Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Quiet quitting

Vierailija
11.10.2022 |

Lukeeko joku tosissaan iltaisin työsähköposteja ja vastailee työpuhelimeen? Mun työpuhelin jää työpaikan pukkariin, voi soida siellä ihan rauhassa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nuoret-ottavat-nyt-hiljaiset-loparit…

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni ei mitään pukkareita tarvita :D Tietenkin luen, sunnuntaisin preppaan alkavaa viikkoa varten, lauantaisin kehitetään tiimin kesken uusia juttuja firman tuloksen edistämiseksi. Ei se 10ke+/kk liksa ilman panostusta tule. Nämä hiljaiset lopettajat kuuluvat siihen ikuiseen keskikastiin. Joillekkin sopii, menestyjille ei. 

Vierailija
2/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka kärsivät vahvasta miellyttämispakkomielteestä ja rakentavat hauraan minäkuvansa työlle, tekevät tuota että lukevat sähköposteja iltamyöhällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuuren viraston yhden toimialan johtoryhmän jäsenenä katson sähköt iltaisin ja viikonloppuisin, ja vastaan tuolloin akuuttiuden mukaan.

Vierailija
4/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljainen simentäminen

Vierailija
5/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskisuuren viraston yhden toimialan johtoryhmän jäsenenä katson sähköt iltaisin ja viikonloppuisin, ja vastaan tuolloin akuuttiuden mukaan.

"viraston" huutikset

Vierailija
6/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin moni tekee tuota iltaisin tai viikonloppuisin viestimistä. Vaikka virallinen työaika olisi sen 37,5 tai 40 h/vko, niin hyvin usein tulee osallistuttua toimistotyöajan ulkopuolella yleisötilaisuuksiin ja kv-asiakkaiden kanssa palaverit ajoittuvat välillä iltaan.

Vastaavasti jos jotain tarvitsee saada kirjaamoon määräpäivään mennessä, niin kyllä silloin seurataan hyvinkin tiukasti sähköpostia, että saadaan materiaali vaaditulla aikataululla kasaan ja ajoissa toimitettua.

Toki vaadin, että palkassa saa asia huomioidaan, eli en minä millään kolmella tonnilla tähän suostuisi.

Vierailija
7/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se juu oireellista, jos se, että tekee työnsä perushyvin, rinnastetaan lopputilin ottamiseen.

Vierailija
8/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan täydellinen win-win tilanne saavutetaan kun quiet firing kohdistetaan quiet quitting-työntekijään joka suorastaan ihastuu siihen että hänelle ei anneta lainkaan uusia haasteita eikä entistä pahempaa ryynäämistä ja stressiä vaativia ylennyksiä tai vastuita.

Lopputuloksena on Dilbertistä tuttu Wally joka on oikeasti sarjakuvan ainoa menestyjä catbertin ohella tietty.

"Kun "quiet quitting" -ilmiössä työntekijä hKun "quiet quitting" -ilmiössä työntekijä hylkää ajatuksen siitä, että töissä pitäisi aina ylittää itsensä, "quiet firing" -ilmiössä asian laita on päinvastoin. Työnantaja vähentää hiljalleen alaiselle annettavien tehtävien ja vastuun määrää, kunnes työntekijä lopulta turhautuu niin pahanpäiväisesti, että ottaa lopputilin.ylkää ajatuksen siitä, että töissä pitäisi aina ylittää itsensä, "quiet firing" -ilmiössä asian laita on päinvastoin. Työnantaja vähentää hiljalleen alaiselle annettavien tehtävien ja vastuun määrää, kunnes työntekijä lopulta turhautuu niin pahanpäiväisesti, että ottaa lopputilin."

Vierailija
9/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein vuosia sitten päätöksen suoriutua vain riittävästi ilman mitään ylimääräistä. Ei urakehitystä, palkka mukava eikä työ stressaa. Pääsen siirtymään eläkkeelle ennenaikaisesti hyvällä mielellä. Olen tyytyväinen ja nyt tälle on näköjään olemassa oma termi.:)

Vierailija
10/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotko vedet kanssa?

Vierailija
11/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ganska dumma termer. En människa som gör sitt jobb på arbetstid har väl inte slutat något? En latmask som inte får sitt jobb under arbetstid och inte kompenserar det heller är en annan sak.

