Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viljatuotteiden aloitus / puurot ja vellit

02.11.2006 |

Kuinka pian soseiden maistelun aloittamisesta olette siirtyneet viljatuotteisiin?

Meillä tyttö 5,5kk jota täysimetin 5kk. Nyt ollaan sitten 2,5 vkoa maisteltu soseita (maissi, bataatti-peruna, päärynä ja nyt porkkana-peruna) ja tosiaan vasta maisteltu, koska menekki on ollut hyvin vähäistä...

Mietin siis, että kun soseet eivät herätä suurta innostusta, niin kannaattaako vielä edes ottaa velliä tai puuroa kokeiluun? Neuvolassa eivät ole juurikaan antaneet neuvoja viljojen suhteen. Millä itse olette aloittaneet ja miten esim. olette maistelleet velliä? Heti vellipullostako vai oletteko antaneet ensin lusikalla? Oletteko kokeilleet samaan aikaan molempia, esim. aamulla kauravelliä ja illalla kaurapuuroa, vai onko parempi aloittaa ensin jommalla kummalla?

Toiveena on, että vellin/puuron avulla päästäisiin pikkuhiljaa yösyötöistä (1-3 krt yössä) pois...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin suosittelisin mielummin puuroa kuin velliä, koska jos oot täysimettänyt niin vellin sisältämä korvike saattaisi aiheuttaa vatsavaivoja. Jos siis ei ole tottunut korvikkeeseen. Ainakin puolukkainen puuro (jos siis valmiita purkkipuuroja ajatellaan) ei sisällä muistaakseni lainkaan maitoa, mutta taitaa tosin olla neljän viljan puuroa sittenkin, eli varmaan kantsis kokeilla miedolla viljalla ekaks.

Meillä tytöllä jota myös täysimetin 5kk aikoinaan (keskimmäinen lapsi) puurot aiheutti melkoisia vatsavaivoja, siksi suosittelen noita puuroja kokeilemaan varovasti.

Mä löysin luomu-puuroa, jossa on riisiä ja omenaa ja meinaan sitä kokeilla kunhan meidän herra täyttää 5kk parin viikon päästä vaikka tuo puuro onkin jo 4kk " sallittu" . En kyllä muista valmistajaa nyt. Vaikutti ainakin lempeältä puurolta kun luin valmistusselostetta.

Vierailija
2/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuinka pian aloin antaa puuroja...Tuo keskimmäinen neiti jota imetin yhtä kauan kuin sinäkin niin mä annoin kuukauden ajan vain kasvis- ja hedelmäsoseita ja sitten vasta viljoja, mutta tosiaan neiti oli meillä tosi herkkävatsainen. Esikoiselle aloin antaa 4kk kasviksia, 5kk lihaa ja 5.5kk viljoja. Mutta jos ei ala antaa vielä lihaa niin sittenhän voi viljoja antaa periaatteessa jo 5kk asti.

Jos ei lapsesi ole herkkävatsainen niin tuskinpa mitään estettä on kokeilla pikku annoksilla :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysimettänyt molempia lapsia 5kk. Olen aloittanut kasviksilla ja parin viikon kuluttua ottanut mukaan riisipuuron. Puuron teen ihan tavallisista riisihiutaleista veteen. Teen kolmen päivän annoksen kerralla, säilyy hyvin sen ajan jääkaapissa. Meillä kun molemmat ovat erittäin herkkävatsaisia, annan uudet ruuat aina ensin aamupäivällä. Kun huomaan, ettei vatsaoireita tule, rupean antamaan myös illalla. Eli noin 6 kk ikäisenä annan puuroa aamulla ja illalla. annoksethan ei suuren suuria ole. Vellejä en ole antanut koskaan

Vierailija
4/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Minä aloitin kaurapuuron noin viikon soseiden aloituksen jälkeen. Poika oli silloin reilu 6kk ja täysimetetty siihen saakka. Poika tuntuu oppineen nopeammin puuron kuin soseiden syömisen, sillä puuro maittaa, kasvikset ei juurikaan vielä (mutta hedelmät taas sitäkin paremmin!)...

Teen puuron ihan tavallisista elovena-kaurahiutaleista veteen. Uppoaa hyvin sellaisenaan! Aluksi annoin vain aamulla muutaman lusikallisen, mutta kolmantena päivänä jo illalla. Pojalle ei ole tullut mitään vaivoja. Puuron aloituksen yhteydessä lopetin yöllä imettämisen ja ensimmäisen yön heräilyjen jälkeen poika on nukkunut hienosti yöt läpeensä puuron voimalla!

Vierailija
5/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika täysimetyksellä 5.5kk, sen jälkeen aloitimme kiinteitä tähän tyyliin:

-1 viikko: kasviksia (ensin perunaa, sitten 3 päivän päästä mukaan porkkana)

-2 viikko: hedelmiä/marjoja (taas se 2 makua/viikko)

-3 viikko: ensimmäinen liha

-4 viikko ensimmäinen vilja

Tämän jälkeen ollaan otettu uusia ruokalajeja kustakin ruokaryhmästä 1-2/viikko.

Pienillä makuannoksilla tietysti mentiin alkuun, lisäten määriä vauvan halun mukaan. Viljat aloitettiin kauralla, sitä ennen sai riisipuuroa (riisihän ei ole vilja!). Alkuun lisäsin riisipuuron joukkoon kaúrahiutaleita vähitellen, sitten siirryttiin kokonaan kauraan, elovenan hiutaleita meilläkin syödään. Nyt kokeilussa ohra. Viljat tulisi lääkärin mukaan aloittaa yksitellen aakkosjärjestyksessä; kaura, ohra, ruis, vehnä. Lisätietoa kiinteiden aloituksesta löytyy ainakin täältä:

http://www.stm.fi Sieltä ota kohta julkaisut 2004, imeväisikäisen lapsen ruoka. Siellä on kivoja ruokaohjeitakin.

-Terppari ja poika, pian 8kk

Vierailija
6/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mariadee, seibe ja sannima vastauksistanne! Puuroon päin olen minäkin enemmän kallellaan, koska keitän itsellenikin aamuisin puuroa. Toivonpa että se alkaisi maistua tytöllekin, voisinkin huomenna jo testata.

Lisää kokemuksia/kommentteja puurosta ja vellistä toki vastaanotetaan!

Vierailija
7/7 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyypä tutustua tuohon antamaasi linkkiin - kiitos!