilmaiseksi
-syön kevyemmin kotona, puuroa yms.
-täällä sähköä käyttää vain tietokone ja pieni yksi lamppu. Koneen lämpeneminen lämmittää. Kotisähkön hinta on yksi pieni pisara työmatkakulujen rinnalla.
-säästän aikaa joka päivä 1h 40 minuuttia kun en aja työpaikalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
En, mutta sitähän tässä ei kysyttykään.
Kysyttiin mihin etätöissä tarvitaan sähköä. Jos jääkaappi on jokatapauksessa kotona päällä, olit etätöissä kotona tai et, sen sähkön laskeminen etätyön kulutukseksi on älyllisesti epärehellistä.
Kulutustiedoista katsottuna näyttää siltä, että etäpäivinä on 1,4 kWh ylimääräistä kulutusta. Onko realistista? MInulla on teholäppäri, joka sopii isojen aineistojen pyöritykseen, sekä 2 kpl 32 tuuman näyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
Jos oikein suurennuslasilla katsotaan, niin joka kerta kun avaat jääkaapin oven sen pitää jäähdyttää itseään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kulutustiedoista katsottuna näyttää siltä, että etäpäivinä on 1,4 kWh ylimääräistä kulutusta. Onko realistista? MInulla on teholäppäri, joka sopii isojen aineistojen pyöritykseen, sekä 2 kpl 32 tuuman näyttöjä.
Aivan realistinen. Läppärin maksimikulutuksen näet muuntajan tehosta. Näytöt on jotain 40W kappale.
8 tunnille jaettuna kuluttava yhteisteho olisi keskimäärin 175W.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Modeemi
- Puhelimen lataus
- Läppärin telakka
- Sähköpöytä
- Kahvinkeitin
- Mikro
Tulihan se ensimmäinen minäminäminäkin paikalle.
Mitä tarkoitat tällä?
Koronan aikana etätyötä tekevät valitti aina kun lapset pyöri jaloissa, mutta nyt ne on vissiin jo aikuisia.