Lehtijuttu: pankkitililtä vietiin 40 000 euroa. Huijatulle ei korvattu. En minäkään oliis tajunnutLinkki
https://yle.fi/uutiset/74-20000848
Siis tuo kånnykkään tulleen viestin sanamuoto on juuri sellainen, että ihminen on aktivoimassa tunnistautumista. Sitähän hän oli tekemässä.
Pankki voitti. Ei tarvi korvata.
Minusta ihan väärin.
Olisitteko te tajunneet huijauksen?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Pankit kyselevät nyt kovasti tavisten rahaliikenteestä - eikö tässä olisi pitänyt pysäyttää maksu ja selvittää kohde ja syy??
Kymmeniä tuhansia euroja!
Niin, pankkihan ei hoitanut lakisääteistä velvoitettaan eli selvittänyt rahansiirron taustaa.
Toivottavasti voivat valittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Pankit kyselevät nyt kovasti tavisten rahaliikenteestä - eikö tässä olisi pitänyt pysäyttää maksu ja selvittää kohde ja syy??
Kymmeniä tuhansia euroja!
Finanssivalvontaa kiinnostaa vain seurata ettei käteistä käytetä tai jos käytetään niin mahdollisimman vähän.
Päät kolisee siellä väenpaljoudesta mutta suomalaispankki saa siirtää rikollisten tileille ulkomaille kyselemättä ja takaisin saamatta.
Joku kai siellä tousessa päässäkin on joutunut tunnistautumaan saadakseen tilin avattua. Vai koskeeko tämä kaikki vain suomalaisia. Onko euroopassa pankkivalvontaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen menee kännykällä valesivulle ja käyttää pankin kännykkäsivua varmennuksen, niin eikös se juuri ole tuo, että on aktivoimassa pankin mobiilisovellusta.
Tuohon menee kuka vaan halpaan.
No ei kyllä pakkintunnuksilla tunnistautuessa koskaan tule mitään tekstiviestiä, eikä nyt ainakaan viestiä, jossa sanotaan, että olet aktivoimassa sovellusta. Jos se sovellus on jo puhelimeen asennettuna, niin silloin ihan vain avataan se sovellus ja tunnistaudutaan sillä. Ja jos sitä sovellusta ei vielä ole, niin ei sitä minkään toisen toimijan sivun kautta aktivoimaan ruveta.
Kyllä tuo on nyt ollut ihan omaa hölmöyttä huijatulta, mutta toisaalta jos on kyse ollut vanhemmasta ihmisestä, ymmärrän hyvin, että näissä jutuissa voi mennä lankaan. Omista vanhemmista, vaikka ihan perus täyspäisiä ovat, näkee jo todella helposti, miten paljon vaikeampaa kaiken tällaisen sähköisen tunnistautumisen ja siihen liittyvien kommervenkkien hahmottaminen on päälle 75-vuotiaille. Olisi oikeasti ihan kiva, jos vanhempi väestö vielä pysytyisi hoitamaan asiansa muutenkin kuin sähköisesti, niin olisi paljon vähemmän tällaisia vaaran paikkoja. Parinkymmenen vuoden päästä ehkä sitten ollaan siinä tilanteessa, että jokainen palveluiden käyttäjä on jo sen verran diginatiivi, että voi olettaa kaiken hoituvan vähköisesti ilman suurempia ongelmia.
Olen 58-vuotias.
Koen, että ilmaisu Mobiilipankin aktivointi tarkoittaa juurikin sellaista, että se tulee aktiiviseksi, koska haluan mennä kantaan. (Kun kerran sinne olen juuri yrittämässä)
Niinpä, tämähän näissä sähköisissä palveluissa ei-diginatiivisukupolvelle onkin se ongelma. Kun terminologia ei ole tullut äidinmaidossa, ei välttämättä tajuta, että nyt ei kyllä kuulosta tai muuten vaikuta ihan siltä, miltä pitäisi. Itselleni tuollainen sanamuoto olisi todella selkeä varoitusmerkki siitä, että nyt ei ole jotain kunnossa, mutta monelle muulle se ilmeisesti menisi ihan heittämällä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen menee kännykällä valesivulle ja käyttää pankin kännykkäsivua varmennuksen, niin eikös se juuri ole tuo, että on aktivoimassa pankin mobiilisovellusta.