Kundrelationer och möten tänjer på arbetsdagen men det är oftast rätt givande sysselsättning. I gengäld kan man ta tillbaka en del då det är tystare.

Man får mera värde skapat om man ger sig tid att planera och inte bara utföra.

Vierailija
12/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautuumaat ovat täynnä työn sankareita eli saappaat jalassa kuolleita.

Vierailija
13/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ganska dumma termer. En människa som gör sitt jobb på arbetstid har väl inte slutat något? En latmask som inte får sitt jobb under arbetstid och inte kompenserar det heller är en annan sak.

Kundrelationer och möten tänjer på arbetsdagen men det är oftast rätt givande sysselsättning. I gengäld kan man ta tillbaka en del då det är tystare.

Man får mera värde skapat om man ger sig tid att planera och inte bara utföra.

Miksi kirjoitat suomenkielisellä palstalla muulla kielellä?

Vierailija
14/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana on välillä pakko seurata työmeilejä ja Wilmaa iltaisin ja viikonloppuisin. Nykyisin teen sitä enää harvoin, mutta esim. ma-aamun liikuntatuntien suunnittelu vaatii tuntisuunnitelman päivityksen työparin kanssa sunnuntaina säätilan varmistuttua. Joskus poissaolojen aiheuttamia paikkauksia tulee tietoon iltaisin tai viikonloppuisin, niihin voi joutua reagoimaan.

Huoltajat olen "opettanut" asioimaan kanssani virka-aikana. Tällä hetkellä näin tapahtuukin oikeastaan 100% osumalla. Edellisessä luokassani oli pari vanhempaa, joilla ei ollut mitään rajoja. Tekstareita tuli aamusta iltamyöhään, ekat aloittivat ennen seitsemää ja illan "enkkari" oli puolenyön jälkeen. Eivätkä viestit olleet mitään infotyyppisiä, vaan niissä saatettiin kysyä läksyihin teko-ohjetta tai vastaavaa, mihin myös oletettiin vastausta.

Vein kyseisen ryhmän koronakevään läpi, eli keväällä 2020 pidin heille ekaluokkaa etänä. Tuolloin työajat sai heittää romukoppaan, sillä monessa perheessä alkuopetuksen kouluasioita ehdittiin tekemään vasta iltaisin, kun tietokoneet ja muut laitteet vapautuivat isommilta sisaruksilta. Joustin silloin ja olin puhelimen päässä illallakin. Osalle vanhemmista tuntui jääneen päälle ajatus, että ope palvelee 24/7.

Vierailija
15/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut jo vuosia tuollainen quiet quitter vaikka olen asiantuntijatyössä. Eli en tee ylimääräistä enkä vapaa-ajallani. Quiet firing olisi mulle ihan unelma, en todellakaan irtisanoutuisi ikinä vaan nauttisin rennosta olosta eläkepäiviin saakka onnellisena.

Vierailija
16/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän en tee töitä sillä ajalla kun siitä ei makseta.

Jos on työasioita niin ottakoot yhtettyä TYÖajalla.

Vierailija
17/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut jo vuosia tuollainen quiet quitter vaikka olen asiantuntijatyössä. Eli en tee ylimääräistä enkä vapaa-ajallani. Quiet firing olisi mulle ihan unelma, en todellakaan irtisanoutuisi ikinä vaan nauttisin rennosta olosta eläkepäiviin saakka onnellisena.

Quiet quitting could lead to decades of quiet quilting in a lonely shoebox apartment.

Kirjoitan muulla kielella koska otsikkokin on samalla kielella. Jos englanti ei suju muutamaa sanaa enemman niin kirjoittakaa sitten kokonaan suomeksi. Ei ulkomaalaiset harrasta tuollaista kielten sekasotkua, merde.

Vierailija
18/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku typeristä typerin englanninkielinen sana kun ei voi normaalisti suomea puhua.

Vierailija
19/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas minä olen ollut aikaani edellä jo kaksikymmentäviisi vuotta.

Vierailija
20/23 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa tuollaisille tyontekijoille on vahemman imarteleva nimi, "kellon vahtaajat" (clock watchers) jotka eivat etene uralla eika palkassa.

Niilla on aina tyopoyta siivottu ja kassi pakattu viittatoista vaille viisi.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi