Helsingin hammashoidon outo kallis laskutus
Helsingin kaupungilla mun pitkäaikainen hammaslääkäri laskuttaa oudosti. Tekee nopeasti ja vähän, jolloin pitäisi laskuttaa suppean toimenpiteen mukaan. Mutta laittaa laajemman hoidon kirjauksen ja laskun. Esimerkiksi tarkastuksen yhteydessä tehdystä hammaskiven poistosta. Tätä tapahtunut monta kertaa. Saakohan kaupungin hammaslääkärit laskutuksesta jotain bonuksia vai mistä voisi olla kyse? Harmittaa, kun hammashoito on muutenkin kallista.
Kommentit (52)
"Lääkäri ei päätä laskutuksesta kunnallisella, ei ole sellaista mahdollisuutta potilastietojärjestelmässä... Hinnat ovat sen perusteella, minkä tyyppinen aika on varattu, laskut lähtevät automaattisesti."
Höpö höpö. Ohjeet ovat valtakunnalliset, ei kunta voi niistä poiketa. Suoritepalkkiot tulevat sen mukaan, millainen lasku tehdään vastaanotolla. Ei tietenkään ole automaatti vaan hammaslääkäri, joka tekee laskun.
Toimenpiteiden kirjaamiseen on yhtenäiset ohjeet kaikille. Myös yksityisellä noudatetaan niitä kelakorvauksia varten. Mutta maksun suuruuden asiakkaalle voi kunta päättää itse, voi tarjota potilaille vaikka ilmaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki! Valkaisevat hammastahnat eivät tietenkään valkaise hampaita, mutta auttavat yhdessä sähköhammasharjan kanssa tehokkaasti ehkäisemään hammaskiven muodostumista.
Mikään muu ei ole minulla auttanut. Kuten nykyään hyvin tiedetään, kaikilla huolellinen omahoito ei auta hammaskiven muodostumiseen. Hoitokäynnit vähentyneet paljon hammastahnan vaihdon jälkeen.
Jos on taipumus saada helposti hammaskiveä (esim. syljen koostumuksen vuoksi), kannattaa ehdottomasti satsata myös sähköhammasharjan valmistajan omiin vaihtoharjoihin. Hinta kirpaisee, mutta pesuteho on paljon parempi kuin halvoilla markettien kopioharjoilla.
Oikealla hammastahnalla ja oikealla hammasharjalla on paljon merkitystä lopputulokseen. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 euroa hammaskivenpoistosta ei ole erityisen paljoa
Mun hammaskiven poisto alle 30 min hoitoaika kunnalla maksoi noin 80 e. Jollekin iso raha, toiselle ei. Mutta näitä hintaesimerkkejä varmaan riittää riippuen toimenpiteiden laajuudesta. Vähän eri luokkaa hammasmaksut kuitenkin ovat kuin muu terveyskeskushoito, joka Helsingissä on maksuton.
Liikamaksut ovat kuitenkin aina väärin, isot ja pienet.
Tuo 80€ on jo lähellä yksityisen hammashoitajan taksaa kun poistaa hammaskiven. En viitsisi jonottaa kunnalliseen jos on noin kallis.
Monille hammaskiven poisto on niin kivuliasta, että siihen tarvitsee hammaslääkärin antaman puudutuspiikin. Suuhygienisti ei ole silloin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: tietääkö joku saako hammashoidon henkilökunta jonkunlaisia esim toimenpiteiden määrään liittyviä tulospalkkioita?
Hammaslääkärit saavat kaikista tehdyistä toimenpiteistä erillisen lisäpalkkion kuukausipalkan päälle.
Jos Helsingin kaupunki tarjoaa palveluseteliä yksityiseen hammashoitoon, niin se kannattaa nykytilanteessa ottaa vastaan. Kun ruuhkat on purettu arvion mukaan kesään 2023 mennessä, sitten sitä ei enää saa. Jos kunnassa on hammaslääkärinsä tekemisiin tyytymätön, asialle ei oikein voi tehdä mitään. Se on iso ongelma.
Sain palvelusetelin (piti käydä luukulla pyytämässä, kun muuten ei vastattu).
Sitten Palse.fi:sitä sain itse valita hammaslääkärin. Olin todella tyytyväinen.
En tiennyt tuollaisesta sivustosta. Kävin kurkkaamassa ja samaa mieltä, hyvältä näyttää, helpommalta ja paremmalta kuin Helsingin oma palvelu hammasasioissa. Ja tosiaan, hienosti valinnanvaraakin on hoitoloissa. Tuo mahdollisuus pitäisi jäädä!
Laskutusperusteet ja hinnat näkyvät sivustolla etukäteen ja on myös mahdollisuus suppeaan tai erittän suppeaan hoitoon ja laskuun. Mitä kaupungin hammaslääkärit eivät käytä, vaikka syytä olisi ollut.
Mikset tee itse kun kerran taas tiedät paremmin?
Terveyskeskuslääkäreiden, myös hammaslääkäreiden, palkasta huomattava osa muodostuu toimenpidepalkkioista. Mitä enemmän niitä merkitsee, sitä enemmän palkkaa. Tämän lisäksi Helsingin omassa palkkaohjelmassa lääkäreiden peruspalkkoja nostettiin 400 euroa/kk, kun taas lasten hoitajien palkkoja nostettiin 50 euroa kuussa.
Erittäin hyvä kysymys onkin tuo, että valvooko kaupunki mitenkään sitä, miten hammaslääkärit laskuttavat toimenpiteitä asiakkailta. Se on nimittäin melkoisen suuri valta, jota pitäisi silloin aktiivisesti myös valvoa. Hammaslääkäreiden ei esimerkiksi pitäisi laskea aikaperustaisiin hoitoihin mukaan toimenpiteinä erikseen laskutettavia tarkastuksia, röntgeneitä ja puudutuksia. Näin kuitenkin tapahtuu, ne laskutetaan molemmilla tavoilla.
Olisi asiallista, että hammaslääkärit myös merkitsisivät potilasasiakirjoihin, kuinka kauan esimerkiksi hammaskiven putsaukseen käytettiin aikaa. Jo tämä voisi saada estettyä törkeimmät ylilyönnit laskutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee valitus
Niinpä. On tehty. Vie paljon energiaa eikä mitään hyvää seuraa. Ei siis kannata. Kyllä laskutuksen pitäisi olla oikeaa ilman valituksiakin. Ja potilaskertomusmerkintöjen.... 😈
Se on kyllä niin kumma kanssa, miten vaikeaa on monille kunnollisten ja oikeiden merkintöjen tekeminen käynnistä.
Lääkäri ei päätä laskutuksesta kunnallisella, ei ole sellaista mahdollisuutta potilastietojärjestelmässä... Hinnat ovat sen perusteella, minkä tyyppinen aika on varattu, laskut lähtevät automaattisesti.