No ei kyllä pakkintunnuksilla tunnistautuessa koskaan tule mitään tekstiviestiä, eikä nyt ainakaan viestiä, jossa sanotaan, että olet aktivoimassa sovellusta. Jos se sovellus on jo puhelimeen asennettuna, niin silloin ihan vain avataan se sovellus ja tunnistaudutaan sillä. Ja jos sitä sovellusta ei vielä ole, niin ei sitä minkään toisen toimijan sivun kautta aktivoimaan ruveta.
Kyllä tuo on nyt ollut ihan omaa hölmöyttä huijatulta, mutta toisaalta jos on kyse ollut vanhemmasta ihmisestä, ymmärrän hyvin, että näissä jutuissa voi mennä lankaan. Omista vanhemmista, vaikka ihan perus täyspäisiä ovat, näkee jo todella helposti, miten paljon vaikeampaa kaiken tällaisen sähköisen tunnistautumisen ja siihen liittyvien kommervenkkien hahmottaminen on päälle 75-vuotiaille. Olisi oikeasti ihan kiva, jos vanhempi väestö vielä pysytyisi hoitamaan asiansa muutenkin kuin sähköisesti, niin olisi paljon vähemmän tällaisia vaaran paikkoja. Parinkymmenen vuoden päästä ehkä sitten ollaan siinä tilanteessa, että jokainen palveluiden käyttäjä on jo sen verran diginatiivi, että voi olettaa kaiken hoituvan vähköisesti ilman suurempia ongelmia.
Olen 58-vuotias.
Koen, että ilmaisu Mobiilipankin aktivointi tarkoittaa juurikin sellaista, että se tulee aktiiviseksi, koska haluan mennä kantaan. (Kun kerran sinne olen juuri yrittämässä)
Eikö sua hämäisi sana mobiili? Mulla kun ei ole mobiilipankkia, ja aktivoinnin käsittäisin uuden apin lataamiseksi ja sitähän en olisi tekemässä.
T. 56v
On kyllä taas niin älytön asenne tuolla naisella! "Olen jotenkin luottanut siihen, että jos töpeksin jollakin lailla, pankki pitää huolen.". Joo pankki pitää huolen. Eli siis me kaikki muut kyseisen pankin asiakkaat, meiltähän se raha tulee joka tuollekin täysin itse mokanneelle olisi korvattu.
Tuossa on rikottu kaikkia mahdollisia turvasääntöjä todella räikeästi. Menty omakantaan hakukoneen kautta sen sijaan että olisi itse vaivautunut kirjoittamaan osoitteen tai käyttänyt valmista omaa kirjanmerkkiä josta on varmistanut että se menee oikeaan paikkaan. Syötetty omat pankkitunnukset huijaussivustolle viitsimättä mitenkään varmistaa että kyseessä on virallinen sivu. Ja sitten vielä kaiken huipuksi tuo täysin käsittämätön lankeaminen huijaritekstiviestiin. Nuo pitää LUKEA ennen kuin menee mitään koodeja antamaan.
Olen 55-vuotias nainen ja käsi sydämellä voin täysin varmasti sanoa että minulle ei ikinä voisi käydä noin. Kaikki nuo "olemme kaikki vaarassa" höpötykset juuri ovat vaarallisia, koska ne antavat kuvan että tuollainen huijaus jotenkin vaan tapahtuu eikä sille mitään voi. Kun sille voi todella paljon sillä että ei suostu uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo se, että menee hakukoneen kautta Omakantaan eli luulee menevänsä, kertoo jotain.
Kirjoita selaimen syöttökenttään omakanta, niin saat tuloksena hakukoneen antaman listauksen. Kun valitset siitä niin menet hakukoneen kautta ja ekana saattaa olla huijaussivu.
ÄLÄ KÄYTÄ SITÄ HAKUA, vaan kirjoita ihan koko osoite. Ei voi olla niin työlästä kirjoittaa .fi omakanta-sanan perään.
Tässä se nähdään. Se on ihan se ja sama millainen turvajärjestely pankissa on jos käyttäjät ovat tunareita.
Tuossa hakukentän käytöstä on uutisoitu jo vuosia. Lisäksi tässä ei edes katsottu millaisia viestejä tuli, vaan klikkaillaan randomisti ihan kaikkea.
Ei tämä nyt ole pankin vika, jos käyttäjä antaa tietonsa huijareille. Ja tietenkin kannattaisi laittaa rajoitukset pankkiin, että paljonko sitä rahaa voi siirtää ja minne.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin omakanta ja mulle tuli pelkästään kanta.fi vaihtoehtoja.
Testasitko bingin hakua?
Voihan sitä mennä hakukoneiden kautta kunhan katsoo että osoite on oikein. osoite.fi eikä mikään osoite.huijaus.com. Etusivuilla ei ole ylimääräisiä juttuja osoiterivillä.
Se verkko-osoite on oltava juuri tarkka oikea,loppu voi olla .fi tai .com - ei sama osoite.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää lähettää noita varmenteita puhelimeen niin paljon. Niissä voi mennä sekaisin.
Käytän mieluummin paperista tunnuslukutaulukkoa, se on ainakin aito. Enkä käytä kylläkään mobiilipankkiakaan. En halua pankkiasioita puhelimeen.
Tavallaan ymmärrän tuon virheen, tavallaan en. Ei pitäisi hyväksyä mitään mitä ei ehdi lukea tai ei ymmärrä.
Ei se tunnuslukulista auta yhtään mitään, jos kerran onnistut syöttämään tiedot huijarisivulle.
Ja siksi niitä tunnistautumisia pyydetään, että pankin sivuille ei pääsisi yhdellä koodilla. Mutta se on ihan se ja sama mikä järjestelmä on käytössä, jos käyttäjä ei ymmärrä mitä on tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään tileihin ja niiden käyttöön liittyviä pankkitunnuksia käytetään niin moniin palveluihin kirjautumisissa? Eihän tällaista käytäntöä saisi olla kun tässä on niin suuret riskit. Digitalisaatiota ajetaan niin kovalla vimmalla läpi ja silti turvallisuudessa on isoja puutteita.
Ei siinä ole mitään riskiä jos käyttäjä ei ole ihan pälli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään tileihin ja niiden käyttöön liittyviä pankkitunnuksia käytetään niin moniin palveluihin kirjautumisissa? Eihän tällaista käytäntöä saisi olla kun tässä on niin suuret riskit. Digitalisaatiota ajetaan niin kovalla vimmalla läpi ja silti turvallisuudessa on isoja puutteita.
Voit käyttää myös mobiilivarmennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58-vuotias.
Eikö sua hämäisi sana mobiili? Mulla kun ei ole mobiilipankkia, ja aktivoinnin käsittäisin uuden apin lataamiseksi ja sitähän en olisi tekemässä.
T. 56v
Koen, että sana aktivointi tarkoittaa olemassa olevan palvelun aktiiviseksi laittamista.
Ja tämä tietysti, jos ihmisellä on mobiilipankki. Monella on sellainen.
(Eli jos mulla on olemassa mobiilipankki ja yritän kirjautua kantaan pankin kautta, niin koen, että tuo viesti tarkoittaa, että kirjautumisen takia pankkisovelluksessani tapahtuu aktiivista toimintaa.)
Mulla ainakin nordeassa tulee se nordea.fi jossain vaiheessa osoiteriville keskelle muuta tekstiä kirjautumisen jälkeen.
Tämä on hämännyt minua aina.
Kännykällä ei kannata koskaan pankki asioita hoitaa. Tulee yleistymään kännykkä huijaukset.
Jos on aikasemmin käyttänyt pankkitunnuksia sisäänkirjautumiseen pitäisi tietää, ettei vahvistusta koskaan tehdä tekstiviestillä. Harmittava juttu asiakkaiden puolesta, mutta syy on heidän huolimattomuudessaan, onneksi kuitenkin saivat puolet takaisin.. ihmeellistä ettei POPin järjestelmät hälyyttäneet toistuvista tulisiirroista ulkomaille.
Joissain pankeissa voi lisäksi määrittää itse nosto- ja maarajat.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin omakanta ja mulle tuli pelkästään kanta.fi vaihtoehtoja.
Tässä oli käytetty Bingiä.
Näinkin onnistuu. Olen vain niin laiska, että tykkään mennä mahdollisimman suoraan kohteeseen, jos se on mahdollista.