Laittakaa heijastimia vaatteisiin
Tänä aamuna Laitilassa jalankulkija kuoli auton alle. Tummat vaatteet, ei heijastinta
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastinliivi on pimeän ajan muotivaate.
Heijastinliivi on huono katuvalo alueella jossa on vilkas liikenne. Katsetta ei voi suunnata suoraan eteen koska valot häikäisee vaan hieman alaviistoon oikealle. Jalat näkyviksi!
On tuo liivi parempi kuin ei mitään.
Urheilu takit housut ne on ommeltu minulla jo kankaaseen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Liivi ei ole hyvä, vaan heiluva ja mahdollisimman alhaalla oleva on paras. Se erottuu taajamissakin paremmin, kun ajetaan lyhyillä, vain alas valaisevilla valoilla. Kummallista, että juuri kaikkein synkimpinä ja pimeimpinä aikoina ei heijastin ole yleisesti käytössä.
En mä tiedä ootko suunnannu sun valot jotenkin liian alas. Muttei liian ylöskään, kyllä mä ne liivit näen ja hyvin ajaessa. Ohjekirjasta katson asetukset, riippuen onko autossa vain kuski, vai onko takapenkkimatkustajia tai takakontti täynnä painavaa tavaraa.
Vois sanoa et mä olen aikamoinen heijastimien kerääjä. Löytyy kaikenlaisia ja jos kadulla on ehjä ja siisti, nostan sen kokoelmiini. Sitten ottelen fiiliksien mukaan, mikä käsilaukkuun, mikä ranteeseen ja mikä takin helmaan.
Heijastinvaljaat ovat loistava keksintö. Helpot, eivät häviä eivätkä näyttävät kivoilta. Jos haluaa olla varma tai liikkuu katuvaluttomalla alueella, lisäksi vielä käteen ja polven korkeudelle heijastin niin kyllä muuten näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Heijastinliivejä kun tehtäisiin eri väreissä, niin saisi ostaa sen värisen, kuin ulkotakki on ja laittaa liivin aina sen päälle, niin ei tyyli kärsisi. Itselläkin on musta heijastinliivi ja musta takki. Musta takki löytyy useimmilta muiltakin suomalaisilta syys- ja talvisaikaan.
Minulla olisi myös pinkki takki, johon haluaisin pinkin liivin, mutta valitettavasti aikuisten pinkit heijastinliivit on harvassa myynnissä. Olen niitä kyllä nähnyt joillakin, mutta kaupassa on pääsääntöisestsi vain neonkeltaista ja mustaa tarjolla aikuisille, pinkit ostetaan alta aikayksikön.
Kyllä tähän heijastimen käyttöön siis voisivat vaikuttaa heijastinten valmistajatkin, myös vaatevalmistajat. että laittavat vaatteisiin heijastavaa tekstiä yms.
Hyvä vaihtoehto on myös parin sentin levuinen kuminauhaheijastin, joka vain pujotetaan hihan päälle. Sellainen kulkee takin taskussa tai laukussa kevyesti mukana ja on sieltä aina tavittaessa helppo pujottaa ranteeseen takinsuun päälle. Kun kevät koittaa ja laitan syys- ja talvitakit pestyinä kesäsäilöön, laitan myös hihansuuheijastimen takin taskuun valmiiksi. Silloin heijastin on valmiina mukana, kun syys- ja talvitakki kaivetaan taas kesän jälkeen esiin. Eipä tarvi muistaa ja haeskella, että mihinköhän sen heijastimen laitoin viime vuonna.
Kun käy tavaratalossa, niin löytää kyllä jo aika hyvin itseä miellyttävät heijastinvaihtoehdot. Eivätkä ole monet edes kalliita.
On pinkkejä liivejä ja niitä valjaita. Molemmat näkyy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti yksi pieni heijastin ei vielä syyspimeällä tihkusateessa näy yhtään mihinkään. Varsinkaan taajama-alueella missä on katuvalot.
Ja kyllä jalankulkijan ja pyöräilijän kannattaisi myös muistaa että autoon sattuu aina vähemmän jos kolahtaa.
Itse olin aina luullut käyttäväni riittävästi heijastimia ( yleensä kolme kpl, yksi perinteinen heiluva ja kummassakin kädessä sellainen "iskettävä vieteri") kunnes sain heijastavan repun. Ero on kuin yöllä ja päivällä kuinka autoilijat reagoivat.
Nyt tuon repun kanssa autoilijat hiljentävät yleensä jo todella kaukaa ja antavat tietä. Läheltä piti tilanteita ei ole enää sattunut.
Eli olin siis aiemmin ollut" näkymätön" tietämättäni vaikka luulin olleeni hyvin varustautunut.Olisiko kaupoissa myös hyviä ja "huonoja" heijastimia, eli toisissa parempi heijastus. Ja kuinka vanha heijastin on, kuluuko pinta. Myös autoilijoiden vauhti vaikuttaa ja onko lähistöllä edes joku katulamppu, ei tarvitse olla ylivalaistu kuitenkaan. Tien ylitys pitää harkita tarkasti, onko osa ajatuksissaan muutaman kerran. Onko heijastinliivi tehokas?
Myöhäinen vastaus, mutta joo, näin juuri on. Läheskään kaikki pehmoheijastimet eivät oikeasti toimi heijastimina, eivätkä myöskään ne neulottavat "heijastinlangat". Vanhanaikaiset kovat prismaheijastimet ovat parhaita.
Pyöriin valot ja heijastimet. Usein tummiin pukeutunut polke valotonta pyörää, aivan mahdoton nähdä ja pyörän kanssa liikuttaessa tilanteet tulee nopeasti. Valoton pyörä on vaaraksi niin jalankulkijoille, autoille kuin itselleen.
Ne heijastinvaljaat on parhaat, näkyy hyvin ja helppo käyttää.
Heijastin heilumaan ja "pimeille" vinkki : Jos liikut ulkona pimeällä ilman heijastinta, rekisteröidy elintenluovuottajaksi. Se voi pelastaa jonkun hengen.
En laita, heijastimet on rumia. En tässä yli 50 vuoden aikana ole kertaakaan joutunut vaaratilanteeseen, koska osaan katsoa tarkasti tietä ylitettäessä enkä pimeällä liiku siten, että autoilija voisi minuun törmätä.
Anteeksi mutta heijastinliivit ei näy sivulle. Kun ylität tietä liivin kanssa niin olet yhtä pimeä kuin ilman liiviä. Liivi näkyy vain edestä ja takaa, joten heijastimet sivulle niin alkaa näkymään. Kaksi kertaa olen meinannu ajaa näiden tummien hahmojen päälle kun ilmestynyt tyhjästä. Sitten kun ovat ylittäneet tien vihaisesti mulkoillen, vasta sitten olen nähnyt että on ollut liivit.
Monenvärisiä heijastinvaljaita on myynnissä. Näkyy yhtä hyvin kuin liivi. Esim cm myy erivärejä. Itsellänikin on valjaat ja joustavina mukavat päällä.